تشخیص و درمان ناباروری مردان

ناباروری مردان چیزی است که شما در مورد آن اخبار زیادی می شنوید، بنابراین شما ممکن است تعجب کنید که ناباروری مرد تقریبا شبیه به ناباروری زن در  عدم توانایی زن و شوهر برای رسیدن به حاملگی تاثیر گذار است.

خبر خوب این است که بیشتر موارد ناباروری مردانه را می توان با درمان مشکل یا استفاده از روش های باروری درمان کرد. هنگامی که با این روش مشکل حل نشود ، یک زوج نابارور مردانه می توانند از طریق یک کمک دهنده اسپرم برای کمک به خانواده استفاده نمایند .

ناباروری مردان چیست؟

حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد از زوج ها بعد از یک سال از مقاربت محافظت نشده قادر به رسیدن به حاملگی نیستند. از این گروه، آمار زیر در مورد علت ناباروری به طور کلی اعمال می شود:

• یک سوم از زوجین به مشکلات مربوط به باروری در مردان پی می برند.
  • یک سوم از زوج ها مشکلات باروری در هر دو طرف را تشخیص می دهند یا ناباروری خود را غیر قابل توضیح می دانند.
  • یک سوم از زوجین به مشکلات مربوط به باروری در زنان پی می برند.

یک سوم از زوجین به مشکلات مربوط به باروری در مردان پی می برند.

تشخیص ناباروری مردان

ناباروری مردانه معمولا با تجزیه و تحلیل اسپرم تشخیص داده می شود. این تست نسبتا ساده شامل مردی است که یک نمونه منی برای یک آزمایشگاه برای ارزیابی ارائه می دهد. آزمایشگاه از این نمونه برای اندازه گیری میزان اسپرم و تعداد اسپرم و ارزیابی میزان اسپرم و حرکت آن استفاده می کند.

در حالت ایده آل، آزمون باید حداقل دو بار انجام شود تا نتایج را تأیید کند.

اغلب اوقات، تجزیه و تحلیل پایه منی است که مورد نیاز برای تشخیص ناباروری مردان است. با این حال، تست های بیشتری ممکن است انجام گیرد که عبارتند از:

• معاینه فیزیکی عمومی توسط متخصص ارولوژیست
  • تجزیه و تحلیل اسپرم تخصص، از جمله آزمایش ژنتیکی اسپرم (به دنبال وجود آنتی بادی ها) و ارزیابی اسپرم متحرک (برای دیدن اینکه آیا آنها مرده یا زنده هستند).
  • خون برای بررسی سطح هورمون، معمولا FSH و تستوسترون، اما گاهی نیز LH، استرادیول یا پرولاکتین.
  • کاريوتيپ ژنتيکی، اگر سقط مکرر مشاهده گردیده است.
  • سونوگرافی.
  • آزمایش ادرار بعد از انزال(آزمایش ادرار) برای بررسی انزال تنزل کننده.
  • بیوپسی بافتی
  • تصویربرداری

علائم ناباروری مردان

اگر زن و شوهر پس از یک سال از مقاربت محافظت نشده باردار نشوند، باید هر دو مرد و زن مورد ارزیابی قرار گیرند.

بر خلاف ناباروری زنان (که در آن دوره های نامنظم ممکن است باعث بروز مشکل شوند)، نشانه های واضح ناباروری مردان معمول نیستند.

در برخی موارد ممکن است مشکوک به مشکلات مربوط به هورمونی باشد اگر یک مرد رشد مو غیرطبیعی، میل جنسی کم یا سایر نشانه های اختلال عملکرد جنسی داشته باشد.

عوامل خطرساز ناباروری مردان عبارتند از چاقی، سن (بیش از ۴۰ – بله، مردان نیز دارای ساعتهای بیولوژیکی می باشند)، عفونت کنونی یا قبلی ناشی از عفونت STD (یک بیماری منتقله از راه جنسی) ، سیگار کشیدن یا نوشیدن مشروبات الکلی بیش از حد. بعضی از داروها همچنین می توانند باروری را کاهش دهند.

علل ناباروری مردان

علل احتمالی ناباروری مردان عبارتند از:

• عدم وجود کامل اسپرم (azoospermia)
  • تعداد اسپرم کم (oligospermia)
  • شکل اسپرم غیر طبیعی (teratozoospermia)
  • مشکلات حرکتی اسپرم (asthenozoospermia)
  • اسپرم که کاملا بی حرکت است (necrozoospermia)؛ اسپرم ممکن است زنده و متحرک باشد یا ممکن است مرده باشند
  • مشکلات تحویل اسپرم به علت اختلال عملکرد جنسی، انسداد، وازکتومی قبلی یا انزال تنزل کننده
  • مشکلات نعوظ یا سایر مشکلات جنسی

شرایط مختلفی وجود دارد که ممکن است منجر به ناباروری مردان شود. شایع ترین علت ناباروری مرد واریکوسل است. واریکوسل یک واریس در کسیه بیضه است. گرمای اضافی ناشی از ورید می تواند باعث کم شدن تعداد اسپرم و کاهش حرکت اسپرم شود.

گزینه های درمان ناباروری مردان

بعضی از علل ناباروری مردان قابل درمان یا قابل درمان از طریق جراحی هستند. گزینه هایی برای درمان وجود دارند که عبارتند از:

• درمان با آنتی بیوتیک ها، در موارد عفونت
  • اصلاح جراحی، به منظور حذف واریکوسل، واکسکتومی معکوس، یا انسداد مجاری
  • داروهای باروری برای بهبود تولید اسپرم

در مواردی که درمان های فوق ناکارامد یا زمانی که علت ناباروری مرد ناشناخته یا غیر قابل درمان است، درمان IUI یا درمان IVF توصیه می شود.

درمان IUI، که اسپرم به رحم از طریق دهانه رحم منتقل می شود، معمولا در موارد اسپرم کم یا با کیفیت پایین مورد استفاده قرار می گیرد. درمان IVF ممکن است پیشنهاد شود اگر IUI موفق یا مناسب نباشد یا اگر مشکل ناباروری زن می باشد.

گزینه های درمان ناباروری مردان

در برخی موارد، پزشک ممکن است یک روش را به عنوان تزریق اسپرم داخل سیتوپلاسمیک (ICSI) توصیه کند. ICSI به عنوان بخشی از درمان IVF انجام شده است که شامل تزریق اسپرم تک به یک تخمک است.

اگر اسپرم در انزال ظاهر نشود اما تولید می شود، ممکن است پزشک بتواند اسپرم را مستقیما از بیضه یا مثانه (در موارد انزال تنزل کننده) ببرد و از اسپرم برای تخمک گذاری در آن استفاده کند. این به عنوان بخشی از درمان IVF انجام می شود.

با این حال، اگر هیچ کدام از این گزینه ها در دسترس نباشند، یا اگر آنها ناموفق باشند، پزشک شما می تواند برای کمک به ایجاد خانواده شما با یک اهدا کننده اسپرم صحبت و یا تجویز کند .