لوله های فالوپ مسدود شده: علائم، درمان و باروری

لوله فالوپ مسدود شده چیست ؟

لوله فالوپ مسدود شده چیست؟

لوله های فالوپ اندام های تولید مثل زن هستند که تخمدان ها و رحم را به هم متصل می کنند. هر ماه در طول تخمک گذاری ، که تقریباً در اواسط چرخه قاعدگی اتفاق می افتد ، لوله های رحمی تخمک را از تخمدان به رحم منتقل می کنند.

بارداری در لوله رحمی نیز اتفاق می افتد. اگر تخمک توسط اسپرم بارور شود ، از طریق لوله به رحم منتقل می شود تا لانه گزینی شود.

اگر لوله رحمی مسدود شود (لوله فالوپ مسدود شده) ، مسیر عبور اسپرم به تخمک ها و همچنین مسیر بازگشت رحم برای تخمک بارور شده مسدود می شود. دلایل عمده انسداد لوله های رحمی شامل بافت اسکار ، عفونت و چسبندگی لگن است.

علائم لوله های رحمی مسدود شده

لوله های فالوپ مسدود شده اغلب علائمی ایجاد نمی کنند. بسیاری از زنان تا زمانی که سعی در بارداری دارند و مشکلی ندارند ، نمی دانند که لوله آنها مسدود شده است.

در بعضی موارد ، انسداد لوله های رحمی می تواند منجر به درد خفیف و منظم در یک طرف شکم شود. این معمولاً در نوعی انسداد به نام هیدروسالپینکس اتفاق می افتد. این زمانی است که مایعات، یک لوله فالوپ مسدود شده را پر و بزرگ می کند.

شرایطی که می تواند منجر به مسدود شدن لوله رحمی شود ، می تواند علائمی خاص خود را ایجاد کند. به عنوان مثال ، آندومتریوز اغلب باعث پریودهای بسیار دردناک و سنگین و درد لگن می شود. این می تواند خطر انسداد لوله های رحمی را افزایش دهد.

—> مطالعه مقالات زیر به شما توصیه می شود:

تأثیر لوله فالوپ مسدود شده بر باروری

لوله های رحمی مسدود شده یکی از دلایل عمده ناباروری است. اسپرم و تخمک برای لقاح در لوله رحمی قرار می گیرند. یک لوله مسدود شده می تواند از اتصال آنها جلوگیری کند.

اگر هر دو لوله کاملاً مسدود شده باشد ، حاملگی بدون درمان غیرممکن است. اگر لوله های رحمی تا حدی مسدود شده باشد ، به طور بالقوه می توانید باردار شوید. با این حال ، خطر بارداری خارج رحمی افزایش می یابد.

دلیل این امر این است که حرکت تخمک بارور شده از طریق انسداد رحم دشوارتر است. در این موارد ، بسته به امکان پذیر بودن درمان ، پزشک ممکن است لقاح آزمایشگاهی (IVF) را توصیه کند.

اگر فقط یک لوله رحمی مسدود شود ، انسداد به احتمال زیاد تاثیری در باروری نخواهد داشت، زیرا تخمک هنوز هم می تواند از طریق لوله رحمی که تحت تأثیر آن نیست ، حرکت کند. داروهای باروری می توانند به شما در افزایش تخمک گذاری در سمت باز کمک کنند.

مطالعه مقاله زیر به شما توصیه می شود:

دلایل انسداد لوله های رحمی

دلایل لوله فالوپ مسدود شده

لوله های فالوپ معمولاً توسط بافت اسکار یا چسبندگی لگنی مسدود می شوند. این عوامل می تواند توسط بسیاری از عوامل ایجاد شود ، از جمله:

• بیماری التهابی لگن: این بیماری می تواند باعث ایجاد زخم یا هیدروسالپینکس شود.
  • آندومتریوز بافت آندومتر: می تواند در لوله های رحمی جمع شده و باعث انسداد شود. بافت آندومتر در خارج از اندام های دیگر نیز می تواند باعث ایجاد چسبندگی در لوله های رحمی شود.
  • برخی از عفونتهای مقاربتی (STI): کلامیدیا و سوزاک می توانند باعث ایجاد جای زخم شده و منجر به بیماری التهابی لگن شوند.
  • حاملگی خارج رحمی در گذشته: این می تواند باعث زخم شدن لوله های رحمی شود.
  • فیبروم :این رشد می تواند لوله فالوپ را مسدود کند ، به ویژه در جایی که به رحم متصل می شود.
  • جراحی شکم گذشته : جراحی گذشته ، به ویژه روی لوله های رحمی ، می تواند منجر به چسبندگی لگن شود که لوله ها را مسدود می کند.

شما نمی توانید از بسیاری از دلایل انسداد لوله های رحمی جلوگیری کنید. با این وجود ، می توانید با استفاده از کاندوم در حین رابطه جنسی ، خطر ابتلا به بیماری های مقاربتی را کاهش دهید.

هیستروسالپلنگوگرافی (HSG) یاعکس رنگی از رحم - تشخیص لوله فالوپ مسدود شده

تشخیص لوله فالوپ مسدود شده

هیستروسالپلنگوگرافی (HSG) یاعکس رنگی از رحم نوعی اشعه ایکس است که برای بررسی داخل لوله های رحمی برای کمک به تشخیص انسداد استفاده می شود. در حین HSG ، پزشک، مایع رنگی را به رحم و لوله های رحمی وارد می کند.

این رنگ به پزشک کمک می کند تا قسمت بیشتری از لوله های رحمی شما را در اشعه ایکس ببیند. HSG معمولاً می تواند در مطب پزشک انجام شود. این باید در نیمه اول چرخه قاعدگی شما انجام شود. عوارض جانبی نادر است ، اما نتایج مثبت کاذب ممکن است.

اگر HSG به پزشک شما در تشخیص قطعی کمک نکند ، می تواند از لاپاراسکوپی برای ارزیابی بیشتر استفاده کند. اگر پزشک در حین عمل، انسدادی را پیدا کند ، در صورت امکان ممکن است آن را برطرف کند.

درمان لوله فالوپ مسدود شده

اگر لوله های رحمی شما توسط مقدار کمی بافت اسکار یا چسبندگی مسدود شده باشد ، پزشک می تواند با استفاده از جراحی لاپاراسکوپی انسداد را برداشته و لوله ها را باز کند.

اگر لوله های رحمی شما توسط مقدار زیادی بافت اسکار یا چسبندگی مسدود شده باشد ، ممکن است درمان رفع انسداد ممکن نباشد.

جراحی برای ترمیم لوله های آسیب دیده در اثر بارداری خارج رحمی یا عفونت ممکن است یک گزینه باشد. اگر انسداد به دلیل قسمتی از لوله رحم آسیب دیده ایجاد شود، یک جراح می تواند قسمت آسیب دیده را برداشته و دو قسمت سالم را به هم متصل کند.

احتمال بارداری پس از درمان

پس از درمان لوله های فالوپ مسدود شده ، می توان باردار شد. احتمال بارداری شما به روش درمان و شدت انسداد بستگی دارد.

حاملگی موفقیت آمیز بیشتر هنگامی اتفاق می افتد که انسداد نزدیک رحم باشد. اگر انسداد در انتهای لوله رحمی نزدیک تخمدان باشد ، میزان موفقیت کمتر است.

احتمال بارداری پس از جراحی برای لوله های آسیب دیده در اثر عفونت یا حاملگی خارج رحمی اندک است و بستگی به این دارد که چه مقدار از لوله باید خارج شود و چه بخشی از آن برداشته شود.

قبل از درمان با پزشک متخصص ناباروری خود صحبت کنید تا شانس موفقیت بارداری را درک کنید.

عوارض لوله های رحمی مسدود شده

شایعترین عارضه انسداد لوله های رحمی و درمان آن ، حاملگی خارج رحمی است. اگر لوله رحمی تا حدی مسدود شود ، ممکن است تخمک بارور شود ، اما ممکن است در لوله گیر کند. این منجر به حاملگی خارج رحمی می شود که یک فوریت پزشکی است.

جراحی که بخشی از لوله رحم را از بین می برد، خطر بارداری خارج رحمی را افزایش می دهد. به دلیل این خطرات ، پزشکان اغلب به جای جراحی برای زنان مبتلا به لوله های رحمی مسدود شده ، IVF را به جای جراحی توصیه می کنند.

لوله های فالوپ مسدود شده می توانند باعث ناباروری شوند ، اما هنوز هم می توان یک کودک به وجود آورد. در بسیاری از موارد ، جراحی لاپاراسکوپی می تواند انسداد را برطرف کرده و باروری را بهبود بخشد. اگر جراحی امکان پذیر نباشد و در این صورت سالم هستید ، IVF به شما کمک می کند تا باردار شوید.

ترجمه شده از: What You Should Know About Blocked Fallopian Tubes