اوروپاتی انسدادی (انسداد مجاری ادرار) و درمان آن چیست؟

اوروپاتی انسدادی (انسداد مجاری ادرار) چیست؟

اوروپاتی انسدادی یا انسداد مجاری ادرار زمانی است که ادرار شما (چه به طور جزئی یا کامل) نمی تواند از طریق حالب، مثانه یا مجرای ادرار به دلیل نوعی انسداد جریان یابد. ادرار به جای اینکه از کلیه ها به مثانه سرازیر شود، به سمت عقب جریان می یابد یا به کلیه های شما رفلاکس می کند.

حالب ها دو لوله هستند که ادرار را از هر یک از کلیه ها به مثانه منتقل می کنند. اوروپاتی انسدادی می تواند باعث تورم و آسیب های دیگر به یک یا هر دو کلیه شود.

این وضعیت می تواند مردان و زنان را در هر سنی تحت تاثیر قرار دهد. همچنین می تواند برای یک کودک متولد نشده در دوران بارداری مشکل ایجاد کند.

دلایل انسداد مجاری ادرار

اوروپاتی انسدادی می تواند به دلیل عوامل مختلفی رخ دهد. انسداد می تواند منجر به آسیب به کلیه ها و حالب شما شود.

انسداد موقت یا دائمی در حالب یا مجرای ادرار، که از طریق آن ادرار از بدن شما خارج می شود، می تواند ناشی از:

• آسیب هایی مانند شکستگی لگن
  • توده توموری که به کلیه ها، مثانه، رحم یا روده بزرگ گسترش می یابد
  • بیماری های دستگاه گوارش
  • سنگ کلیه ای که در حالب شما به دام افتاده است
  • لخته شدن خون

اختلالات سیستم عصبی نیز می تواند باعث انسداد مجاری ادرار شود. این زمانی اتفاق می افتد که اعصاب مسئول کنترل مثانه به درستی عمل نمی کنند. استفاده از داروهای نوروژنیک برای کنترل مثانه بیش فعال ، نیز می تواند در برخی موارد باعث اوروپاتی انسدادی شود.

بزرگ شدن پروستات یکی از علل مکرر اوروپاتی انسدادی در مردان است. زنان باردار همچنین ممکن است به دلیل فشار اضافی وزن جنین بر روی مثانه، جریان ادرار معکوس را تجربه کنند. با این حال، اوروپاتی ناشی از بارداری بسیار نادر است.

Obstructive Uropathy

علائم اوروپاتی انسدادی

شروع انسداد مجاری ادرار می تواند بسیار سریع و حاد یا آهسته و پیشرونده باشد. در قسمت میانی خود در یک یا هر دو طرف بدن خود احساس درد خواهید کرد. سطح و محل درد از فردی به فرد دیگر متفاوت است و بستگی به این دارد که یک یا هر دو کلیه درگیر هستند.

تب، تهوع و استفراغ نیز از علائم رایج اوروپاتی انسدادی هستند. هنگامی که ادرار به سمت عقب در اندام های شما جریان می یابد، ممکن است تورم یا حساسیت در کلیه ها را تجربه کنید.

تغییر در عادات ادراری شما می تواند نشان دهنده انسداد حالب شما باشد. علائمی که باید جستجو کرد عبارتند از:

• مشکل در دفع ادرار
  • جریان آهسته ادرار
  • میل مکرر به ادرار کردن، به خصوص در شب (شب ادراری)
  • احساس اینکه مثانه شما خالی نیست
  • کاهش خروجی ادرار
  • مشاهده خون در ادرار

اگر فقط یکی از کلیه های شما مسدود شده باشد، ممکن است میزان ادرار دفعی شما کاهش یابد. معمولاً هر دو کلیه باید مسدود شوند تا بر خروجی ادرار تأثیر بگذارند.

علائم در نوزادان متولد نشده

اوروپاتی انسدادی می تواند یک مشکل در جنین متولد نشده باشد. یکی از نشانه های انسداد در نوزاد متولد نشده، سطح مایعات آمنیوتیک در رحم پایین تر از حد طبیعی است. ادرار یکی از اجزای تشکیل دهنده مایع آمنیوتیک است. جنین مبتلا به اوروپاتی انسدادی قادر به ادرار کردن در خارج از بدن خود نیست. این منجر به کاهش حجم مایع آمنیوتیک می شود که می تواند منجر به عوارض جنین یا زایمان شود.

تشخیص انسداد مجاری ادرار

پزشک شما انسداد مجاری ادرار را با سونوگرافی تشخیص می دهد. اسکن ناحیه لگن و کلیه‌ها نشان می‌دهد که آیا ادرار به داخل کلیه‌ها برگشت می‌کند یا خیر. ابزارهای تصویربرداری همچنین می توانند انسداد را به پزشک شما نشان دهند.

درمان اوروپاتی انسدادی

رفع انسداد از حالب های مسدود شده هدف اصلی درمان است.

عمل جراحی

جراح توده‌هایی مانند تومورهای سرطانی، پولیپ‌ها یا بافت اسکار را که درون و اطراف حالب شما ایجاد می‌شود، از بین می‌برد. هنگامی که آنها انسداد را از حالب آسیب دیده پاک می کنند، ادرار می تواند آزادانه به مثانه شما جریان یابد.

استنت گذاری

یک نوع درمان کمتر مزاحم، قرار دادن استنت در حالب یا کلیه مسدود شده است. استنت یک لوله توری است که در داخل حالب یا ناحیه مسدود شده کلیه شما باز می شود. استنت گذاری می تواند راه حلی برای حالب هایی باشد که به دلیل بافت اسکار یا دلایل دیگر باریک تر می شوند.

پزشک استنتی را با یک لوله قابل انعطاف به نام کاتتر در حالب شما قرار می دهد. کاتتریزاسیون معمولاً با استفاده از داروهای بی حس کننده در حالی که شما بیدار هستید انجام می شود. در برخی موارد، ممکن است برای این عمل از آرام بخش استفاده نمایید.

درمان برای کودکان متولد نشده

پزشک شما ممکن است در برخی موارد قادر به درمان انسداد جنین در رحم باشد. پزشک شما ممکن است یک شانت را در مثانه نوزاد متولد نشده شما قرار دهد. شانت ادرار را به داخل کیسه آمنیوتیک تخلیه می کند.

درمان جنین معمولاً تنها زمانی انجام می‌شود که به نظر می‌رسد کلیه‌های نوزاد به طور غیرقابل برگشتی آسیب دیده باشند. در اغلب موارد، پزشکان می توانند عملکرد کلیه و انسداد حالب ها را پس از تولد نوزاد ترمیم کنند.

چشم انداز بلند مدت

چشم انداز اوروپاتی انسدادی (انسداد مجاری ادرار) بستگی به این دارد که یک یا هر دو کلیه تحت تأثیر قرار گرفته باشند. افرادی که تنها در یک کلیه انسداد دارند کمتر با اوروپاتی مزمن مواجه می شوند. کسانی که دارای انسدادهای مکرر در یک یا هر دو کلیه هستند، احتمال بیشتری دارد که آسیب کلیوی گسترده را تجربه کنند. آسیب کلیه ممکن است برگشت پذیر باشد یا بر اساس سلامت کلی فرد بدون تغییر باقی بماند.

ترجمه شده از: Urinary Tract Obstruction: Types, Causes, and Symptoms