ادرار مکرر شبانه یا ناکچوریا و علل معمول آن چیست ؟

اگر در طول شب جهت دفع ادرار از خواب بیدار می شوید ، ممکن است علاقه مند شوید که در مورد علل شایع وقوع ، اطلاعات کسب کنید. ناکچوریا چیست؟ برخی از دلایل احتمالی ناکچوریا چیست؟ چرا هرچه پیرتر می شویم ادرار مکرر شبانه شایع تر است؟ نقش های احتمالی دیابت و مشکلات پروستات یا مثانه در بیدار شدن از خواب در شب جهت ادرار را کشف کنید.

ادرار مکرر شبانه یا ناکچوریا – Nocturia

ناکچوریا به عنوان نیاز بیش از حد به بیدار شدن از خواب و ادرار در طول شب تعریف شده است. ممکن است خودتان چند بار در شب از توالت استفاده کنید و این می تواند خواب شما را مختل کند. به طور کلی غیر طبیعی به نظر می رسد هنگام خواب بیش از یک بار در شب ادرار کنید. ناکچوریا با شب ادراری که بیشتر در کودکان مشاهده می شود متفاوت است .

علل ادرار مکرر شبانه

تعداد انگشت شماری از دلایل ادرار مکرر شبانه وجود دارد. شایع ترین این ممکن است نوشیدن آب زیاد یا مایعات دیگر (به خصوص کافئین یا الکل) خیلی نزدیک به زمان خواب باشد. کاهش مصرف مایعات بعد از شام ممکن است به کاهش این سهم کمک کند.

به طور معمول بدن ما قادر است ادرار ما را متمرکز کند و به ما اجازه می دهد شب را بدون بیداری بخوابیم ، اما هرچه پیرتر می شویم ممکن است این کار نیز مؤثر نباشد. علاوه بر این ، مردان مسن ممکن است مشکلاتی در حفظ ادرار به دلیل هایپرپلازی خوش خیم پروستات (BPH) داشته باشند. زنان ممکن است ضعف مثانه و سایر مشکلات ادراری را تجربه کنند.

التهاب یا عفونت مثانه یا مجاری ادراری ممکن است منجر به افزایش ادرار در طول شب شود.

برخی موارد پزشکی نیز که می توانند باعث بروز مشکلاتی با ادرار در شب شوند ، عبارتند از :

• نارسایی مزمن کلیه
  • نارسایی احتقانی قلبی
  • هایپرکلسمی (سطح کلسیم خون بالا)

تعدادی از داروها وجود دارد که ممکن است باعث جلوگیری از ادرار در شب شود. رایج ترین آن داروهای مدر است که برای درمان فشار خون بالا یا ورم محیطی (تورم در پا و مچ پا) استفاده می شود. یک نمونه می تواند furosemide (Lasix) باشد .

سایر داروهایی که ممکن است باعث ناکچوریا شوند شامل موارد زیر است:

• دمکلوسیکلین
  • لیتیوم
  • متیوکسی فلوران
  • فنی توئین
  • پروپوکسی فن

ادرار مکرر شبانه یا ناکچوریا - Nocturia

رابطه آپنه انسدادی خواب و ادرار مکرر شبانه

برخی از اختلالات خواب وجود دارد که ممکن است باعث ناکچوریا نیز شود. آپنه خواب انسدادی به خوبی شناخته شده است که به ادرار مکرر شبانه کمک می کند. این ممکن است به این دلیل باشد که آپنه خواب منجر به خواب سبک می شود و منجر به آگاهی از پر بودن مثانه می شود.

بعلاوه ، فشار آپنه خواب باعث می شود كه قلب به کلیه ها سیگنال دهد تا مایعات را رها كنند ، زیرا در اثر فشار منفی در قفسه سینه ، مشابه آنچه كه در حالت بارگذاری زیاد اتفاق می افتد ، دچار فشار كشش منفی می شوند.

سیگنال هورمونی از قلب منجر به تولید مقادیر کمی از ادرار توسط كلیه ها می شود و باعث می شود مكرر در شب ادرار شود. درمان آپنه خواب اغلب میزان فرکانس را کاهش می دهد.

نقش بزرگ شدن خوش خیم پروستات (BPH) در مردان در ادرار مکرر شبانه

هایپرتروفی یا بزرگ شدن خوش خیم پروستات (BPH) یک علت بسیار شایع شبانه در مردان مسن است و به یک بیماری غیر سرطانی یا خوش خیم اشاره می کند که غده پروستات ، که مجرای ادرار یا لوله ادرار را احاطه کرده است ، بزرگ می شود و از این طریق مانع جریان ادرار شود. . همزمان ، دیواره مثانه نیز ضخیم می شود ، و این باعث می شود خالی شدن صحیح مثانه دچار مشکل گردد .

در بین مردان بالای ۵۰ سال ، BPH شایعترین بیماری پروستات است. طبق آمار NIH در سال ۲۰۱۰ ، حدود ۱۴ میلیون آمریکایی علائم بیماری BPH را نشان می دهند. این وضعیت در حدود نیمی از مردان بین ۵۱ تا ۶۰ سال را تحت تأثیر قرار داده است. علاوه بر این ، این بیماری در حدود ۹۰ درصد از مردان در سن ۸۰ سال یا بیشتر مبتلا می شود.

اگر علائم فقط در شب رخ می دهد ، پیشنهاد می گردد نقش آپنه خواب را قبل از بزرگ شدن پروستات در نظر بگیرید.

روش های مختلفی وجود دارد که می توان BPH را درمان کرد ، از جمله جراحی و دارو. برخی از افرادی که می توانند علائم BPH را تحمل کنند و با آن مدارا کنند ، ممکن است تصمیم بگیرند که درمان را تا پس از صحبت با پزشک خود به تعویق بیندازند. اگر فکر می کنید که براساس علائمی که تجربه کرده اید ، BPH دارید ، باید با پزشک خود ملاقات کنید تا در مورد تشخیص و مدیریت صحبت کنید.

جمع بندی ادرار مکرر شبانه یا ناکچوریا

اگر در شب بیش از حد بیدار می شوید ، ممکن است بخواهید با پزشک خود صحبت کنید تا علت اصلی این امر را برای شما مشخص کند. به شدت نقش آپنه انسدادی خوابی را در نظر بگیرید و در صورت وجود ، درمان را دنبال کنید زیرا این امر ممکن است به جلوگیری از جراحی یا داروهای غیر ضروری کمک کند.