سفت شدن پوست ختنه گاه (فیموز) ، علل ، علائم و درمان آن چیست؟

فیموز چیست؟

سفت شدن پوست ختنه گاه (فیموز) چیست؟

سفت شدن پوست ختنه گاه (فیموز) یا فیموزیس به عنوان ناتوانی در جمع کردن پوست (پوست ختنه‌گاه یا پیش‌پوسه) پوشاننده سر آلت تناسلی تعریف می‌شود. فیموز ممکن است به صورت یک حلقه محکم یا “بند لاستیکی” از پوست ختنه گاه در اطراف نوک آلت تناسلی ظاهر شود که از پسرفت کامل جلوگیری می کند.

سفت شدن پوست ختنه گاه می تواند به طور طبیعی رخ دهد یا در نتیجه زخم ایجاد شود. پسران جوان ممکن است نیازی به درمان فیموز نداشته باشند، مگر اینکه ادرار کردن را دشوار کند یا علائم دیگری ایجاد کند. با بزرگ شدن این پسران، نیاز به درمان ممکن است افزایش یابد.

علائم فیموز

علامت اصلی فیموز ناتوانی در جمع شدن پوست ختنه گاه تا سن ۳ سالگی است. پوست ختنه گاه معمولاً با گذشت زمان شل می شود، اما این روند در برخی از پسران ممکن است بیشتر طول بکشد. در حدود ۱۷ سالگی، یک پسر باید بتواند به راحتی پوست ختنه گاه خود را جمع کند.

یکی دیگر از علائم رایج فیموز، تورم پوست ختنه گاه هنگام ادرار است.

در ادامه سایر علائم آورده شده است:

• سوزش با ادرار
  • زخم های پوست ختنه گاه
  • تحریک و خارش
  • ترشحات سفید ، توده ای، بدبو
  • رابطه جنسی دردناک
  • برجستگی های کوچک شبیه بثورات که ممکن است حاوی چرک باشند

علل سفت شدن پوست ختنه گاه

سفت شدن پوست ختنه گاه می تواند به طور طبیعی رخ دهد. مشخص نیست که چرا در برخی از پسران رخ می دهد اما در برخی دیگر نه.
اگر پوست ختنه گاه قبل از آماده شدن به اجبار جمع شود، ممکن است این وضعیت رخ دهد. این می تواند به پوست آسیب برساند و باعث ایجاد اسکار شود و در آینده جمع شدن پوست ختنه گاه را دشوارتر می کند.

التهاب یا عفونت پوست ختنه گاه یا سر آلت تناسلی ممکن است باعث فیموز در پسران یا مردان شود.

بالانیت التهاب سر آلت تناسلی است. گاهی اوقات نتیجه عدم رعایت بهداشت یا عفونت پوست ختنه گاه است.

یکی از عفونت هایی که می تواند منجر به بالانیت شود لیکن اسکلروزوس نام دارد. این یک بیماری پوستی است که ممکن است توسط یک پاسخ ایمنی غیر طبیعی یا عدم تعادل هورمونی ایجاد شود. علائم می تواند شامل لکه های سفید یا لکه های روی پوست ختنه گاه باشد. ممکن است پوست دچار خارش شود و به راحتی پاره شود.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

برخی از موارد سفت شدن پوست ختنه گاه می تواند بدون درمان باقی بماند، به خصوص در میان پسران جوان. می توانید منتظر بمانید تا در صورت عدم وجود علائم یا عوارض، با بزرگتر شدن پسرتان، مشکل خود به خود حل شود یا خیر.

اگر فیموز با نعوظ یا ادرار سالم تداخل داشته باشد یا اگر علائم دیگری وجود دارد، پسر شما باید به پزشک مراجعه کند.

عفونت های مکرر سر آلت یا پوست ختنه گاه نیز باید توسط پزشک ارزیابی شود. علائم عفونت ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• تغییر در رنگ سر آلت یا پوست ختنه گاه
  • وجود لکه یا راش
  • خارش
  • ورم

درمان فیموزیس

درمان سفت شدن پوست ختنه گاه

یک معاینه فیزیکی و بررسی علائم پسر شما معمولاً برای تشخیص فیموز یا یک بیماری زمینه‌ای مانند بالانیت کافی است.

درمان بالانیت یا نوع دیگری از عفونت معمولا با یک سواب از پوست ختنه گاه شروع می شود تا در آزمایشگاه بررسی شود.

عفونت باکتریایی به آنتی بیوتیک نیاز دارد، در حالی که عفونت قارچی ممکن است به پمادهای ضد قارچی نیاز داشته باشد.

اگر هیچ عفونت یا بیماری دیگری که باعث فیموز می شود وجود نداشته باشد، و به نظر می رسد که سفت شدن پوست ختنه گاه صرفاً یک پیشرفت طبیعی است، ممکن است چندین گزینه درمانی در دسترس باشد.

بسته به شدت بیماری، عقب کشیدن و به سمت داخل کشیدن ملایم روزانه ممکن است برای درمان مشکل کافی باشد.

یک پماد استروئیدی موضعی می تواند برای کمک به نرم شدن پوست ختنه گاه و راحت تر کشیدن آن استفاده شود. این پماد دو بار در روز به مدت چند هفته در ناحیه اطراف سر و پوست ختنه گاه ماساژ داده می شود.

در موارد جدی تر، ختنه یا عمل جراحی مشابه ممکن است لازم باشد. ختنه برداشتن کل پوست ختنه گاه است. برداشتن قسمتی از پوست ختنه گاه با جراحی نیز امکان پذیر است. در حالی که ختنه معمولاً در دوران نوزادی انجام می شود، این جراحی را می توان بر روی مردان در هر سنی انجام داد.

ختنه همچنین ممکن است در صورتی که پسر شما دچار بالانیت مکرر، عفونت دستگاه ادراری یا سایر عفونت‌ها شود، ضروری باشد.

فیموز در مقابل پارافیموز

وضعیتی به نام پارافیموز همچنین می تواند زمانی ایجاد شود که پوست ختنه گاه جمع شود، اما نتوان آن را به موقعیت طبیعی خود برگرداند. این ممکن است نیاز به مراقبت های پزشکی اورژانسی داشته باشد. یکی از عوارض پارافیموز کاهش جریان خون به انتهای آلت تناسلی است.

گزینه های درمانی برای پارافیموز شبیه به درمان فیموز است. روغن کاری سر و پوست ختنه گاه ممکن است به لغزاندن پوست ختنه گاه به سمت بالا کمک کند. قبل از امتحان کردن این درمان خانگی، باید با پزشک مشورت کنید. از پزشک بخواهید مارک ها و انواع پمادها یا لوسیون هایی را که بی خطر هستند توصیه کند. اگر پارافیموز برای چندین ساعت ادامه یابد، تغییر رنگ رخ دهد یا درد وجود داشته باشد، باید فوراً یک ارزیابی پزشکی انجام دهید.

ختنه یا ختنه جزئی می تواند نگرانی های مربوط به عقب ماندن پوست ختنه گاه را از بین ببرد. حتما در مورد خطرات و مزایای این روش با پزشک صحبت کنید.

چشم انداز

اگر عقب کشیدن روزانه برای شل شدن پوست ختنه گاه کافی است، پس کشیدن آن به آرامی هنگام حمام کردن یا ادرار کردن باید کافی باشد تا آلت تناسلی را از هرگونه عارضه مرتبط با بهداشت دور نگه دارد.

سفت شدن پوست ختنه گاه می تواند یک بیماری جدی و دردناک باشد. با این حال، قابل درمان است و نتایج معمولاً بسیار خوب است. نکته کلیدی این است که وقتی علائم آشکار شد به دنبال مراقبت های پزشکی باشید.

همچنین باید به یاد داشته باشید که هر کودکی با سرعت متفاوت و به روش های بسیار متفاوت رشد می کند. اگر یکی از پسران مبتلا به فیموز باشد، دلیلی وجود ندارد که فکر کنیم پسر دیگری نیز همین بیماری را دارد.

برگرفته از مقاله: Everything You Should Know About Phimosis