زگیل تناسلی ، علائم ، دلایل و درمان آن چیست؟

زگیل تناسلی - علائم و دلایل ابتلا به زگیل تناسلی

زگیل تناسلی چیست؟

زگیل تناسلی زائده ای نرم است که در اندام تناسلی ظاهر می شود. آنها می توانند باعث درد ، ناراحتی و خارش شوند.

زگیل های تناسلی یک عفونت منتقله از راه بیماری مقاربتی (STI) هستند که توسط برخی از گونه های کم خطر ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می شود. شما می توانید ویروس HPV را از طریق تماس پوست به پوست در حین رابطه جنسی واژینال، مقعدی یا دهانی یا استفاده از اسباب بازی های جنسی به اشتراک بگذارید.

حدود ۴۰ نوع HPV وجود دارد که می تواند ناحیه تناسلی و مقعد را آلوده کند. برخی از انواع می توانند باعث ایجاد زگیل شوند – شایع ترین آنها HPV نوع ۶ و ۱۱ هستند. سایر انواع HPV با سرطان ها مانند سرطان دهانه رحم و سرطان مقعد مرتبط هستند. انواع HPV که باعث ایجاد زگیل تناسلی می شوند، بعید است که باعث سرطان شوند.

زگیل تناسلی بسیار مسری است و از هر ۳ نفری که با فرد مبتلا به زگیل تناسلی رابطه جنسی برقرار می کنند، ۲ نفر به این ویروس مبتلا می شوند. زگیل ها معمولاً در عرض ۳ ماه پس از تماس ظاهر می شوند. اگر HPV دارید اما علائمی ندارید، همچنان می توانید آن را به شخص دیگری منتقل کنید. اکثر افرادی که HPV دارند زگیل ندارند، بنابراین نمی دانند که آلوده هستند.

اگر یک نوع HPV داشته اید، همچنان ممکن است به انواع دیگر آلوده شوید.

نکات برجسته درباره زگیل تناسلی

• زگیل های تناسلی توسط ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می شوند.
  • زگیل های تناسلی زنان و مردان را تحت تأثیر قرار می دهد ، اما زنان در معرض عوارض بیشتر زگیل تناسلی هستند.
  • زگیل های تناسلی قابل درمان هستند ، اما ممکن است دوباره برگردند مگر اینکه عفونت زمینه ای نیز درمان شود.

زگیل تناسلی

علائم زگیل تناسلی چیست؟

زگیل های تناسلی از طریق فعالیت جنسی ، از جمله رابطه دهانی ، واژینالی و مقعدی منتقل می شوند. در نظر داشته باشید ممکن است چندین هفته یا چندین ماه پس از عفونت دچار زگیل نشوید و علائم نمایان نگردد.

زگیل های تناسلی همیشه برای چشم انسان قابل مشاهده نیستند. ممکن است بسیار کوچک و همرنگ پوست یا کمی تیره باشند. قسمت بالای زگیل ، ممکن است شبیه گل کلم باشد و در اثر لمس احساس صاف یا کمی دست انداز داشته باشد. همچنین ممکن است بصورت خوشه ای از زگیل ها یا فقط یک زگیل ایجاد شوند.

زگیل تناسلی در مردان ممکن است در مناطق زیر ظاهر شود:

• آلت تناسلی مرد
  • کیسه بیضه
  • کشاله ران
  • ران
  • داخل یا اطراف مقعد

برای زنان ، زگیل ها می توانند در مناطق زیر ظاهر شوند:

• داخل واژن یا مقعد
  • خارج از واژن یا مقعد
  • روی دهانه رحم

زگیل تناسلی همچنین ممکن است در لب ، دهان ، زبان یا گلو شخصی که رابطه دهانی با شخصی که ویروس HPV  داشته است ، ظاهر شود.

حتی اگر زگیل های تناسلی را مشاهده نکنید ، باز هم ممکن است علائمی مانند موارد زیر ایجاد کنند:

• ترشحات واژن
  • خارش
  • سوزش

در صورت گسترش یا بزرگ شدن زگیل های تناسلی ، این شرایط می تواند ناخوشایند یا حتی دردناک باشد.

علت زگیل تناسلی

بیشتر موارد زگیل تناسلی توسط ویروس HPV یا ویروس پاپیلومای انسانی ایجاد می شود. ۳۰ تا ۴۰ گونه HPV وجود دارد که به طور خاص دستگاه تناسلی را تحت تأثیر قرار می دهد ، اما فقط تعداد کمی از این گونه ها باعث ایجاد زگیل های تناسلی می شوند.

ویروس HPV از طریق تماس پوست به پوست بسیار قابل انتقال است و به همین دلیل است که به عنوان یک بیماری مقاربتی در نظر گرفته می شود.

در حقیقت ، ویروس پاپیلومای انسانی به قدری رایج است که مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری می گویند اکثر افراد فعال جنسی در برخی موارد به آن مبتلا می شوند.

با این حال ، ویروس همیشه منجر به عوارضی مانند زگیل تناسلی نمی شود. در حقیقت در بیشتر موارد ، ویروس خود به خود از بین می رود و هیچ مشکلی برای سلامتی ایجاد نمی کند.

زگیل های تناسلی معمولاً ناشی از گونه های HPV است که با گونه های ایجاد کننده زگیل بر روی دست ها یا سایر قسمت های بدن متفاوت است. یک زگیل نمی تواند از دست کسی به دستگاه تناسلی منتقل شود و بالعکس.

دلایل بروز زگیل تناسلی

شرایط بروز زگیل تناسلی

هر فرد فعال جنسی در معرض ابتلا به ویروس پاپیلومای انسانی قرار دارد. با این حال ، زگیل های تناسلی بیشتر در افرادی دیده می شود که:

• زیر ۳۰ سال هستند.
  • زندگی جنسی فعال در دوران جوانی داشته اند.
  • رابطه جنسی با فردی که در مورد سابقه جنسی وی چیزی نمی‌دانید.
  • افرادی که دارای سیستم ایمنی ضعیف هستند.
  • سابقه کودک آزاری داشته باشند.
  • افرادی که فرزندان مادری هستند که هنگام زایمان ویروس داشته است.
  • رابطه جنسی محافظت نشده با چندین شریک جنسی
  • افراد سیگاری

تشخیص زگیل تناسلی

برای تشخیص این بیماری ، پزشک در مورد سلامتی و سابقه جنسی شما سوال می کند. این شامل علائمی است که شما تجربه کرده اید و اینکه آیا بدون کاندوم یا به رابطه دهانی پرداخته اید.

پزشک معمولا زگیل تناسلی را با مشاهده برجستگی های روی پوست شما تشخیص می دهد. گاهی اوقات، ممکن است نیاز به بیوپسی داشته باشید تا مطمئن شوید که سرطانی نیستند. پزشک ممکن است به شما پیشنهاد کند که همزمان برای سایر عفونت های مقاربتی معاینه شوید.

عوارض زگیل تناسلی

عفونت HPV عامل اصلی سرطان در دهانه رحم است. همچنین می تواند منجر به تغییرات پیش سرطانی در سلولهای دهانه رحم شود که به آن دیسپلازی گفته می شود.

انواع دیگر HPV نیز ممکن است باعث سرطان واژن شود که ارگانهای خارجی دستگاه تناسلی زنان است. آنها همچنین می توانند باعث سرطان آلت تناسلی و مقعدی شوند.

زگیل تناسلی زنان

زگیل تناسلی در خانم ها

از آنجا که زگیل می تواند در اعماق بدن زنان ایجاد شود ، ممکن است لازم باشد پزشک معاینه لگن انجام دهد. آنها ممکن است از یک محلول اسیدی ملایم استفاده کنند که به دیده شدن بیشتر زگیل کمک می کند.

پزشک همچنین ممکن است آزمایش پاپ (که به پاپ اسمیر نیز معروف است) را انجام دهد ، که شامل گرفتن یک سواب از ناحیه برای به دست آوردن سلول ها از دهانه رحم شما است. این سلول ها سپس می توانند از نظر وجود HPV آزمایش شوند.

انواع خاصی از HPV ممکن است نتایج غیرطبیعی در آزمایش پاپ اسمیر ایجاد کند که ممکن است نشان دهنده تغییرات پیش سرطانی باشد. اگر پزشک شما این ناهنجاری ها را تشخیص دهد ، ممکن است برای کنترل هرگونه تغییر یا به روش خاصی به نام کولپوسکوپی نیاز به غربالگری های مکرر داشته باشید.

اگر شما یک زن هستید و نگران هستید که ممکن است به نوعی HPV مبتلا شده باشید که به عنوان عامل سرطان دهانه رحم شناخته می شود ، پزشک می تواند آزمایش DNA انجام دهد. این مشخص می کند که چه فشار HPV در سیستم خود دارید. هیچگونه آزمایش HPV برای مردان هنوز در دسترس نیست.

درمان زگیل تناسلی

در حالی که زگیل های تناسلی قابل مشاهده اغلب با گذشت زمان برطرف می شوند ، HPV یا ویروس پاپیلومای انسانی می تواند تا پایان عمر در سلول های پوستی شما باقی بماند. این بدان معناست که ممکن است در طول زندگی خود چندین بار ابتلا و ظهور علائم پوستی را تجربه کنید. بنابراین کنترل علائم مهم است ، زیرا شما می خواهید از انتقال ویروس به دیگران جلوگیری کنید. به گفته پزشکان زگیل تناسلی حتی در صورت مشاهده نشدن یا علائم دیگر ، به دیگران نیز قابل انتقال می باشد.

در درمان زگیل تناسلی از شر خود ویروس خلاص نمی شوید، فقط زگیل ها را از بین می برید. سیستم ایمنی بدن شما معمولاً طی ۱ تا ۲ سال ویروس را پاک می کند. با این حال، در برخی از افراد، ویروس ممکن است از بین نرود.

ممکن است برای تسکین علائم دردناک یا به حداقل رساندن ظاهر آنها ، زگیل های تناسلی را درمان کنید. با این حال ، شما نمی توانید زگیل های دستگاه تناسلی را با روش های غیر استاندارد درمانی بدون تجویز پزشک درمان کنید.

پزشک شما ممکن است درمان موضعی زگیل را تجویز کند که ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• imiquimod (آلدرا)
  • پودوفیلین و پودوفیلوکس (کاندیلوکس)
  • تری کلرواستیک اسید یا TCA

اگر زگیل های قابل مشاهده با گذشت زمان برطرف نشوند ، ممکن است برای از بین بردن آنها نیاز به جراحی جزئی داشته باشید.

دکتر شما همچنین می تواند زگیل ها را از طریق روش های زیر برطرف کند:

بهتر است در نواحی دارای زگیل تناسلی اپیلاسیون یا اصلاح نتراشید، زیرا ممکن است باعث گسترش زگیل شود.

درمان خانگی زگیل تناسلی

از درمان های خانگی که برای زگیل های دست استفاده می شود ، برای درمان زگیل تناسلی استفاده نکنید. زگیل های دست و دستگاه تناسلی توسط گونه های مختلف HPV ایجاد می شود و درمان هایی که برای سایر نواحی بدن طراحی می شوند اغلب بسیار قویتر از درمان هایی هستند که بایستی در اندام های تناسلی استفاده شود. استفاده از درمان های اشتباه ممکن است بیش از فایده، ضرر داشته باشد.

برخی از داروهای خانگی در درمان زگیل های تناسلی مفید شناخته می شوند، اما شواهد کمی در مورد حمایت از آنها وجود دارد. همیشه قبل از اقدام به درمان خانگی با پزشک خود مشورت کنید.

پیشگیری از زگیل تناسلی

واکسن های HPV به نام Gardasil و Gardasil 9 می توانند زنان و مردان را از رایج ترین گونه های HPV که باعث ایجاد زگیل های تناسلی می شوند محافظت کرده و همچنین می توانند در برابر گونه های HPV که با سرطان دهانه رحم مرتبط هستند محافظت کنند.

واکسنی به نام سرواریکس نیز موجود است. این واکسن از سرطان دهانه رحم محافظت می کند، اما از زگیل های تناسلی محافظت نمی کند.

واکسن HPV را افراد تا ۴۵ سال و همچنین افراد در سن ۹ سالگی می توانند دریافت کنند. این واکسن بسته به سن در یک دوره دو یا سه بار تزریق می شود. هر دو نوع واکسن باید قبل از اینکه فرد از نظر جنسی فعال شود تزریق شود ، زیرا قبل از اینکه فرد در معرض HPV قرار گیرد ، بیشترین تأثیر را دارد.

استفاده از کاندوم یا محافظ دندان و دهان در هر بار رابطه جنسی می تواند خطر ابتلا به زگیل تناسلی را کاهش دهد. نکته مهم استفاده از مانع فیزیکی برای جلوگیری از انتقال است.

زگیل های تناسلی عارضه ای از عفونت HPV است که شایع و قابل بر طرف شدن است، اما ویروس از بین نمی رود. با گذشت زمان ممکن است ناپدید شوند ، اما درمان برای جلوگیری از بازگشت و عوارض احتمالی ضروری است.

اگر فکر می کنید زگیل تناسلی دارید ، با پزشک خود صحبت کنید. آنها می توانند تشخیص دهند که شما زگیل دارید و بهترین گزینه های درمانی شما چیست.

علاوه بر این ، مهم است که با شریک جنسی خود صحبت کنید. این ممکن است دشوار به نظر برسد ، اما صراحت در مورد وضعیت خود می تواند به شما کمک کند از شریک زندگی خود در برابر ابتلا به عفونت ویرروس پاپیلومای انسانی و زگیل های تناسلی محافظت کنید.

یک نظر

• مهسا افتخاری گفت:

سپاس فراوان از مطالب بسیار خوبتون درباره زگیل تناسلی. بسیار عالی و مفید بود.