تبخال تناسلی ، علل، علائم و تشخیص آن چیست؟

بسیاری از مردم در سراسر جهان به نوعی از ویروس هرپس سیمپلکس (HSV) مبتلا هستند. ویروس هرپس سیمپلکس همیشه علائمی ایجاد نمی کند، اما اگر علائمی مانند خارش، تورم یا تاول های دردناک دارید، برای هرپس تناسلی آزمایش دهید.

تبخال تناسلی چیست؟

تبخال تناسلی یک بیماری مقاربتی است. این باعث ایجاد زخم‌های تبخالی می‌شود که تاول‌های دردناک (برجستگی‌های پر از مایع) هستند که می‌توانند باز شوند و مایع ترشح کنند.

علل بروز تبخال تناسلی

دو نوع ویروس هرپس سیمپلکس (HSV) باعث تبخال تناسلی می شود:

• HSV-1. این نوع معمولا باعث تبخال لب و اطراف دهان می شود، اما می تواند باعث تبخال ناحیه تناسلی نیز شود.
  • HSV-2. این نوع معمولا باعث تبخال ناحیه تناسلی می شود، اما می تواند باعث تبخال لب و اطراف دهان نیز شود.

سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد که در سال ۲۰۱۶، حدود ۳.۷ میلیارد نفر از افراد زیر ۵۰ سال به HSV-1 مبتلا شده اند. در همان سال، حدود ۴۹۱ میلیون نفر در سنین ۱۵ تا ۴۹ سال به عفونت HSV-2 مبتلا شدند.

ویروس ها از طریق خراشیدگی پوست یا غشاهای مخاطی وارد بدن می شوند. غشاهای مخاطی لایه های نازکی از بافت هستند که دهانه های بدن شما را می پوشانند. آنها را می توان در بینی، دهان و اندام تناسلی شما یافت.

هنگامی که ویروس ها در داخل بدن قرار می گیرند، خود را در سلول ها ترکیب می کنند. ویروس‌ها به راحتی تکثیر می‌شوند یا با محیط خود سازگار می‌شوند، که درمان آن‌ها را دشوار می‌کند.

HSV-1 یا HSV-2 را می توان در مایعات بدن از جمله بزاق ، منی و ترشحات واژن یافت.

ویروس هرپس سیمپلکس (HSV)

علائم تبخال تناسلی

ظهور تاول ها به عنوان یک شیوع شناخته می شود. به گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC)، به طور متوسط، اولین شیوع بیماری ۴ روز پس از ابتلا به ویروس ظاهر می شود. با این حال، ممکن است کمتر از ۲ روز یا تا ۱۲ روز یا بیشتر ظاهر شود.

علائم عمومی برای کسانی که آلت تناسلی دارند شامل تاول در موارد زیر است:

• آلت تناسلی
  • کیسه بیضه
  • باسن (نزدیک یا اطراف مقعد)

علائم عمومی برای کسانی که واژن دارند عبارتند از تاول در اطراف یا نزدیک:

• واژن
  • مقعد
  • باسن

علائم عمومی برای هر کسی شامل موارد زیر است:

• تاول ها ممکن است در دهان و روی لب ها، صورت و هر جای دیگری که با نواحی عفونت تماس داشته باشد ظاهر شود.
  • ناحیه ای که به این بیماری مبتلا شده است، اغلب قبل از ظاهر شدن تاول ها شروع به خارش یا گزگز می کند.
  • تاول ها ممکن است زخمی شوند (زخم های باز) و مایع ترشح شود.
  • ممکن است در عرض یک هفته پس از شیوع، پوسته ای روی زخم ها ظاهر شود.
  • غدد لنفاوی ممکن است متورم شوند. غدد لنفاوی با عفونت و التهاب در بدن مبارزه می کنند.
  • عفونت ویروسی ممکن است باعث سردرد، بدن درد و تب شود.

علائم عمومی برای نوزادی که با تبخال متولد می شود (انقباض HSV از طریق زایمان واژینال) ممکن است شامل زخم در صورت، بدن و اندام تناسلی باشد.

نوزادانی که با تبخال تناسلی متولد می شوند، می توانند عوارض بسیار شدیدی مانند موارد زیر داشته باشند و تجربه کنند:

• کوری
  • آسیب مغزی
  • مرگ

بسیار مهم است که در صورت وجود تشخیص تبخال تناسلی یا ابتلا به HSV در دوران بارداری به پزشک اطلاع دهید.

آنها اقدامات احتیاطی را برای جلوگیری از انتقال ویروس به جنین در حین زایمان انجام خواهند داد. اگر تاول های تبخال در امتداد کانال زایمان وجود داشته باشد، تیم مراقبت های بهداشتی ممکن است به جای زایمان طبیعی واژینال، نوزاد را از طریق سزارین به دنیا بیاورند.

تبخال تناسلی چقدر شایع است؟

تبخال تناسلی بسیار شایع است.

اگرچه تبخال تناسلی معمولاً توسط HSV-2 ایجاد می شود، عفونت می تواند توسط HSV-1 نیز ایجاد شود.

بر اساس آخرین آمارهای موجود سازمان بهداشت جهانی ، تخمین زده می‌شود که در سال ۲۰۱۶، ۴۹۱.۵ میلیون نفر از افراد به عفونت HSV-2 مبتلا شده‌اند. این بیش از یک دهم جمعیت ۱۵ تا ۴۹ ساله جهان است.

سازمان بهداشت جهانی همچنین تخمین می زند که ۳.۷ میلیارد نفر در همان سال به عفونت HSV-1 مبتلا شده اند که حدود دو سوم جمعیت زیر ۵۰ سال جهان را تشکیل می دهد.

علایم تبخال تناسلی

چه زمانی برای تبخال تناسلی به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر هیچ علامتی از تبخال تناسلی وجود نداشته باشد، پزشک انجام آزمایش برای تبخال را توصیه نمی کند.

با این حال، اگر علائم تبخال تناسلی وجود دارد، مهم است که به پزشک مراجعه کنید. آنها می توانند تشخیص دهند و در مورد استراتژی های مدیریت عفونت صحبت کنند.

علاوه بر این، اگر احتمال قرار گرفتن در معرض ویروس هرپس سیمپلکس وجود دارد، یا اگر تمایل به انجام یک معاینه و آزمایش کامل عفونت مقاربتی وجود دارد، توصیه می‌شود یک قرار ملاقات با پزشک تعیین کنید.

اگر قرار ملاقات حضوری امکان پذیر نیست، یک کیت تست در خانه، گزینه دیگری است که باید در نظر بگیرید. با این حال، توجه به این نکته مهم است که آزمایش حضوری توسط پزشک ممکن است دقیق‌تر باشد.

تشخیص تبخال تناسلی

پزشک معمولاً می‌تواند با معاینه چشمی زخم‌های تبخال، انتقال تبخال را تشخیص دهد. اگرچه انجام آزمایش همیشه ضروری نیست، اما پزشک ممکن است تشخیص آنها را از طریق آزمایشات آزمایشگاهی تأیید کند.

آزمایش خون می تواند HSV را قبل از شیوع بیماری تشخیص دهد. با این حال، اگر در معرض ویروس قرار نگرفته‌اید و هیچ علامتی نشان داده نمی‌شود، همیشه لازم نیست که از نظر HSV-1 یا HSV-2 غربالگری شوید.

سفارش یک کیت تست خانگی برای تبخال می تواند گزینه ای باشد که باید در نظر گرفته شود.

چگونه می توان تبخال تناسلی را درمان کرد؟

درمان می تواند شیوع را کاهش دهد، اما نمی تواند ویروس هرپس سیمپلکس را درمان کند.

داروها

داروهای ضد ویروسی ممکن است به تسریع زمان بهبود زخم ها و کاهش درد کمک کنند. برای کمک به کاهش علائم ممکن است در اولین علائم شیوع بیماری (گزگز، خارش و سایر علائم) داروها مصرف شود.

اگر همه‌گیری‌هایی وجود داشته باشد، پزشک ممکن است داروهایی را نیز تجویز کند تا احتمال بروز بیماری در آینده کاهش یابد.

مراقبت در منزل

هنگام حمام کردن یا دوش گرفتن در آب گرم از پاک کننده های ملایم استفاده کنید. محل آسیب دیده را تمیز و خشک نگه دارید. لباس های نخی گشاد بپوشید تا ناحیه راحت باشد.

انتقال تبخال تناسلی

تبخال تناسلی چگونه منتقل می شود؟

ویروس هرپس سیمپلکس (HSV) از طریق تماس جنسی منتقل می شود که می تواند شامل موارد زیر باشد:

• رابطه جنسی واژینال
  • رابطه جنسی مقعدی
  • هر فعالیت دیگری که شامل تماس بین دستگاه تناسلی باشد.

امکان ابتلا به عفونت HSV از طریق رابطه جنسی دهانی وجود دارد. تبخال دهان می تواند به نواحی تناسلی و مقعدی سرایت کند و بالعکس.

اگرچه HSV به طور معمول از طریق تماس پوست به پوست منتقل می شود، ویروس را می توان در مایع منی، بزاق و ترشحات واژن نیز یافت.

عوامل خطر ابتلا به تبخال تناسلی

خطر ابتلا به ویروس هرپس سیمپلکس در شرایط خاصی افزایش می یابد، از جمله:

• داشتن رابطه جنسی واژینال، دهانی یا مقعدی با فردی که تبخال تناسلی دارد
  • عدم استفاده از کاندوم یا سایر روش های مانع در هنگام رابطه جنسی
  • کاهش توانایی در مبارزه با عفونت (سیستم ایمنی ضعیف)، به دلیل عفونت مقاربتی یا بیماری دیگر

پیشگیری از تبخال تناسلی

اگر فردی از نظر جنسی فعال باشد، می تواند خطر ابتلا به HSV را با موارد زیر کاهش دهد:

• استفاده از روش‌های بازدارنده مانند کاندوم در هر بار رابطه جنسی.
  • خودداری از رابطه جنسی با فردی که علائم تبخال را نشان می دهد. با این حال، مهم است که بدانید HSV حتی زمانی که علائم وجود ندارد، می تواند به فرد دیگری منتقل شود.
  • صحبت با شرکای جنسی در مورد وضعیت عفونت مقاربتی آنها.

بعد از مثبت شدن تست تبخال تناسلی چه باید کرد؟

اگر تست تبخال تناسلی فردی مثبت شد، توصیه می شود با پزشک صحبت کند. اگرچه هیچ درمانی برای تبخال وجود ندارد، اما می توان آن را از طریق داروهای ضد ویروسی درمان کرد. داروهای ضد ویروسی می توانند به کاهش شدت شیوع های مکرر (هم تبخال و هم زگیل تناسلی) کمک کنند.

شیوع مکرر و شدید عودکننده ممکن است نشانه ای از نقص سیستم ایمنی باشد. اگر همه‌گیری‌ها اغلب رخ می‌دهند، پزشک ممکن است بررسی کند که آیا یک مشکل اساسی بر سیستم ایمنی تأثیر می‌گذارد یا خیر.

در صورت وجود تشخیص تبخال تناسلی، داشتن رابطه جنسی مشکلی ندارد، اما در صورت شیوع تبخال، بهتر است از رابطه جنسی خودداری کنید. برای کاهش شانس انتقال HSV به شریک جنسی، از روش‌های بازدارنده مانند کاندوم در تمام فعالیت‌های جنسی استفاده کنید.

اگر تبخال تناسلی درمان نشود چه اتفاقی می افتد؟

تبخال تناسلی همیشه نیاز به درمان ندارد. با این حال تیخال می تواند دردناک باشد. درمان های ضد ویروسی می توانند علائم و شدت شیوع را کاهش دهند.

در موارد نادر، تبخال می تواند عوارضی ایجاد کند. با این حال، به طور کلی، با گذشت زمان بدتر نمی شود.

اگر باردار هستم و تبخال تناسلی دارم چه باید بدانم؟

زمانی که به هر نوع بیماری مقاربتی مبتلا هستید، طبیعی است که نگران سلامت کودک خود باشید. در صورت شیوع فعال در حین زایمان واژینال، HSV می تواند به کودک شما منتقل شود.

مهم است که به محض اطلاع از بارداری خود به پزشک خود بگویید که تبخال تناسلی دارید.

پزشک شما در مورد آنچه که باید قبل، در حین و بعد از زایمان شما انتظار داشته باشید صحبت خواهد کرد. آنها می توانند درمان های ایمن برای بارداری را برای اطمینان از زایمان سالم تجویز کنند. آنها همچنین ممکن است تصمیم بگیرند که کودک شما را از طریق سزارین به دنیا آورند.

چشم انداز بلند مدت

انجام رابطه جنسی ایمن و استفاده از کاندوم یا یک روش مانع دیگر در هر بار تماس جنسی با کسی مهم است. این به جلوگیری از انقباض و انتقال HSV و سایر بیماری های مقاربتی کمک می کند.

در حال حاضر هیچ درمانی برای تبخال تناسلی وجود ندارد، اما محققان در حال کار بر روی ساخت یک درمان یا واکسن هستند.

با این حال، این بیماری را می توان با دارو کنترل کرد.

این بیماری تا زمانی که چیزی باعث شیوع بیماری شود، در بدن نهفته می ماند. شیوع بیماری ممکن است به دلیل استرس، بیماری یا خستگی رخ دهد.

یک پزشک می تواند به ایجاد یک برنامه درمانی برای مدیریت شیوع بیماری کمک کند.

سوالات متداول

اگر علائم تبخال تناسلی وجود داشته باشد یا نتیجه آزمایش عفونت ویروسی مثبت باشد، در اینجا به برخی از سوالات رایج پاسخ داده شده است.

زخم تبخال به چه صورت است؟

زخم های تبخال در ابتدا مانند برجستگی های کوچک پر از چرک شبیه به جوش یا تاول هستند. این زخم ها می توانند باز شوند و مایعی ترشح کنند که پوسته ای تشکیل می دهد. ممکن است به تنهایی شبیه یک زخم به نظر برسد، یا ممکن است دسته‌ای از زخم‌ها وجود داشته باشد.

زخم تبخال می تواند روی پوست اطراف دهان (زخم سرد) یا اطراف ناحیه تناسلی یا مقعد ایجاد شود.

اولین علائم تبخال تناسلی در زنان چیست؟

یکی از اولین نشانه های تبخال تناسلی در زنان خارش یا سوزن سوزن شدن پوست است که جای خود را به زخم های تبخال می دهد. این می تواند در نزدیکی واژن یا مقعد رخ دهد.

زنان همچنین ممکن است علائمی شبیه آنفولانزا از جمله تب و خستگی را تجربه کنند. سردرد، بدن درد و تورم غدد لنفاوی نیز می تواند به دلیل عفونت HSV رخ دهد.

با این حال، به یاد داشته باشید که ممکن است عفونت HSV-2 بدون نشان دادن هیچ علامتی وجود داشته باشد.

تبخال تناسلی اولین بار چگونه ظاهر می شود؟

زخم های تبخال تناسلی اولین بار چند روز پس از مواجهه ظاهر می شوند. به گفته محققین اولین شیوع معمولاً ۴ روز پس از ابتلا به ویروس ظاهر می شود (اگرچه ممکن است کمتر از ۲ روز یا تا ۱۲ روز یا بیشتر طول بکشد).

زخم ها ابتدا مانند برجستگی ها یا تاول های کوچک پر از مایع به نظر می رسند. پس از چند روز، مایع از برجستگی ها خارج می شود. زخم ها قبل از التیام پوسته پوسته می شوند.

آیا تبخال تناسلی مادام العمر مسری است؟

زمانی که یک فرد در حال شیوع است، احتمال بیشتری دارد که HSV را منتقل کند – یعنی زمانی که زخم های تبخال برای اولین بار ظاهر می شوند تا زمانی که به طور کامل بهبود پیدا کنند. با این حال، حتی در دوره های خواب (بین شیوع)، امکان انتقال HSV به یک شریک وجود دارد.

برای کاهش شانس انتقال HSV در طول تماس جنسی، از یک روش مانع مانند کاندوم در تمام فعالیت های جنسی استفاده کنید.

ترجمه شده از: Genital Herpes Causes, Symptoms, and Diagnosis