عفونت کلیه ، علائم ، تشخیص و درمان آن چیست؟

عفونت کلیه یا پیلونفریت اغلب در نتیجه عفونت در مجاری ادراری شما است که به یک یا هر دو کلیه منتقل می شود. عفونت کلیه می تواند ناگهانی یا مزمن باشد. آنها اغلب دردناک هستند و اگر به موقع درمان نشوند ، می توانند تهدید کننده زندگی باشند. عفونت کلیه ها می توانند ناشی از صعود باکتری از عفونت مثانه به داخل کلیه ها ایجاد می شوند.

علائم عفونت کلیه

علائم عفونت کلیه معمولاً دو روز پس از عفونت ظاهر می شود. علائم شما بسته به سن شما ممکن است متفاوت باشد. علائم رایج عبارتند از:

• درد در شکم ، کمر ، کشاله ران یا پهلو
  • حالت تهوع یا استفراغ
  • تکرر ادرار یا احساسی که باید ادرار کنید
  • سوزش یا درد هنگام ادرار کردن
  • وجود چرک یا خون در ادرار
  • ادرار بدبو یا کدر
  • لرز
  • تب

کودکان زیر ۲ سال مبتلا به عفونت کلیه ممکن است فقط تب بالا داشته باشند. افراد بالای ۶۵ سال فقط ممکن است مشکلاتی مانند گیجی ذهنی و گفتارهای گیج شده داشته باشند.

اگر عفونت به موقع درمان نشود ، علائم می توانند بدتر شده و منجر به سپسیس شوند که می تواند تهدید کننده زندگی باشد. علائم سپسیس شامل موارد زیر است:

• تب
  • لرز
  • تنفس سریع و ضربان قلب
  • راش
  • گیجی

علل عفونت کلیه

شما در شکم خود دو کلیه به اندازه یک مشت دارید ، یکی در هر طرف. آنها مواد زائد را از خون و ادرار شما فیلتر می کنند. آنها همچنین آب و الکترولیت های موجود در خون را تنظیم می کنند. عملکرد کلیه برای سلامتی شما ضروری است.

بیشتر عفونت های کلیه ناشی از باکتری یا ویروس هایی است که از مجاری ادراری وارد کلیه ها می شوند. یک علت شایع باکتریایی اشریشیا کلی (E. coli) است. این باکتری ها در روده شما یافت می شوند و می توانند از طریق مجرای ادرار وارد دستگاه ادراری شوند. مجرای ادرار لوله ای است که ادرار را از بدن شما خارج می کند. باکتری ها تکثیر شده و از آنجا به مثانه و کلیه ها منتقل می شوند.

دلایل دیگر عفونت کلیه کمتر شایع است و شامل موارد زیر است:

• باکتری ناشی از عفونت در جای دیگری از بدن شما ، مانند مفصل مصنوعی ، که از طریق جریان خون به کلیه ها منتقل می شود.
  • جراحی مثانه یا کلیه ها
  • چیزی که مانع جریان ادرار می شود ، مانند سنگ کلیه یا تومور در دستگاه ادراری ، بزرگ شدن پروستات در مردان ، یا مشکل در شکل دستگاه ادراری شما

عوامل خطر عفونت کلیه

عوامل خطر

هر کسی می تواند به عفونت کلیه مبتلا شود ، اما در اینجا برخی از مواردی وجود دارد که احتمال آن را بیشتر می کند:

• عفونت های دستگاه ادراری (UTI) : حدود ۱ از ۳۰ عفونت ادراری منجر به عفونت کلیه می شود.
  • زن بودن : زنان بیشتر از مردان در معرض خطر عفونت کلیه هستند ، زیرا در زنان مجرای ادرار کوتاهتر از مردان است. این کار دسترسی باکتری ها را به دستگاه ادراری راحت می کند. همچنین ، مجرای ادرار در زنان نزدیکتر به واژن و مقعد است ، که به شما اجازه می دهد باکتری ها به راحتی به دستگاه ادراری منتقل شوند.
  • بارداری : دستگاه ادراری در بارداری تغییر مکان می دهد و ممکن است دسترسی باکتری ها به کلیه ها را آسان کند.
  • سیستم ایمنی ضعیف شده این افراد مبتلا به دیابت ، اچ آی وی یا ایدز و کسانی که داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی بدن مصرف می کنند را شامل می شود.
  • آسیب به نخاع یا آسیب عصبی به مثانه : این می تواند شما را از مشاهده علائم عفونت ادراری که منجر به عفونت کلیه می شود ، منصرف کند.
  • مشکلات تخلیه مثانه به طور کامل : به این حالت احتباس ادرار گفته می شود. همچنین می تواند در افراد مبتلا به اسپینا بیفیدا یا مولتیپل اسکلروزیس رخ دهد.
  • هنگامی که برای تخلیه ادرار از کاتتر استفاده کنید.
  • برگشت ادرار از مثانه به حالب : این زمانی است که ادرار شما به جای خروج طبیعی یک طرفه ، به یک یا هر دو کلیه شما پشت می کند. به آن ریفلاکس وزیکویورترال گفته می شود و بیشتر در کودکان رخ می دهد.
  • مشکلات مربوط به شکل دستگاه ادراری شما.
  • معاینه مثانه با ابزاری به نام سیستوسکوپ.

وقوع عفونت کلیه

تعداد کمی از آمار عفونت کلیه وجود دارد. یک مطالعه در سال ۲۰۰۷ گزارش داد که برای زنان ، ۱۲-۱۳ مورد سرپایی و ۳-۴ مورد بستری در هر ۱۰۰۰۰ زن وجود دارد. این تعداد برای مردان کمتر بود ، با ۲-۳ مورد سرپایی و ۱-۲ مورد بستری در هر ۱۰،۰۰۰ مرد. بیشترین شیوع در زنان جوان بود ، و بعد نوزادان و بزرگسالان مسن بودند.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنید؟

اگر ادرار خونی دارید یا مشکوک به عفونت کلیه هستید ، به پزشک خود مراجعه کنید. همچنین اگر دچار عفونت ادراری هستید و علائم شما با درمان بهبود نمی یابند باید به پزشک مراجعه کنید.

تشخیص عفونت کلیه

پزشک در مورد سوابق پزشکی و علائم شما سوالاتی را از شما می پرسد. آنها همچنین درمورد عوامل خطرساز ممکن از شما سوال کنند و معاینه بدنی انجام دهند.

برخی از آزمایشاتی که پزشک ممکن است استفاده کند شامل موارد زیر است:

• معاینه مقعدی برای مردان : این کار ممکن است برای بررسی بزرگ بودن پروستات و مسدود شدن اطراف مثانه انجام شود.
  • آزمایش ادرار : یک نمونه ادرار در زیر میکروسکوپ برای باکتری ها و همچنین گلبول های سفید خون ، که بدن شما برای مقابله با عفونت تولید می کند ، مورد بررسی قرار می گیرد.
  • کشت ادرار : برای تعیین باکتریهای خاص ، یک نمونه ادرار در آزمایشگاه کشت داده می شود.
  • سی تی اسکن ، ام آر آی یا آزمایش سونوگرافی : اینها تصاویری از کلیه های شما را فراهم می کنند.

درمان عفونت کلیه

درمان شما به شدت عفونت کلیه بستگی خواهد داشت.

اگر عفونت خفیف باشد ، آنتی بیوتیک های خوراکی اولین خط درمان هستند. پزشک برای شما قرص های آنتی بیوتیک تجویز می کند تا در خانه مصرف کنید. هنگامی که نتایج آزمایشات ادرار شما به چیزی خاص برای عفونت باکتریایی شما شناخته شود ، ممکن است نوع آنتی بیوتیک تغییر کند.

معمولاً باید دو یا چند هفته به مصرف آنتی بیوتیک ادامه دهید. پزشک شما ممکن است بعد از درمان ، کشت ادرار را برای اطمینان از بین رفتن و برگشتن عفونت تجویز کند. در صورت لزوم ، ممکن است دوره دیگری آنتی بیوتیک دریافت کنید.

برای عفونت جدی تر ، پزشک ممکن است شما را در بیمارستان نگه دارد تا آنتی بیوتیک های داخل وریدی و مایعات داخل وریدی دریافت کند.

گاهی اوقات ممکن است برای اصلاح انسداد یا شکل مشکل در مجاری ادراری ، جراحی لازم باشد. این به جلوگیری از عفونت های جدید کلیه کمک می کند.

بهبود عفونت کلیه

در طی چند روز از مصرف آنتی بیوتیک باید احساس بهتری داشته باشید. اطمینان حاصل کنید که کل دوره آنتی بیوتیک هایی را که پزشک تجویز کرده است به پایان برسانید تا عفونت دوباره باز نگردد. دوره معمول آنتی بیوتیک ها دو هفته است.

سابقه عفونت دستگاه ادراری ( UTI) ممکن است شما را در معرض خطر عفونت کلیه در آینده قرار دهد.

برای رفع ناراحتی

• برای کمک به کاهش درد از کیسه آب گرم و گرم کننده شکم و پهلو استفاده کنید.
  • داروهای مسکن بدون نسخه (OTC) مانند استامینوفن (تایلنول) را مصرف کنید. اگر داروهای OTC به علائم شما کمک نکنند ، ممکن است پزشک برای شما داروی مسکن نیز تجویز کند.
  • روزانه ۶-۸ لیوان بار آب بنوشید. این به دفع باکتری های دستگاه ادراری شما کمک می کند. قهوه و الکل ممکن است نیاز شما به ادرار را افزایش دهد.

عوارض عفونت کلیه

اگر عفونت شما درمان نشود یا ضعیف درمان شود ، ممکن است عوارض جدی وجود داشته باشد:

• شما ممکن است به طور دائمی به کلیه های خود آسیب برسانید ، که منجر به بیماری مزمن کلیه یا به ندرت نارسایی کلیه شود.
  • باکتری های موجود در کلیه ها می توانند جریان خون شما را مسموم کنند و باعث سپسیس تهدید کننده زندگی شود.
  • ممکن است دچار زخم کلیه یا فشار خون بالا شوید ، اما این نادر است.

اگر باردار هستید و به عفونت کلیه مبتلا هستید ، این امر خطر ابتلا به وزن کم کودک را افزایش می دهد.

اگر به طور کلی سلامتی خوبی دارید ، باید بدون عارضه از عفونت کلیه بهبود یابید. مهم است که در اولین علائم عفونت کلیه به پزشک مراجعه کنید تا درمان فوراً آغاز شود. این می تواند به شما در کاهش خطر ابتلا به عوارض کمک کند.

مطالعه مقاله زیر به شما توصیه می گردد: