کرایوتراپی زگیل تناسلی : آیا زگیل تناسلی فریز شده درمان موثر است؟

کرایوتراپی زگیل تناسلی

کرایوتراپی زگیل تناسلی چیست؟

یکی از راه هایی که پزشکان می توانند زگیل تناسلی را از بین ببرند فریز کردن آنها است. این روش همچنین به عنوان کرایوتراپی شناخته می شود. در طول درمان، پزشک مستقیماً نیتروژن مایع را که یک ماده بسیار سرد است، روی زگیل ها اعمال می کند. این امر باعث یخ زدن زگیل می شود.

برای آشنایی با کرایوتراپی، از جمله مقایسه آن با سایر درمان‌های زگیل تناسلی، نحوه انجام این روش و روند بهبود، ادامه مقاله را بخوانید.

چه نوع زگیل هایی را می توان با انجماد درمان کرد؟

کرایوتراپی معمولاً ۵۰ تا ۷۰ درصد زگیل ها را پس از ۳ یا ۴ دوره درمان می کند. کرایو می تواند زگیل تناسلی را از بین ببرد ، اما نمی تواند آنها را درمان کند و ممکن است عامل ویروسی یاقی مانده و موجب بروز زگیل مجدد گردد.

کرایوتراپی ممکن است زمانی انجام شود که زگیل تناسلی قابل مشاهده باشد، در ناحیه کوچکی رشد کند یا آزاردهنده باشد. معمولاً در مواقعی که زگیل تناسلی گسترده است استفاده نمی شود.

کرایوتراپی می تواند برای از بین بردن زگیل تناسلی مفید باشد. بیشتر اوقات زگیل را از بین می برد. اما زگیل ممکن است دوباره رشد کند و اغلب بیش از یک درمان مورد نیاز است.

انجام کرایوتراپی زگیل

نحوه انجام کرایوتراپی زگیل

کرایوتراپی را معمولاً می توان در مطب پزشک انجام داد. در طول عمل، پزشک زگیل تناسلی شما را با یک چاقوی کوچک و تیز برش می دهد. سپس با یک سواب پنبه ای یا اسپری ، ماده انجماد را اعمال می کنند. معمولاً از نیتروژن مایع به عنوان ماده انجماد استفاده می شود، اگرچه ممکن است از دی اکسید کربن نیز استفاده شود.

کرایوتراپی ممکن است باعث درد شود. در برخی موارد، پزشک ممکن است برای جلوگیری از ایجاد درد در طول درمان، از یک بی حس کننده موضعی روی زگیل تناسلی شما استفاده کند. این روش زمان زیادی نمی برد. برای زگیل‌های بزرگ‌تر، ممکن است به جلسات بعدی برای اعمال مجدد کرایوتراپی روی آن زگیل‌ها نیاز داشته باشید.

بعد از درمان چه کار کنم؟

زمان بهبودی بستگی به محل و تعداد زگیل های برداشته شده دارد. بهبودی معمولا در ۱ تا ۳ هفته اتفاق می افتد. پس از درمان، ممکن است با موارد زیر روربرو شوید:

• تحریک، درد یا درد خفیف.
  • تورم.
  • بافت مرده ای که از بین می رود.
  • زخم یا تاول.

بهتر است تا زمان بهبودی ناحیه تحت درمان از تماس جنسی خودداری شود.

بهبود محل زخم زمانبر است. همچنین ممکن است روی محل زگیل تاول ایجاد شود. اگر تاول پاره شد، محل را با یک دستمال ضد عفونی کننده تمیز کنید. این امر انتشار ویروس از زگیل را به حداقل می رساند.

در بیشتر موارد، تاول و زگیل ظرف چند روز ناپدید می شوند. اگر تاول همچنان به شما درد می‌دهد یا پس از آن همچنان حاوی مایع است، برای ارزیابی دوم با پزشک خود تماس بگیرید.

انجماد زگیل آیا عوارضی دارد؟

سرما درمانی برای زگیل تناسلی به طور کلی بی خطر است، اما خطراتی دارد. بزرگترین عارضه ممکن عفونت زخم است که معمولاً توسط باکتری ها ایجاد می شود. علائم عفونت عبارتند از:

• افزایش تورم
  • درد ضربان دار
  • ترشح زرد رنگ
  • چرک

عفونت های باکتریایی را می توان با استفاده از آنتی بیوتیک های خوراکی درمان کرد.

برخی دیگر از عوارض احتمالی کرایوتراپی عبارتند از:

• آسیب به اعصاب شما، که می تواند منجر به بی حسی موقت شود
  • کندی بهبودی
  • تشکیل زخم
  • اسکار طولانی مدت یا تغییر رنگدانه
  • ضایعات پوستی

تعداد و شدت عوارض جانبی به تعداد چرخه‌های انجماد/ذوب مورد استفاده در کرایوتراپی و میزان بزرگی ناحیه تحت درمان بستگی دارد.

پیشگیری زگیل تناسلی

چگونه می توانم از گسترش زگیل تناسلی جلوگیری کنم؟

• ناحیه تناسلی را تمیز و خشک نگه دارید. برای کمک به خشک شدن ناحیه می توانید از سشوار استفاده کنید.
  • پس از تماس با ناحیه زگیل، دست های خود را کاملا بشویید.
  • زگیل ها را نخراشید.
  • تا زمان بهبود کامل زگیل از فعالیت جنسی خودداری کنید.
  • در حین مقاربت از کاندوم لاتکس استفاده کنید. کاندوم می تواند خطر ابتلا به زگیل تناسلی را کاهش دهد، اما زگیل می تواند از مناطقی که با کاندوم پوشانده نشده است پخش شود.
  • از آمیزش با چند شریک جنسی خودداری کنید.

آیا HPV بعد از کرایوتراپی از بین می رود؟

توجه به این نکته ضروری است که کرایو تراپی یا فریز کردن زگیل تناسلی عفونت زمینه ای HPV را درمان نمی کند. در حال حاضر هیچ درمانی نمی تواند این کار را انجام دهد. زگیل ممکن است بهبود یابد و دوباره رشد کند. در موارد دیگر، بدن ممکن است با از بین بردن سلول‌های HPV باقیمانده پس از برداشتن زگیل، خود را از شر ویروس خلاص کند.