برداشتن پروستات از طریق مجرای ادراری (TURP)

تراشیدن پروستات بزرگ شده از راه مجرای ادرار

برداشتن پروستات از طریق مجرای ادراری (TURP) چیست؟

اگر پروستات شما بیش از حد بزرگ شود، پزشک ممکن است یک روش جراحی به نام برداشتن پروستات از طریق مجرای ادراری (TURP) را توصیه کند که می تواند به تسکین علائم ناراحت کننده یا دردناک مرتبط با بزرگ شدن پروستات کمک کند.

پروستات غده ای به اندازه گردو است که مایع منی در مردان تولید می کند. آن مجرای ادرار شما را احاطه می کند، لوله ای که مثانه شما را به خارج از بدن شما متصل می کند. با افزایش سن، پروستات شما بزرگ شده و مجرای ادرار شما را فشرده می کند و ادرار را دشوارتر می کند. این وضعیتی است که به عنوان بزرگ شدن پروستات یا هیپرتروفی خوش خیم پروستات (BPH) شناخته می شود که در بین مردان مسن شایع است.

چه کسانی کاندیدای این روش هستند؟

بزرگ شدن پروستات با افزایش سن طبیعی است. به گفته مؤسسه ملی بهداشت (NIH)، بزرگی خوش خیم پروستات از هر پنج مرد بین ۵۰ تا ۶۰ سال یک نفر را تحت تاثیر قرار می دهد. این بیماری در مردان مسن تر شایع تر است. تخمین زده می شود که ۷۰ درصد از مردان بالای ۷۰ سال دارای مشکلات پروستات هستند.

اگر علائم بزرگی پروستات را دارید، پزشک ممکن است دارو یا درمان های دیگری را تجویز کند. اگر این درمان‌ها جواب نداد، ممکن است جراحی را توصیه کنند. روش TURP ممکن است در موارد زیر ضروری باشد:

اگر این علائم را تجربه کنید، پزشک سلامت کلی، سابقه پزشکی و اندازه و شکل غده پروستات شما را ارزیابی می کند. این به آنها کمک می کند تا تشخیص دهند که آیا روش تراشیدن پروستات از راه مجرای ادرار (TURP) ممکن است گزینه خوبی برای شما باشد یا خیر.

عمل جراحی TURP

خطرات روش تراشیدن پروستات از راه مجرای ادرار (TURP) چیست؟

به گفته منابع معتبر و محققین روش TURP یکی از موثرترین درمان ها برای تسکین علائم ادراری پروستات بزرگ شده است. اما از آنجایی که این یک روش جراحی تهاجمی است که نیاز به بیهوشی دارد، خطراتی نیز دارد.

عوارض احتمالی جراحی عبارتند از:

• از دست دادن خون
  • لخته شدن خون
  • مشکل در تنفس
  • حمله قلبی یا سکته مغزی
  • واکنش به بیهوشی

همچنین ممکن است عوارض دیگری را به دنبال روش TURP تجربه کنید، از جمله:

• آسیب اندام داخلی
  • مشکل در کنترل جریان ادرار
  • باریک شدن مجرای ادرار، که می تواند جریان ادرار شما را محدود کند
  • مشکل در حفظ یا دستیابی به نعوظ (اختلال نعوظ)
  • انزال رتروگراد، که در آن مایع منی به سمت عقب در مثانه جریان می یابد
  • ناباروری مردان

در تعداد کمی از موارد، افراد یک بیماری نادر به نام سندرم TURP یا سندرم TUR را تجربه می کنند. علائم معمولاً در عرض ۲۴ ساعت پس از جراحی رخ می دهد و می تواند شامل موارد زیر باشد:

• تغییرات در فشار خون شما
  • افزایش سرعت تنفس
  • ضربان قلب غیر طبیعی
  • مشکل در بینایی
  • گیجی
  • تحریک

قبل از انجام عمل TURP، از پزشک خود در مورد خطرات احتمالی آن سوال کنید. اگر تحت عمل جراحی قرار می گیرید، مراقب علائم سندرم TURP و سایر عوارض باشید. اگر متوجه علائمی از مشکلات احتمالی شدید، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید.

رویه تراشیدن پروستات از راه مجرای ادرار

رویه تراشیدن پروستات از راه مجرای ادرار شامل چه مواردی می شود؟

در طی عمل تراشیدن پروستات از راه مجرای ادرار ، جراح شما بخشی از پروستات شما را برمی دارد. احتمالاً تحت بیهوشی عمومی قرار می گیرید، بنابراین بیهوش می شوید و نمی توانید درد را احساس کنید. یا ممکن است بی حسی نخاعی دریافت کنید که اعصاب پایین تنه شما را بی حس می کند تا دردی احساس نکنید.

جراح شما از یک اسکوپ باریک طولانی به نام رزکتوسکوپ استفاده می کند که به آنها اجازه می دهد غده پروستات شما را ببینند. آنها آن را از انتهای آلت تناسلی شما وارد می کنند. سپس یک ابزار جراحی را از طریق اسکوپ وارد می کنند تا بخشی از پروستات شما را بردارند. مقدار برداشته شده به شکل و اندازه پروستات شما بستگی دارد.

هنگامی که جراح شما محدوده را بردارد، یک کاتتر ادراری را در آلت تناسلی شما قرار می دهد تا اجازه دهد ادرار پس از جراحی جریان یابد. همچنین به حذف هرگونه لخته خونی که ممکن است ایجاد شود کمک می کند.

کل فرآیند عمل جراحی معمولا یک ساعت طول می کشد.

فرآیند بازیابی پس از عمل شامل چه مواردی است؟

جراح احتمالاً به شما توصیه می کند که یک تا سه روز پس از جراحی در بیمارستان بمانید. در طول این مدت، مایعات داخل وریدی (IV) برای بهبود جریان ادرار به شما داده می شود و می توانید انتظار داشته باشید که مقداری خون و لخته خون در ادرار شما ظاهر شود.

بهبودی معمولاً سه تا شش هفته طول می کشد. در این مدت باید از فعالیت های شدید خودداری کنید. و در صورت تجربه به پزشک خود اطلاع دهید:

• خونریزی مداوم
  • علائم سندرم TURP
  • تب یا سایر علائم عفونت
  • ناتوانی جنسی که بیش از سه ماه طول بکشد
  • دردی که با دارو قابل کنترل نیست

پزشک می تواند به شما کمک کند تا بدانید که پس از جراحی TURP چه انتظاراتی دارید. از آنها در مورد وضعیت خود، خطرات عوارض و چشم انداز بلند مدت خود بپرسید.

برای اطلاعات بیشتر مطالعه مقاله زیر نیز به شما توصیه می گردد:
مراقبت های لازم بعد از جراحی برداشتن پروستات به روش TURP
همچنین مشاهده ویدیو زیر نیز توصیه می گردد:
عمل جراحی تراشیدن پروستات بزرگ شده توسط دکتر علی اکبر کرمی

برگرفته از: Transurethral Resection of the Prostate