تشخیص و درمان عفونت مثانه

چگونه عفونت مثانه تشخیص داده می شود؟

جهت تشخیص و درمان عفونت مثانه یک پزشک می تواند با استفاده از انجام یک آزمایش ادرار تشخیص دهد.
این آزمایش بر روی یک نمونه از ادرار برای بررسی وجود گزینه های زیر صورت می گیرد :

•  گلبول های سفید خون
  •  سلول های قرمز خون
  •  نیتریت ها
  •  باکتری ها

پزشک شما همچنین ممکن است یک آزمایش ادرار را انجام دهد که یک آزمایش برای تعیین نوع باکتری در ادرار است که باعث عفونت می شود.
هنگامی که نوع باکتری شناخته شده است، حساسیت آنتی بیوتیکی آزمایش خواهد شد تا تعیین شود که آنتی بیوتیک بهترین درمان عفونت است.

چگونه عفونت مثانه درمان می شود؟

درمان عفونت مثانه با تجویز داروهایی جهت از بین بردن باکتریها که معمولا آنتی بیوتیک ها و داروهایی که درد و سوزش را کاهش می دهند می باشند .

درمان دارویی عفونت مثانه

آنتی بیوتیک های خوراکی برای کشتن باکتری هایی که باعث عفونت مثانه می شوند استفاده می شود.
اگر درد و سوزش احساس می کنید، پزشک ممکن است دارو را برای تسکین این علائم تجویز کند.

درمان خانگی عفونت مثانه

هنگامی که عفونت مثانه دارید با مصرف زیاد مایعات و نوشیدنی ها می توانید باکتری ها را از مثانه خود بیرون کنید.
آب بهترین است ، زیرا آب آزاد و خالی از کافئین و شیرین کننده های مصنوعی میباشد که در معرض عوامل مثبت مثانه هستند.
آبمیوه ها و عصاره ها ممکن است نقش مهمی در جلوگیری از عفونت مثانه در برابر باکتری داشته باشد.
در یک مطالعه اخیر که در مرزهای میکروبیولوژی منتشر شد، آب زغال اخته تعداد باکتری ها در مثانه را کاهش داد اما این عفونت را به طور کامل درمان نمی کرد.

عفونت مثانه چیست ؟ دلایل و علائم عفونت مثانه

آیا میتوان از عفونت مثانه جلوگیری کرد؟

برخی تغییرات شیوه زندگی احتمال شانس گرفتن عفونت مثانه را کاهش می دهد.
اگر در معرض عفونت مجاری مثانه هستید، پزشک ممکن است از درمان پیشگیرانه استفاده کند.
این شامل آنتی بیوتیک هایی است که در دوزهای روزانه کوچک برای جلوگیری یا کنترل عفونت مثانه صورت می گیرد.

تغییر سبک زندگی

کالج آمریكا متخصص زنان و زایمان توصیه می كند كه برخی از تغییرات شیوه زندگی زیر باعث كاهش بروز عفونت های مثانه شود:

•  نوشیدن شش تا هشت لیوان آب در روز .
  •  هر روز آبمیوه بخورید.
  •  به محض این که احساس کردید، ادرار کنید.
  •  اگر شما زن هستید از جلو و عقب بعد از ادرار بشویید.
  •  از دوش، اسپری های بهداشتی زنانه، صابون های عطردار و یا پودری استفاده نکنید.
  •  به جای وان در حمام ، دوش بگیرید.
  •  لباس زیر پنبه ای و لباس های شسته و رفته را بپوشید.
  •  عدم استفاده از کاندوم های روان کننده روغنی
  •  قبل و بعد از فعالیت جنسی ادرار کنید.

درمان آنتی بیوتیک پیشگیرانه جهت عفونت مثانه

درمان آنتی بیوتیک پیشگیرانه

اگر شما یک زن مبتلا به عفونت مجاری مثانه هستید، ممکن است دکتر شما یک نسخه از آنتی بیوتیک های روزانه برای جلوگیری از عفونت و یا زمانی که شما احساس علائم عفونت مثانه را احساس می کنید تجویز نماید .
آنها همچنین ممکن است سفارش کنند یک بار پس از فعالیت جنسی یک عدد آنتی بیوتیک مصرف کنند.

چشم انداز بلند مدت

بیشتر عفونت های مثانه در ۴۸ ساعت پس از مصرف آنتی بیوتیک مناسب کاهش می یابد.
مهم است که تمام آنتی بیوتیک های تجویز شده مصرف شوند ، حتی اگر احساس می کنید بهتر شده اید.
بعضی از عفونت های مثانه می توانند به علت مقاوم شدن باکتری ها به آنتی بیوتیک، درمان با تاخیر یا ناکافی یا سایر مسائل مربوط به سلامت، به کلیه ها گسترش پیدا کنند.
اگر عفونت های مثانه مجدد داشته باشید، مهم است که دکتر خود را ببینید.

گاهی اوقات به آزمایش های خاص نیاز می باشد تا مطمئن شوید سیستم ادراری شما سالم است.
عفونت های مزمن مثانه نیازمند ترکیبی از درمان و اقدامات پیشگیرانه تر تهاجمی است.
در بعضی موارد ممکن است آنتی بیوتیک های طولانی مدت روزانه لازم باشد.
فعال و پیگیر بودن در مورد جلوگیری و درمان عفونت های مثانه می تواند به کاهش وقوع آنها و همچنین درد و عوارض احتمالی همراه با آنها کمک کند.
هر چه زودتر و سریعتر پیگیری درمان عفونت مثانه باشید احتمال این کمتر است که عفونت گسترش یابد و هر چه زودتر احساس بهتر شدن می کنید.

عفونت مثانه چیست ؟ دلایل و علائم عفونت مثانه