بی اختیاری بارداری: چرا اتفاق می افتد و چه باید کرد؟

بی اختیاری بارداری

بی اختیاری بارداری چیست؟

تکرر ادرار یکی از اولین علائم بارداری است. نشت ادرار یا بی اختیاری نیز یکی از علائم شایع در دوران بارداری و بعد از آن است. حدود ۵۴.۳ درصد از زنان باردار اثرات منفی بر کیفیت زندگی خود از جمله سفر و زمینه های عاطفی را گزارش کرده اند. علائم می تواند با رشد کودک افزایش یابد و تا چند هفته پس از تولد ادامه یابد.

انواع مختلفی از بی اختیاری ادرار وجود دارد:

• بی اختیاری استرسی: از دست دادن کنترل ادرار به دلیل فشار فیزیکی روی مثانه
  • بی اختیاری فوری: از دست دادن کنترل ادرار به دلیل نیاز فوری به ادرار، که معمولاً به دلیل انقباضات مثانه ایجاد می شود.
  • بی اختیاری مختلط: ترکیبی از استرس و بی اختیاری فوری
  • بی اختیاری گذرا: از دست دادن موقت کنترل ادرار به دلیل مصرف دارو یا یک بیماری موقت، مانند عفونت دستگاه ادراری یا یبوست.

در مورد اینکه چرا ممکن است در طول یا بعد از بارداری دچار بی اختیاری شوید، چه معنایی برای شما و جنین دارد و چگونه می توانید با آن کنار بیایید ، در ادامه همراه ما باشید تا بیشتر بیاموزید.

علت بی اختیاری بارداری

علت بی اختیاری بارداری چیست؟

مثانه شما درست بالای استخوان های لگن شما قرار دارد و توسط کف لگن شما حمایت می شود. با ادرار پر می شود در حالی که اسفنکتر اندام را بسته نگه می دارد تا زمانی که بتوانید از توالت استفاده کنید. در دوران بارداری و زایمان، عضلات کف لگن شما مورد آزمایش قرار می گیرند.

علل شایع بی اختیاری بارداری عبارتند از:

• فشار: ممکن است هنگام سرفه، عطسه، ورزش یا خنده نشت کنید. این حرکات فیزیکی فشار بیشتری بر مثانه شما وارد می کند که باعث بی اختیاری استرس می شود. کودک شما همچنین با بزرگتر شدن ، فشار بیشتری به مثانه شما وارد می کند.
  • هورمون ها: تغییر هورمون ها می تواند بر مثانه و مجرای ادرار شما تأثیر بگذارد.
  • شرایط پزشکی: برخی از دلایل پزشکی بی اختیاری شامل دیابت، ام اس، داروهای اضطراب یا سکته در گذشته موثر است.
  • عفونت های دستگاه ادراری: بین ۳۰ تا ۴۰ درصد از زنانی که عفونت ادراری خود را به طور کامل درمان نکرده اند، در دوران بارداری دچار علائم می شوند. بی اختیاری یکی از علائم عفونت ادراری است.

درمان بی اختیاری بارداری

اولین نکته درباره درمان بی اختیاری بارداری، تغییر سبک زندگی و مدیریت مثانه است. در اینجا چند نکته برای مدیریت مثانه وجود دارد:

تمرینات کگل

• کگل را انجام دهید: تمرینات کگل برای تقویت کف لگن شما. آنها یک ورزش ایمن و موثر قبل، در طول و بعد از بارداری هستند. برای انجام کگل، روی ماهیچه هایی که برای نگه داشتن ادرار استفاده می کنید تمرکز کنید. قبل از استراحت ده ثانیه آنها را فشار دهید. سعی کنید روزانه پنج ست از این تمرینات را انجام دهید. یادگیری نحوه شل کردن کف لگن ممکن است در حین و بعد از زایمان به شما کمک کند.
  • یک دفتر خاطرات مثانه بسازید: زمانی که بیشترین نشت را مشاهده کردید یادداشت کنید تا بتوانید مراجعه به توالت را برنامه ریزی کنید. این نیز اولین قدم برای بازآموزی مثانه است. بازآموزی مثانه در مورد آموزش مجدد مثانه برای نگه داشتن ادرار بیشتر با طولانی کردن زمان بین مراجعه به توالت است.
  • از نوشیدنی های گازدار یا کافئین دار خودداری کنید: از نوشیدنی های گازدار، قهوه یا چای خودداری کنید. این نوشیدنی ها ممکن است باعث شوند که احساس کنید نیاز دارید بیشتر از توالت استفاده کنید. سعی کنید بیشتر آب یا نوشیدنی های بدون کافئین بنوشید.
  • از نوشیدن الکل در شب خودداری کنید: نوشیدنی های الکلی را در عصر محدود کنید تا از مراجعه مکرر به توالت و نشت در شب جلوگیری کنید.
  • رژیم غذایی با فیبر بالا داشته باشید: برای جلوگیری از یبوست، غذاهایی بخورید که فیبر بالایی دارند، که فشار بیشتری را به کف لگن شما وارد می کند.
  • وزن مناسب را حفظ کنید: وزن اضافی، به خصوص در اطراف شکم، فشار روی مثانه را افزایش می دهد. کاهش وزن پس از زایمان نیز می تواند به بی اختیاری پس از بارداری کمک کند.

هر گونه تغییر بزرگ را با پزشک خود در میان بگذارید تا مطمئن شوید بهترین کار را برای خود و کودکتان انجام می دهید. در حالی که دارو و جراحی نیز گزینه هایی برای بی اختیاری هستند، ممکن است بخواهید تا پس از بارداری خود صبر کنید.

نکاتی برای پیشگیری از عفونت ادراری

بایدها

• مقدار زیادی آب بنوشید، تا هشت لیوان در روز
  • قبل و بعد از رابطه جنسی ادرار کنید
  • بعد از دفع ادرار از جلو به عقب پاک کنید
  • در صورت امکان از پارچه های نخی و لباس های گشاد استفاده کنید
  • هر روز لباس زیر خود را عوض کنید

اگر فکر می کنید عفونت ادراری دارید با پزشک خود تماس بگیرید. عفونت ادراری درمان نشده می تواند منجر به عفونت کلیه شود که همچنین ممکن است باعث زایمان زودرس و وزن کم هنگام تولد شود.

نبایدها

• در حالی که عفونت ادراری دارید، مقاربت داشته باشید
  • نوشیدنی هایی بنوشید که مثانه را تحریک می کند، مانند آب میوه، کافئین، الکل و شکر
  • ادرار خود را برای مدت طولانی نگه دارید
  • از صابون ها، دوش ها، اسپری ها یا پودرهای قوی استفاده کنید
  • بیش از یک روز همان لباس زیر را بپوشید

درمان عفونت ادراری شامل آنتی بیوتیک به مدت سه تا هفت روز است. این درمان برای کودک شما بی خطر است. در صورت بروز عوارض جانبی مانند تب، لرز یا گرفتگی عضلات پس از مصرف دارو با پزشک خود تماس بگیرید.

بی اختیاری بارداری

آیا برخی از زنان بیشتر در معرض خطر بی اختیاری بارداری هستند؟

زنانی که در حال حاضر مثانه بیش فعال یا بی اختیاری فوری دارند، احتمالاً علائمی دارند که در دوران بارداری ادامه یا بدتر می شوند.

سایر عوامل خطر عبارتند از:

• سن بالاتر
  • اضافه وزن داشتن
  • داشتن زایمان طبیعی قبلی
  • انجام جراحی قبلی لگن
  • سیگار کشیدن که منجر به سرفه مزمن می شود

علل بعد از زایمان

زایمان می تواند باعث بی اختیاری پس از بارداری شود. در هنگام زایمان واژینال، عضلات و اعصاب ممکن است آسیب ببینند. زایمان طولانی یا فشار طولانی مدت حین زایمان می تواند احتمال آسیب به اعصاب را نیز افزایش دهد. کنگره متخصصان زنان و زایمان آمریکا تشخیص می دهد که زایمان سزارین باعث کاهش بی اختیاری ادرار در سال اول می شود. با این حال، مزایای آن دو تا پنج سال پس از زایمان از بین می رود.

بی اختیاری بارداری چگونه تشخیص داده می شود؟

اگر بی اختیاری را تجربه می کنید به پزشک خود اطلاع دهید. در برخی موارد، ممکن است عفونت ادراری باشد و ممکن است به آنتی بیوتیک نیاز داشته باشید. اگر به پایان بارداری خود نزدیک هستید، ممکن است نشت ادرار را با مایع آمنیوتیک نشت کند. بهتر است با پزشک خود مشورت کنید تا علت دقیق آن را بدانید.

اگر علائم زایمان و عفونت برطرف شود، پزشک ممکن است آزمایش‌های دیگری را انجام دهد. اسکن مثانه با استفاده از سونوگرافی می تواند به شما کمک کند که آیا مثانه شما به طور کامل تخلیه می شود یا خیر. تست استرس مثانه به پزشک شما این امکان را می دهد که ببیند هنگام سرفه یا خم شدن، نشتی دارید یا خیر.

اگر پزشک شما مشکوک به عفونت ادراری باشد، احتمالاً نمونه ادرار را برای آزمایش آزمایشگاهی می خواهد. ممکن است لازم باشد به جای مطب معمولی خود به آزمایشگاه بیمارستان بروید. پزشک شما همچنین ممکن است آزمایش‌های ویژه‌ای را برای بررسی اینکه آیا مایعی که نشت می‌کنید ناشی از شکستن آب است انجام دهد.

آیا بعد از تولد نوزاد بی اختیاری از بین می رود؟

علائم بی اختیاری برخی از زنان در روزها یا هفته های پس از تولد نوزادشان از بین می رود. برای دیگران، نشت ادامه دارد یا ممکن است بدتر شود. با این حال، بی اختیاری را می توان با درمان های ذکر شده مانند تمرینات کگل ، بازآموزی مثانه، کاهش وزن و ورزش کنترل کرد.

با پزشک خود در مورد نگرانی های خود صحبت کنید، به خصوص اگر تغییرات سبک زندگی موثر نبود یا شش هفته یا بیشتر پس از زایمان همچنان بی اختیاری را تجربه می کنید. ممکن است بخواهید درمان های دیگری مانند داروها و جراحی را بعد از بارداری در نظر بگیرید.

چگونه می توان از بی اختیاری بارداری جلوگیری کرد؟

به یاد داشته باشید: بی اختیاری بارداری یک بیماری شایع است، به خصوص با بزرگ شدن شکم یا بعد از زایمان. خبر خوب این است که نکات ذکر شده در بالا راه های موثری برای مدیریت بی اختیاری است.

برگرفته از : Pregnancy Incontinence: Why It Happens and What to Do