کلیه ها وظایف زیادی برای سلامتی انسان بر عهده دارند. آنها به عنوان فیلتری برای خون شما عمل کرده، مواد زائد، سموم و مایعات اضافی را از بین می برند.

کلیه ها همچنین در موارد زیر کمک می کنند:

• فشار خون و مواد شیمیایی خون را تنظیم می کند
  • استخوان ها را سالم نگه می دارد و تولید گلبول های قرمز را تحریک می کند

اگر به بیماری مزمن کلیه (CKD) مبتلا هستید، بیش از چند ماه به کلیه های خود آسیب وارد کرده اید. کلیه های آسیب دیده آنطور که باید خون را فیلتر نمی کنند که می تواند منجر به انواع نگرانی های جدی برای سلامتی شود.

پنج مرحله بیماری مزمن کلیه وجود دارد و علائم و درمان های مختلف با هر مرحله مرتبط است.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) تخمین می زند که ۳۷ میلیون بزرگسال در ایالات متحده مبتلا به بیماری مزمن کلیه هستند، اما اکثر آنها تشخیص داده نشده اند. این بیماری یک وضعیت پیشرونده است، اما درمان می تواند آن را کند نماید که در نتیجه همه آنها به نارسایی کلیه نمی رسند.

مطالعه مقاله زیر به شما پیشنهاد می گردد:

بیماری مزمن کلیه در افراد مسن

مروری بر مراحل بیماری مزمن کلیه

برای تعیین مرحله بیماری مزمن کلیه، پزشک باید تعیین کند که کلیه ها چقدر خوب کار می کنند.

یکی از راه‌های انجام این کار آزمایش ادرار برای ارزیابی نسبت آلبومین به کراتینین (ACR) است. این نشان می دهد که آیا پروتئین به داخل ادرار نشت می کند (پروتئینوری) که نشانه آسیب کلیه است.

سطوح ACR به شرح زیر است:

• A1 : کمتر از ۳mg/mmol، افزایش طبیعی تا خفیف
  • A2 : سه تا سی میلی گرم بر میلی مول، افزایش متوسط
  • A3 : بالاتر از ۳۰mg/mmol، افزایش شدید

همچنین ممکن است پزشک آزمایش‌های تصویربرداری مانند سونوگرافی را برای ارزیابی ساختار کلیه‌ها تجویز کند.

آزمایش خون کراتینین، اوره و سایر مواد زائد موجود در خون را اندازه گیری می کند تا میزان عملکرد کلیه ها را مشخص کند. به این اندازه گیری فیلتراسیون گلومرولی تخمینی (GFR) می گویند. GFR به میزان ۱۰۰ میلی لیتر در دقیقه طبیعی است.

در جدول زیر ۵ مرحله بیماری مزمن کلیه آورده شده است. اطلاعات بیشتر در مورد هر مرحله در جدول زیر آمده است.

مرحله شرح GFR  درصد عملکرد کلیه
۱ کلیه نرمال تا با عملکرد بالا  > 90 میلی لیتر در دقیقه >90٪
۲ کاهش خفیف در عملکرد کلیه ۶۰-۸۹ میلی لیتر در دقیقه ۶۰-۸۹٪
۳ کاهش خفیف تا متوسط در عملکرد کلیه ۴۵-۵۹ میلی لیتر در دقیقه ۴۵-۵۹٪
۳B کاهش خفیف تا متوسط در عملکرد کلیه ۳۰-۴۴ میلی لیتر در دقیقه ۳۰-۴۴٪
۴ کاهش شدید در عملکرد کلیه ۱۵-۲۹ میلی لیتر در دقیقه ۱۵-۲۹٪
۵ نارسایی کلیه <15 میلی لیتر در دقیقه <15٪

مرحله ۱ بیماری کلیه

در مرحله ۱، آسیب بسیار خفیفی به کلیه ها وارد می شود. آنها کاملاً سازگار هستند و می توانند برای این کار تنظیم شوند و به آنها اجازه می دهد تا ۹۰ درصد یا بهتر عملکرد خود را حفظ کنند.

در این مرحله بیماری مزمن کلیه ، احتمالاً به طور تصادفی در طی آزمایشات معمول خون در ادرار کشف می شود. همچنین در صورت ابتلا به دیابت یا فشار خون بالا که مهمترین علل CKD در ایالات متحده است، ممکن است این آزمایش ها را انجام دهید.

علائم

به طور معمول، زمانی که کلیه ها ۹۰ درصد یا بهتر کار می کنند، هیچ علامتی وجود ندارد.

درمان

با انجام این مراحل می توانید پیشرفت بیماری را کاهش دهید:

• اگر دیابت دارید، روی کنترل سطح قند خون کار کنید.
  • اگر فشار خون بالا دارید، توصیه های پزشک خود را برای کاهش فشار خون دنبال کنید.
  • یک رژیم غذایی سالم و متعادل را حفظ کنید.
  • از تنباکو استفاده نکنید
  • حداقل ۵ روز در هفته به مدت ۳۰ دقیقه در روز به فعالیت بدنی بپردازید.
  • سعی کنید وزن مناسب بدن خود را حفظ کنید.

اگر قبلاً به متخصص کلیه (اورولوژیست) مراجعه نکرده اید، از پزشک عمومی خود بخواهید که شما را به یکی از آنها معرفی کند.

مرحله ۲ بیماری کلیه

در مرحله ۲ بیماری مزمن کلیه ، کلیه ها بین ۶۰ تا ۸۹ درصد عمل می کنند.

علائم

در این مرحله ممکن است همچنان بدون علامت باشید یا اینکه علائم غیر اختصاصی باشند، مانند:

• خارش

درمان

وقت آن است که با یک متخصص کلیه ارتباط برقرار کنید. هیچ درمان قطعی برای بیماری مزمن کلیه وجود ندارد، اما درمان زودهنگام می تواند پیشرفت را کند یا متوقف کند.

رسیدگی به علت زمینه ای مهم است. اگر دیابت، فشار خون بالا یا بیماری قلبی دارید، دستورالعمل های پزشک خود را برای مدیریت این شرایط دنبال کنید.

همچنین حفظ یک رژیم غذایی خوب، ورزش منظم و مدیریت وزن بسیار مهم است. اگر سیگار می کشید، از پزشک خود در مورد برنامه های ترک سیگار سوال کنید.

عوارض بیماری مزمن کلیه

مرحله ۳ بیماری کلیه

مرحله ۳A یعنی کلیه شما بین ۴۵ تا ۵۹ درصد کار می کند.
مرحله ۳B یعنی عملکرد کلیه بین ۳۰ تا ۴۴ درصد است.

کلیه ها مواد زائد، سموم و مایعات را به خوبی فیلتر نمی کنند و این مواد شروع به جمع شدن می کنند.

علائم

همه در مرحله ۳ علائمی ندارند. اما ممکن است شما این علائم را داشته باشید:

• کمر درد
  • ضعف

عوارض این مرحله ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• کم خونی
  • بیماری استخوان

درمان

مدیریت شرایط زمینه ای برای کمک به حفظ عملکرد کلیه مهم است. این ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• داروهای فشار خون بالا مانند مهارکننده‌های آنزیم مبدل آنژیوتانسین (ACE) یا مسدودکننده‌های گیرنده آنژیوتانسین II
  • دیورتیک ها و رژیم کم نمک برای از بین بردن احتباس مایعات
  • داروهای کاهش دهنده کلسترول
  • مکمل های اریتروپویتین برای کم خونی
  • مکمل های ویتامین D برای مقابله با ضعیف شدن استخوان ها
  • اتصال دهنده های فسفات برای جلوگیری از کلسیفیکاسیون در رگ های خونی
  • از یک رژیم غذایی با پروتئین کمتر پیروی کنید تا کلیه‌های شما مجبور به کار سخت نباشند

احتمالاً به بازدیدهای بعدی و آزمایشات مکرر نیاز خواهید داشت تا در صورت لزوم بتوان تنظیمات را انجام داد.

پزشک می تواند شما را به یک متخصص تغذیه معرفی کند تا مطمئن شود که تمام مواد مغذی مورد نیاز خود را دریافت می کنید.

مرحله ۴ بیماری کلیه

مرحله ۴ به این معنی است که شما آسیب کلیوی متوسط ​​تا شدید دارید. کلیه ها بین ۱۵ تا ۲۹ درصد کار می کنند، بنابراین ممکن است مواد زائد، سموم و مایعات بیشتری در بدن خود جمع کنید.

بسیار مهم است که تمام تلاش خود را برای جلوگیری از پیشرفت نارسایی کلیه انجام دهید.

به گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) 48 درصد از افرادی که عملکرد کلیه آنها به شدت کاهش یافته است، حتی از داشتن آن آگاه نیستند.

علائم

علائم می تواند شامل موارد زیر باشد:

• کمر درد
  • درد قفسه سینه
  • کاهش وضوح ذهنی
  • پرش یا گرفتگی عضلات
  • ضعف

عوارض می تواند شامل موارد زیر باشد:

• کم خونی
  • بیماری استخوان

شما همچنین در معرض افزایش خطر بیماری قلبی و سکته هستید.

درمان

در مرحله ۴، باید از نزدیک  و دائم با پزشک خود در ارتباط باشید. علاوه بر درمان مشابه مراحل اولیه، باید در مورد دیالیز و پیوند کلیه در صورت از کار افتادن کلیه ها بحث و گفتگو را آغاز کنید.

این رویه‌ها برنامه و سازماندهی دقیق و زمان زیادی را می‌طلبد، بنابراین عاقلانه است که در حال حاضر برنامه‌ای داشته باشید.

مرحله ۵ بیماری کلیه

مرحله ۵ به این معنی است که کلیه های شما با ظرفیت کمتر از ۱۵ درصد کار می کنند یا نارسایی کلیه دارید.

هنگامی که این اتفاق می افتد، تجمع مواد زائد و سموم تهدید کننده زندگی می شود. این مرحله نهایی بیماری کلیوی است.

علائم

علائم نارسایی کلیه می تواند شامل موارد زیر باشد:

• درد کمر و سینه
  • مشکلات تنفسی
  • کاهش وضوح ذهنی
  • کم تا بی اشتهایی
  • پرش یا گرفتگی عضلات
  • حالت تهوع یا استفراغ
  • مشکل خواب
  • ضعف شدید
  • ادرار کردن بیشتر یا کمتر از حد معمول

در این مرحله خطر بیماری قلبی و سکته در حال افزایش است.

درمان

پس از نارسایی کامل کلیه، امید به زندگی بدون دیالیز یا پیوند کلیه تنها چند ماه است.

دیالیز ، درمانی برای بیماری کلیوی نیست، بلکه فرآیندی برای حذف مواد زائد و مایعات از خون شما است.

دو نوع دیالیز وجود دارد: همودیالیز و دیالیز صفاقی.

دیالیز

همودیالیز

همودیالیز در یک مرکز دیالیز بر اساس یک برنامه مشخص و معمولاً ۳ بار در هفته انجام می شود.

قبل از هر درمان، دو سوزن در بازوی شما قرار می گیرد. آنها به دیالیز متصل هستند که گاهی اوقات به عنوان کلیه مصنوعی شناخته می شود. خون شما از طریق فیلتر پمپ می شود و به بدن شما باز می گردد.

شما می توانید برای انجام این کار در خانه آموزش ببینید، اما برای ایجاد دسترسی ورید نیاز به یک روش جراحی دارد. دیالیز خانگی بیشتر از دیالیز در یک مرکز درمانی انجام می شود.

دیالیز صفاقی

برای دیالیز صفاقی، یک کاتتر از طریق جراحی در شکم شما قرار می دهند.

در طول درمان، محلول دیالیز از طریق کاتتر به داخل شکم جریان می یابد، پس از آن می توانید روز عادی خود را ادامه دهید. چند ساعت بعد، می توانید کاتتر را در کیسه ای تخلیه کرده و دور بیندازید. این کار باید ۴ تا ۶ بار در روز تکرار شود.

پیوند کلیه

پیوند کلیه شامل جایگزینی کلیه شما با یک کلیه سالم است. کلیه‌ها می‌توانند از اهداکنندگان زنده یا فوت شده باشند. شما نیازی به دیالیز نخواهید داشت، اما باید تا آخر عمر از داروهای ضد پس زدن استفاده کنید.

خوردنی های اساسی

۵ مرحله بیماری مزمن کلیه (Stages of Chronic Kidney Disease) وجود دارد. این مراحل با آزمایش خون و ادرار و میزان آسیب کلیه تشخیص داده می شوند.

در حالی که این یک بیماری پیشرونده است، همه افراد به نارسایی کلیه مبتلا نمی شوند.

علائم بیماری کلیوی در مراحل اولیه خفیف است و به راحتی می توان نادیده گرفت. به همین دلیل است که در صورت ابتلا به دیابت یا فشار خون بالا که علل اصلی بیماری کلیوی هستند، مهم است که معاینات منظم داشته باشید.

تشخیص زودهنگام و مدیریت شرایط همزمان می تواند به کاهش یا جلوگیری از پیشرفت کمک کند.