علت لکه های قرمز روی آلت تناسلی چیست و چگونه درمان می شود؟

لکه های قرمز بر روی آلت تناسلی

لکه های قرمز روی آلت تناسلی چیست؟

لکه های قرمز روی آلت تناسلی در برخی موارد ممکن است ناشی از عدم رعایت بهداشت یا تحریک جزئی باشد. اگر جدی‌تر باشند، مانند عفونت مقاربتی، معمولاً با علائم دیگری همراه هستند.

اگر لکه های قرمز روی آلت تناسلی شما ایجاد شده است، مهم است که به یاد داشته باشید که آنها همیشه نشانه یک چیز جدی نیستند.

لکه های قرمز ناشی از عدم رعایت بهداشت یا تحریک، معمولاً در یک یا دو روز ناپدید می شوند.

لکه‌های قرمزی که در نتیجه چیزهای جدی‌تری مانند عفونت مقاربتی (STI) ایجاد می‌شوند، معمولاً بیشتر طول می‌کشند و با علائم دیگری همراه هستند.

برای اطلاع از اینکه چه علائمی را باید مراقب باشید، چگونه هر بیماری ممکن است درمان شود و چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید، در ادامه این مقاله همراه باشید.

برجستگی های قرمز چه شکلی هستند؟

اگر به دنبال تشخیص سریع هستید، می توانید از نمودار زیر برای ارزیابی علائم لکه خود استفاده کنید. این نمودار فقط ظاهر، احساس، مکان و تعداد لکه‌ها را ارزیابی می‌کند – هیچ علامت دیگری را که ممکن است تجربه کنید را در نظر نمی‌گیرد.

اگر بر اساس علائم ، لکه ای به سمت یک یا دو وضعیت متفاوت تمایل دارید، در زیر جدول و در ادامه درباره آنها بیشتر بخوانید تا سایر علائم را ارزیابی کنید، گزینه های درمانی را بیاموزید و ببینید آیا باید به پزشک خود مراجعه کنید یا خیر.

لکه های قرمز روی آلت تناسلی

تبخال ناحیه تناسلی

تبخال تناسلی یک بیماری مقاربتی است که می تواند باعث ایجاد لکه های قرمز روی آلت تناسلی شما و همچنین موارد زیر شود:

• کیسه بیضه
  • ناحیه شرمگاهی در پایه آلت تناسلی
  • ران
  • باسن
  • دهان (اگر از طریق رابطه جنسی دهانی منتقل شود)

تبخال تناسلی ناشی از ویروس هرپس سیمپلکس (HSV-2 یا در موارد کمتر HSV-1) است. این ویروس در طول رابطه جنسی محافظت نشده با فردی که ناقل ویروس است وارد بدن شما می شود.

• درد یا ناراحتی
  • خارش
  • زخم هایی که با بیرون آمدن تاول ها خونریزی می کنند یا تخلیه می شوند
  • هنگامی که زخم بهبود می یابد، زخم ایجاد می شود

گزینه هایی برای درمان

اگر فکر می کنید تبخال تناسلی دارید به پزشک مراجعه کنید. پزشک ممکن است داروهای ضد ویروسی را برای کاهش علائم و جلوگیری از سرایت آن به شرکای جنسی شما تجویز کند.

سفلیس

سفلیس یک بیماری مقاربتی است که توسط ترپونما پالیدوم ایجاد می شود. این باکتری از طریق رابطه جنسی محافظت نشده با فردی که آلوده است پخش می شود.

اولین علامت اغلب یک زخم دایره ای، قرمز و بدون درد در آلت تناسلی و ناحیه تناسلی است. اگر درمان نشود، می تواند گسترش یابد و به سایر قسمت های بدن شما گسترش یابد.

با پیشرفت عفونت، ممکن است موارد زیر را تجربه کنید:

• بثورات در سایر قسمت های بدن شما، مانند بالاتنه شما
  • تب ۳۸.۳ درجه سانتیگراد یا بالاتر
  • تورم غدد لنفاوی
  • فلج شدن

گزینه هایی برای درمان

اگر فکر می کنید مبتلا به سیفلیس هستید، فوراً به دنبال مراقبت های پزشکی باشید. هر چه مدت طولانی تر درمان نشود، علائم شما شدیدتر و غیرقابل برگشت تر می شود.

در مراحل اولیه، سیفلیس را می توان با موفقیت با آنتی بیوتیک های تزریقی یا خوراکی درمان کرد.

تا زمانی که آزمایش خون بعدی نشان دهد که عفونت از بین رفته است، نباید فعالیت جنسی داشته باشید.

گال

گال زمانی اتفاق می‌افتد که کنه‌ها برای زنده ماندن، خوردن سلول‌های پوست و تخم‌گذاری در پوست شما فرو می‌روند. این کنه ها از طریق تماس نزدیک – معمولاً فعالیت جنسی – با کسی که قبلاً آنها را داشته است، پخش می شود.

قابل توجه ترین علائم خارش و سوزش در جایی است که کنه در پوست شما فرو رفته است.

• تاول ها
  • خطوط سفید رنگ در پوست که در آن کنه ها حفر شده اند

گزینه هایی برای درمان

اگر فکر می کنید گال دارید به پزشک مراجعه کنید. آنها احتمالاً یک کرم موضعی را برای درمان و رفع آلودگی تجویز می کنند. شما باید دستورالعمل های آنها را برای استفاده دنبال کنید.

زگیل آبکی یا مولوسکوم کنتاژیوزوم

زگیل آبکی یا مولوسکوم کنتاژیوزوم ، یک عفونت پوستی است که توسط ویروس آبله ایجاد می شود. این بیماری از طریق تماس پوست به پوست یا از طریق اشتراک گذاری حوله، لباس، ملافه یا سایر مواد با فردی که آلوده است، منتقل می شود.

زگیل آبکی یا مولوسکوم کنتاژیوزوم معمولاً منجر به برجستگی های قرمز و خارش دار در آلت تناسلی و سایر نواحی آسیب دیده می شود. خاراندن می تواند برجستگی ها را تحریک کرده و باعث گسترش عفونت به سایر نواحی بدن شود.

گزینه هایی برای درمان

مولوسکوم کنتاژیوزوم اغلب خود به خود از بین می رود، بنابراین نیازی به درمان فوری ندارید.

برای تسکین علائم، پزشک ممکن است یک یا چند مورد از موارد زیر را توصیه کند:

• درمان های موضعی برای از بین بردن برآمدگی ها
  • کرایوتراپی برای انجماد و از بین بردن برجستگی ها
  • کورتاژ برای بریدن برجستگی ها از روی پوست
  • جراحی لیزری برای از بین بردن برجستگی ها

بالانیت

بالانیت یا التهاب سر آلت تناسلی ، تحریک سر آلت تناسلی شما است. معمولاً به دلیل بهداشت ضعیف یا عفونت ایجاد می شود. اگر ختنه نشده باشید، احتمال ابتلا به بالانیت بیشتر است.

لکه های قرمز، تورم و خارش از علائم شایع هستند.

گزینه هایی برای درمان

در برخی موارد، بالانیت را می توان با رعایت بهداشت خوب برطرف کرد. شما باید آلت تناسلی خود را با شستشوی منظم زیر پوست ختنه گاه تمیز نگه دارید. از صابون های طبیعی و بدون عطر استفاده کنید و آلت تناسلی و ناحیه زیر پوست ختنه گاه خود را خشک کنید.

اگر علائم شما پس از چند روز باقی ماند یا بهبود نیافت، به پزشک خود مراجعه کنید. ممکن است دچار عفونت شده باشید.

پزشک شما ممکن است موارد زیر را تجویز کند:

• کرم های استروئیدی مانند هیدروکورتیزون
  • کرم های ضد قارچ مانند کلوتریمازول
  • آنتی بیوتیک ها مانند مترونیدازول

درماتیت تماسی

درماتیت تماسی یک واکنش پوستی در اثر لمس چیزی است که به آن حساسیت دارید.

علائم فوری عبارتند از:

• خارش
  • تاول های پر از چرک که می ترکند و ترشح می کنند

اگر برجستگی ها شروع به ترشح کنند و عفونی شوند، ممکن است علائمی مانند خستگی و تب را نیز تجربه کنید.

گزینه هایی برای درمان

درماتیت تماسی معمولاً خود به خود از بین می رود. ممکن است استفاده از موارد زیر برای شما مفید باشد:

• یک کمپرس سرد اعمال کنید
  • در حمام جو دوسر گرم بنشینید
  • آنتی هیستامین های بدون نسخه مانند دیفن هیدرامین مصرف کنید.

شما باید به پزشک خود مراجعه کنید اگر:

• تاول های شما می زند
  • تب دارید
  • بثورات به خارج از آلت تناسلی شما گسترش می یابد

پزشک شما ممکن است آنتی هیستامین های قوی یا سایر روش های درمانی را برای کمک به کاهش علائم شما توصیه کند.

عفونت قارچی

عفونت قارچی یا برفک، عفونتی است که توسط قارچ ایجاد می شود. این معمولاً نتیجه عدم رعایت بهداشت یا رابطه جنسی با فردی است که آلوده است.

شایع ترین علائم لکه های قرمز یا سوزش در ناحیه تناسلی است. این ناحیه نیز ممکن است خارش داشته باشد.

• بوی بد
  • مشکل در جمع کردن پوست ختنه گاه (فیموزیس)
  • یک ماده سفید و درشت در نوک آلت تناسلی یا زیر پوست ختنه گاه شما

گزینه هایی برای درمان

عفونت قارچی می تواند خود به خود با بهداشت بهتر و لباس های گشاد از بین برود.

اگر علائم شما شدید است یا بیش از چند روز طول می کشد، به پزشک مراجعه کنید. آنها ممکن است کرم های ضد قارچ یا داروهای خوراکی مانند کلوتریمازول را برای کمک به کاهش علائم شما تجویز کنند.

خارش جوک یا کشاله ران

خارش جوک یا خارش کشاله ران که به خارش سوارکار نیز معروف است، یک عفونت تناسلی است که توسط قارچ های درماتوفیت ایجاد می شود. معمولاً زمانی اتفاق می‌افتد که زیاد عرق می‌کنید یا ناحیه تناسلی خود را به اندازه کافی نشویید.

شایع ترین علائم لکه های قرمز یا بثورات در ناحیه تناسلی شما هستند. همچنین ممکن است پوست شما خشک یا پوسته پوسته به نظر برسد.

گزینه هایی برای درمان

بهبود بهداشت می تواند به تسکین علائم کمک کند. اگر علائم شما شدید است یا بیش از چند روز طول می کشد، به پزشک مراجعه کنید. آنها ممکن است یک کرم یا پماد ضد قارچ مانند کلوتریمازول تجویز کنند.

اگزمای تناسلی

اگزمای تناسلی یا درماتیت آتوپیک ، یک بیماری پوستی است که می تواند باعث تحریک آلت تناسلی شما شود. این معمولاً نتیجه عوامل ژنتیکی و محیطی مانند استرس، سیگار کشیدن و آلرژن‌ها است.

شایع ترین علائم، لکه های قرمز، تحریک شده یا بثورات در ناحیه تناسلی شما هستند.

• خارش مداوم
  • تاول های پر از چرک که پوسته می شوند

گزینه هایی برای درمان

اگر مشکوک هستید که علائم شما در نتیجه شعله ور شدن اگزما است، به پزشک خود مراجعه کنید. آنها ممکن است بتوانند درمان های جدید یا متفاوتی را برای کمک به کاهش علائم شما و جلوگیری از تشدید بیماری توصیه کنند.

این شامل:

• کرم های آنتی بیوتیک، مانند موپیروسین
  • مهارکننده های کلسینورین، مانند پیمکرولیموس
  • کورتیکواستروئیدهای موضعی مانند هیدروکورتیزون
  • داروهای بیولوژیک تزریقی، مانند دوپیلوماب (دوپیکسنت)

در این بین، ممکن است برای شما مفید باشد:

• یک کمپرس سرد اعمال کنید
  • از لوسیون، مرطوب کننده یا آلوئه ورا استفاده کنید

پسوریازیس ناحیه تناسلی

پسوریازیس زمانی اتفاق می افتد که سلول های پوست خیلی سریع رشد می کنند و باعث تحریک می شوند. احتمالاً ناشی از یک وضعیت سیستم ایمنی است که در آن گلبول‌های سفید خون شما به اشتباه به سلول‌های پوست حمله می‌کنند.

شایع ترین علائم عبارتند از: برآمدگی های قرمز، خارش دار یا بثورات در ناحیه تناسلی.

علائم دیگر می تواند شامل موارد زیر باشد:

• پوست خشک یا دردناک که خونریزی می کند
  • احساس سفت شدن یا متورم شدن مفاصل
  • ناخن های دست یا پا ضخیم یا برآمده

گزینه هایی برای درمان

اگر مشکوک هستید که علائم شما در نتیجه شعله ور شدن پسوریازیس است، به پزشک خود مراجعه کنید. آنها ممکن است بتوانند درمان های جدید یا متفاوتی را برای کمک به کاهش علائم شما و جلوگیری از تشدید بیماری توصیه کنند.

این شامل:

• کورتیکواستروئیدهای موضعی مانند هیدروکورتیزون
  • فتوتراپی که پوست را در معرض اشعه UV متمرکز قرار می دهد
  • رتینوئیدها مانند آسیترتین (سوریاتان)
  • داروهای بیولوژیک، مانند آدالیموماب

در این بین، ممکن است برای شما استفاده از موارد زیر مفید باشد:

• از لوسیون، مرطوب کننده یا آلوئه ورا استفاده کنید
  • هر روز حمام کنید
  • مصرف الکل و تنباکو را محدود یا اجتناب کنید

چه زمانی به پزشک مراجعه کنید؟

صرف نظر از علت بروز لکه ها بر روی آلت تناسلی، در موارد زیر باید به پزشک مراجعه کنید:

• لکه ها به طور غیر قابل تحمل دردناک یا خارش دار می شوند
  • لکه ها علائم عفونت را نشان می دهند
  • علائم بیماری مقاربتی مانند خستگی و تب را مشاهده می کنید

پزشک می تواند علائم شما را ارزیابی کرده و در صورت نیاز تشخیص دهد. آنها همچنین می توانند اطلاعاتی در مورد چگونگی کاهش علائم شما در خانه یا تجویز هر گونه داروی ضروری ارائه دهند.

ترجمه شده از: What Causes Red Spots on the Penis and How Are They Treated