بیماری های مقاربتی زنان و علائم آنها چیست؟

بیماری های مقاربتی و بیماری های عفونی برای زنان

عفونت ها و بیماری های مقاربتی (STI  و STD) از طریق تماس جنسی واژینال ، مقعد یا دهان منتقل می شود. علائم بیماری های مقاربتی در زنان می تواند شامل موارد زیر باشد:

• خارش واژن
  • بثورات
  • ترشحات غیرمعمول
  • درد

بسیاری از انواع بیماری های مقاربتی هیچ علامتی ندارند. اگر درمان نشوند ، می توانند منجر به مشکلات باروری و افزایش خطر سرطان دهانه رحم شوند. این خطرات انجام رابطه جنسی ایمن تر را از اهمیت بیشتری برخوردار می کند.

بر اساس منابع معتبر هر ساله در سراسر جهان ، تقریباً ۳۷۶ میلیون مورد انتقال یافته سیفلیس ، کلامیدیا ، سوزاک و تریکومونیازیس وجود دارد.

بیماری های مقاربتی متداول در زنان

برخی از رایج ترین بیماری های مقاربتی در زنان شامل موارد زیر است:

HPV شایعترین بیماری مقاربتی در زنان است. همچنین علت اصلی سرطان دهانه رحم است.

واکسنی در دسترس است که می تواند به جلوگیری از برخی از گونه های HPV تا سن ۴۵ سال کمک کند .

سوزاک و کلامیدیا از بیماری های مقاربتی باکتریایی شایع هستند. در حقیقت ، کلامیدیا شایعترین بیماری مقاربتی در امریکا است.

بعضی از متخصصان زنان در معاینات طبیعی هر دو مورد را به طور خودکار بررسی می کنند ، اما اگر فکر می کنید در معرض خطر هستید بایستی غربالگری پزشکی انجام دهید.

تبخال دستگاه تناسلی نیز شایع است ، از هر ۶ نفر در سنین ۱۴ تا ۴۹ سال در امریکا ، ۱ نفر به تبخال ناحیه تناسلی مبتلا هستند.

علایم شایع بیماری عفونی در زنان

زنان باید از علائم احتمالی بیماری های مقاربتی و عفونی آگاه باشند تا در صورت لزوم بتوانند از پزشك مشاوره بگیرند. برخی از علائم رایج در زیر شرح داده شده است.

• تغییرات در ادرار کردن : بیماری عفونی را می توان با درد یا احساس سوزش در هنگام ادرار کردن ، نیاز به ادرار مکرر یا وجود خون در ادرار تشخیص داد.
  • ترشحات غیر طبیعی واژن : شکل و غلظت ترشحات واژن به طور مداوم در طی دوره قاعدگی زنان یا حتی در صورت عدم وجود دوره قاعدگی تغییر می کند. ترشحات غلیظ و سفید می تواند نشانه ای از عفونت باشد. وقتی ترشحات زرد یا سبز باشد ، ممکن است نشانگر سوزاک یا تریکومونیازیس باشد.
  • خارش در ناحیه واژن : خارش یک علامت غیر اختصاصی است که ممکن است مربوط به بیماری مقاربتی باشد یا نباشد. دلایل مرتبط با رابطه جنسی برای خارش واژن ممکن است شامل موارد زیر باشد:

* واکنش آلرژیک به کاندوم لاتکس
* عفونت خمیری
* شپش یا گال
* زگیل ناحیه تناسلی
* مراحل اولیه اکثر بیماری های عفونی باکتریایی و ویروسی

• درد در هنگام رابطه جنسی : این علامت اغلب نادیده گرفته می شود ، اما درد شکم یا لگن می تواند نشانه ای از بیماری التهابی لگن (PID) باشد. PID معمولاً در اثر مرحله پیشرفته کلامیدیا یا سوزاک ایجاد می شود.
  • خونریزی غیرطبیعی : خونریزی غیرطبیعی یکی دیگر از علائم احتمالی بیماری التهابی لگن یا سایر مشکلات تولید مثل است که توسط بیماری مقاربتی زنان ایجاد می شود.
  • راش یا زخم : زخم ها یا جوش های ریز اطراف دهان یا واژن می توانند نشانگر تبخال ، HPV یا سفلیس باشند.

علایم شایع بیماری عفونی در زنان

جلوگیری از بیماری مقاربتی در زنان

همه باید اقدامات پیشگیرانه خاصی انجام دهند تا از به دست آوردن یا انتقال بیماری های مقاربتی جلوگیری کنند.

• مرتباً آزمایش کنید

به طور معمول ، زنان باید هر ۳ تا ۵ سال یک آزمایش پاپ اسمیر انجام دهند. همچنین مهم است که بپرسید آیا شما باید از نظر سایر بیماری های عفونتی آزمایش شوید و آیا واکسیناسیون HPV پیشنهاد می شود یا خیر.

طبق گفته اداره بهداشت زنان امریکا ، اگر از نظر جنسی فعال هستید ، باید در مورد آزمایش بیماری عفونی با پزشک خود صحبت کنید.

• از محافظ استفاده کنید

چه برای رابطه جنسی واژینال ، مقعد یا دهان باشد ، کاندوم یا روش مانع دیگر می تواند از شما و همسرتان محافظت کند. کاندوم های زنانه و محافظ دندانی می توانند سطح حفاظتی خاصی ایجاد کنند.

اسپرم کش ها ، قرص های جلوگیری از بارداری و سایر اشکال جلوگیری از بارداری ممکن است از بارداری محافظت کنند ، اما از بیماری های عفونی محافظت نمی کنند.

• برقراری ارتباط

ارتباط صادقانه با پزشک و همسرتان در مورد سابقه جنسی ضروری است.

بیماری های عفونتی و بارداری در زنان

فرد می تواند در دوران بارداری به بیماری مقاربتی دچار شود. از آنجا که بسیاری از علائم خود را نشان نمی دهند ، برخی از افراد متوجه نمی شوند که با یکی از آنها زندگی می کنند. به همین دلیل ، پزشکان ممکن است در ابتدای بارداری تست های بیماری های مقاربتی و عفونتی کامل اجرا کنند.

این شرایط می تواند زندگی شما و کودک شما را تهدید کند. شما می توانید در طی بارداری یا تولد ، بیماری عفونی را به کودک خود منتقل کنید ، بنابراین درمان زودرس ضروری است.

کلیه بیماری های مقاربتی باکتریایی در دوران بارداری با آنتی بیوتیک قابل درمان هستند. برای جلوگیری از احتمال انتقال بیماری به کودک ، می توان شرایط بیماری مقاربتی ویروسی را با داروهای ضد ویروس درمان کرد.

بیماری عفونتی و تجاوز جنسی

برخی از افراد به دلیل تجاوز جنسی به بیماری مقاربتی دچار می شوند. هنگامی که زنان بلافاصله پس از تجاوز به یک ارائه دهنده خدمات بهداشتی مراجعه می کنند ، ارائه دهنده خدمات بهداشتی سعی می کند DNA را گرفته و آسیب ها را ارزیابی کند.

در طی این فرآیند ، آنها برای تشخیص بالقوه بیماری عفونی بررسی می کنند. اگر مدتی از تجاوز جنسی گذشته باشد ، هنوز باید به دنبال مراقبت های پزشکی باشید.

بسته به شخص و عوامل خطر فردی و سابقه پزشکی ، پزشک ممکن است درمان پیشگیرانه را تجویز کند ، از جمله:

• آنتی بیوتیک ها
  • واکسن هپاتیت
  • یک واکسن HPV
  • داروهای ضد ویروسی HIV

پیگیری با یک پزشک در زمان توصیه شده برای اطمینان از موثر بودن داروها و عدم نیاز به درمان مهم است.

وقتی بیماری عفونی تشخیص داده شد چه کاری باید انجام دهید؟

در اینجا چند کار وجود دارد که باید پس از تشخیص بیماری عفونی انجام دهید:

• بلافاصله هر درمانی را که پزشک برای شما تجویز می کند شروع کنید.
  • با شریک زندگی خود تماس بگیرید و به آنها بگویید که باید آزمایش شوند و تحت درمان قرار گیرند.
  • تا زمان بهبودی بیماری یا تائید پزشک از رابطه جنسی خودداری کنید. در مورد شرایط باکتریایی ، باید صبر کنید تا داروها شما و همسرتان را درمان کنند.
  • برای بیماری های ویروسی ، به مدت کافی صبر کنید تا همسرتان در صورت لزوم از داروهای ضد ویروس استفاده کند تا خطر انتقال بیماری به آنها کاهش یابد. پزشک شما می تواند چارچوب زمانی صحیحی را به شما ارائه دهد.