شب ادراری در بزرگسالان ، علل و نحوه درمان آن

شب ادراری در بزرگسالان

علل شب ادراری در بزرگسالان و نحوه درمان آن

بررسی اجمالی

خیس کردن رختخواب اغلب با دوران کودکی مرتبط است. در واقع، تا یک چهارم از کودکان با شب ادراری یا ادرار کردن در خواب مشکل دارند. اکثر کودکان زمانی که مثانه‌هایشان بزرگ‌تر و بهتر رشد می‌کند، از این وضعیت خارج می‌شوند.

تحقیقات نشان می دهد که شب ادراری در بزرگسالان در ۱ تا ۲ درصد از مواقع رخ می دهد. با این حال، این تعداد ممکن است بیشتر باشد. برخی از بزرگسالان احتمالاً خجالت می کشند یا تمایلی به صحبت با پزشک در مورد مشکل خود ندارند.

اگر در بزرگسالی گهگاه یا یک بار شب ادراری را تجربه می کنید، احتمالاً هیچ نگرانی در مورد آن ندارید. حوادث ممکن است رخ دهد. با این حال، شب ادراری مداوم و مکرر باعث نگرانی است و نیاز به مشورت با پزشک دارد. بیایید نگاهی بیندازیم به اینکه چه چیزی ممکن است باعث این بیماری شود و چگونه این مسائل درمان می شوند.

علل بالقوه شب ادراری در بزرگسالان

مشکلات هورمونی

هورمون آنتی دیورتیک (ADH) به کلیه های شما سیگنال می دهد که تولید ادرار را کاهش دهند. بدن شما در شب هورمون بیشتری تولید می کند تا شما را برای خواب آماده کند. این به کاهش نیاز شما به ادرار کردن در هنگام خواب کمک می کند. با این حال، برخی از افراد ADH کافی تولید نمی کنند یا بدنشان به خوبی به آن پاسخ نمی دهد. به نظر می‌رسد ناهنجاری‌های ADH در شب‌خوابی نقش دارند، اگرچه تئوری‌های متعددی وجود دارد که نشان می‌دهد عوامل مختلفی با هم ترکیب می‌شوند تا مشکل را ایجاد کنند.

ترکیبی از مشکلات ADH، مشکلات در بیداری و خواب، همراه با مشکلات مثانه در طول روز، اغلب منجر به شب ادراری در بزرگسالان می شود.

یک آزمایش ساده می تواند سطح ADH را در خون شما اندازه گیری کند. اگر سطح پایین باشد، پزشک ممکن است دارویی مانند دسموپرسین (ADH ساخته شده در آزمایشگاه) را تجویز کند. پزشک شما همچنین ممکن است به دنبال شرایط زمینه ای باشد که می تواند بر سطح ADH تأثیر بگذارد.

مثانه کوچک

یک مثانه کوچک در واقع از نظر اندازه کوچکتر از مثانه های دیگر نیست. در عوض، در حجم های پایین‌تر احساس پری می‌کند، به این معنی که به‌گونه‌ای عمل می‌کند که گویی کوچک‌تر است. این بدان معناست که ممکن است نیاز به دفع ادرار بیشتر داشته باشید، از جمله در شب. مدیریت یک مثانه کوچک ممکن است در طول خواب دشوار باشد و ممکن است شب ادراری در بزرگسالان رخ دهد.

آموزش مثانه برای افرادی که مثانه کوچکی دارند مفید است. این استراتژی به بدن شما کمک می کند تا با نگه داشتن ادرار برای مدت طولانی تری، ادرار منظم را پیش بینی کند. همچنین ممکن است بخواهید زنگ ساعت را برای میانه شب تنظیم کنید و برای ادرار کردن از خواب بیدار شوید.

عضلات مثانه بیش فعال

عضلات دترسور ، عضلات مثانه شما هستند. زمانی که مثانه شما پر می شود شل می شوند و زمانی که زمان تخلیه است منقبض می شوند. اگر این عضلات در زمان نامناسبی منقبض شوند، ممکن است نتوانید ادرار را کنترل کنید. این وضعیت را می توان مثانه بیش فعال (OAB) نامید.

انقباضات عضلانی مثانه شما ممکن است ناشی از سیگنال های عصبی غیر طبیعی بین مغز و مثانه یا تحریک کننده مثانه مانند الکل، کافئین یا داروها باشد. این محصولات می توانند ماهیچه ها را فعالتر کنند. این ممکن است باعث شود نیاز به دفع مکرر ادرار داشته باشید.

بزرگی خوش خیم پروستات

سرطان

تومورهای ناشی از سرطان مثانه و سرطان پروستات می توانند مجاری ادراری را مسدود کنند. این ممکن است منجر به ناتوانی و شب ادراری در بزرگسالان شود.

تشخیص سرطان ممکن است به معاینه فیزیکی و همچنین برخی آزمایشات تصویربرداری نیاز داشته باشد. برای شناسایی سرطان معمولاً بیوپسی ضروری است. درمان سرطان می تواند به کوچک شدن یا از بین بردن تومور کمک کند. این ممکن است به جلوگیری از دوره های بعدی شب ادراری کمک کند.

بیماری دیابت

دیابت یا قند خون کنترل نشده می تواند ادرار را تغییر دهد. وقتی قند خون بالا باشد، با تلاش کلیه ها برای مدیریت سطح قند، مقدار ادرار افزایش می یابد. این می تواند منجر به خیس شدن در بستر، ادرار بیش از حد (بیش از ۳ لیتر در روز) و تکرر ادرار شود.

درمان دیابت اغلب انواع علائم ادراری را کاهش می دهد. درمان دیابت معمولاً به ترکیبی از تغییرات سبک زندگی، داروهای خوراکی یا تزریق انسولین نیاز دارد. برنامه درمانی شما به نوع و سلامت کلی شما بستگی دارد.

آپنه خواب

آپنه انسدادی خواب یک اختلال خواب است که باعث توقف و شروع تنفس مکرر می شود. یک مطالعه نشان داد که ۷ درصد از افراد مبتلا به این اختلال خواب ، شب ادراری را تجربه می کنند. با بدتر شدن آپنه خواب، ادرار کردن در طول خواب ممکن است بیشتر شود.

درمان آپنه خواب به تنفس و خواب بهتر شما کمک می کند. همچنین می تواند علائم ثانویه مانند شب ادراری را کاهش دهد.

دارو

برخی از داروهای تجویزی می توانند باعث تکرر ادرار و افزایش انقباضات مثانه شوند. این داروها ممکن است منجر به شب ادراری شوند. این داروها شامل داروهای خواب آور، داروهای ضد روان پریشی و غیره است.

تعویض دارو ممکن است ادرار شبانه را متوقف کند. اگر دارو برای درمان بیماری دیگری ضروری باشد، تغییر شیوه زندگی ممکن است به شما در جلوگیری از خیس شدن در رختخواب کمک کند. هرگز بدون مشورت با پزشک خود دارو را قطع نکنید.

ژنتیک

مرطوب کردن بستر معمولاً از جمله مواردی است که نسل به نسل به اشتراک گذاشته می شود. مشخص نیست که کدام ژن مسئول انتقال این مشکل است. اما اگر والدینی دارید که شب ادراری شبانه را تجربه کرده اند، به احتمال زیاد شما نیز آن را تجربه خواهید کرد.

قبل از اینکه پزشک شب ادراری نامشخص را تشخیص دهد، چندین آزمایش برای رد سایر علل احتمالی انجام می دهد. درمان شب ادراری غیرقابل توضیح به درمان علائم و پیشگیری از حملات بعدی بستگی دارد. این می تواند شامل تغییرات سبک زندگی و داروها باشد.

اختلالات عصبی

اختلالات عصبی زیر ممکن است کنترل مثانه را مختل کند:

• اسکلروز چندگانه
  • اختلالات تشنجی
  • بیماری پارکینسون

این می تواند منجر به ادرار مکرر یا کنترل نشده در هنگام خواب شود.

درمان این اختلال می تواند به کاهش علائم و همچنین عوارض ثانویه مانند شب ادراری کمک کند. اگر شب ادراری در بزرگسالان متوقف نشود، پزشک ممکن است درمان خاصی را تجویز کند. این می تواند شامل تغییرات سبک زندگی، داروها و موارد دیگر باشد.

سنگ کلیه مثانه

اختلال یا انسداد در دستگاه ادراری

انسداد می تواند جریان ادرار را مختل کند، مانند:

این ممکن است تخلیه ادرار را دشوار کند. در شب، این می تواند باعث نشت ادرار غیرمنتظره و خیس شدن در بستر شود.

به همین ترتیب، فشار ناشی از سنگ یا تومور ممکن است باعث انقباض غیر ضروری عضلات مثانه شود. این می تواند منجر به ادرار مکرر و کنترل نشده شود.

گاهی اوقات برای برداشتن سنگ های بزرگتر یا شکستن آنها به روشی نیاز است. سنگ های کوچکتر معمولاً خود به خود عبور می کنند.

درمان سرطان می تواند برخی از تومورها را کوچک کند، اما برخی دیگر ممکن است نیاز به جراحی داشته باشند. هنگامی که انسدادها برطرف شدند، باید کنترل ادرار بیشتر و خیس کردن بستر کمتری داشته باشید.

عفونت مجاری ادراری

عفونت دستگاه ادراری (UTI) می تواند باعث ادرار مکرر و غیرمنتظره شود. عفونت مجاری ادراری اغلب باعث التهاب و تحریک مثانه می شود که می تواند بی اختیاری ادراری و شب ادراری را بدتر کند.

درمان عفونت باید شب ادراری در بزرگسالان را متوقف کند. اگر عفونت ادراری مکرر داشته باشید، ممکن است دفعات شب ادراری را تجربه کنید. با پزشک خود همکاری کنید تا علت اصلی عفونت ادراری مکرر را بیابید تا بتوانید از عفونت های بعدی و شب ادراری جلوگیری کنید.

آناتومی

ادرار از کلیه ها از طریق حالب به مثانه جریان می یابد. وقتی زمان ادرار فرا می رسد، مثانه شما منقبض می شود و ادرار را از طریق مجرای ادرار به خارج از بدن شما می فرستد. اگر هر یک از عناصر آن سیستم باریک، پیچ خورده یا بد شکل باشد، ممکن است علائم یا مشکلاتی را در ادرار تجربه کنید. این شامل خیس کردن تخت می شود.

پزشک شما می تواند از تست های تصویربرداری مانند اشعه ایکس یا سونوگرافی برای بررسی ساختارهای غیر طبیعی استفاده کند. برخی ممکن است با جراحی برطرف شوند. در موارد دیگر، پزشک ممکن است روش‌های درمانی سبک زندگی و دارو را برای کمک به توقف شب ادراری در بزرگسالان پیشنهاد کند.

درمان شب ادراری در بزرگسالان

درمان شب ادراری بزرگسالان را می توان به سه دسته اصلی تقسیم کرد:

تغییر سبک زندگی

• مصرف مایعات را کنترل کنید. سعی کنید مصرف مایعات خود را در بعد از ظهر و عصر کاهش دهید. در اوایل صبح که می توانید به راحتی از توالت استفاده کنید، بیشتر بنوشید. محدودیت هایی را برای مصرف عصرانه مایعات تعیین کنید.
  • شب خودت را بیدار کن. تنظیم زنگ هشدار برای نیمه شب می تواند به شما در جلوگیری از خیس شدن در رختخواب کمک کند. بیدار شدن یک یا دو بار در شب برای ادرار کردن به این معنی است که در صورت وقوع حادثه، ادرار زیادی ندارید.
  • ادرار منظم را جزئی از برنامه روزانه خود قرار دهید. در طول روز، یک برنامه زمانی برای دفع ادرار تنظیم کنید و به آن پایبند باشید. حتما قبل از خواب هم ادرار کنید.
  • محرک های مثانه را کاهش دهید. کافئین، الکل، شیرین کننده های مصنوعی و نوشیدنی های شیرین ممکن است مثانه شما را تحریک کرده و منجر به تکرر ادرار شود.

داروها

بسته به علت، چهار نوع اصلی از داروها برای درمان شب ادراری بزرگسالان تجویز می شود:

• آنتی بیوتیک ها برای درمان عفونت های دستگاه ادراری
  • داروهای آنتی کولینرژیک می توانند عضلات تحریک شده یا بیش فعال مثانه را آرام کنند
  • دسموپرسین استات برای افزایش سطح ADH به طوری که کلیه های شما تولید ادرار در شب را متوقف کنند.
  • مهارکننده های ۵ آلفا ردوکتاز، مانند فیناستراید (پروسکار)، بزرگی پروستات را کوچک می کند.

عمل جراحي

• تحریک عصب ساکرال. در طول این روش، پزشک دستگاه کوچکی را جهت ارسال سیگنال هایی به عضلات مثانه استفاده میکند تا انقباضات غیر ضروری را متوقف کند.
  • سیستوپلاستی عضلانی (تقویت مثانه). پزشک مثانه شما را باز می کند و تکه ای از ماهیچه روده را وارد می کند. این عضله اضافی به کاهش بی ثباتی مثانه و افزایش کنترل و ظرفیت کمک می کند تا بتوانید از خیس شدن در بستر جلوگیری کنید.
  • میکتومی دترسور. عضلات دترسور انقباضات مثانه را کنترل می کنند. این روش برخی از این عضلات را حذف می کند که به کاهش انقباضات کمک می کند.
  • ترمیم افتادگی اندام لگن. اگر اندام‌های تناسلی زنانه از موقعیت خارج شده‌اند و به مثانه فشار می‌آورند، ممکن است ترمیم افتادگی مورد نیاز باشد.

چشم انداز

اگر بزرگسالی هستید که به طور مکرر خیس شدن در رختخواب را تجربه می کنید، این ممکن است نشانه یک مشکل اساسی باشد. جستجوی درمانی برای توقف شب ادراری در بزرگسالان و درمان مشکلی که باعث آن شده است، مهم است.

با یک متخصص اورولوژی قرار ملاقات بگذارید تا در مورد آنچه اتفاق می افتد صحبت کنید. آنها علائم، سابقه سلامت، سابقه خانوادگی، داروها و جراحی های قبلی شما را بررسی می کنند. پزشک ممکن است یک سری آزمایشات را برای یافتن علت زمینه ای تجویز کند. یافتن یک درمان با محدود کردن یا توقف خیس کردن رختخواب و سایر علائمی که تجربه می کنید، تسکین می دهد.

برگرفته از : Causes of Bed-Wetting in Adults and How to Treat It

‫2 نظر