عفونت مثانه ، علائم و دلایل آن چیست؟

عفونت مثانه چیست ؟ دلایل و علائم عفونت مثانه

عفونت مثانه چیست؟

عفونت مثانه اغلب به علت عفونت باکتریایی درون مثانه است. همچنین برای افراد مبتلا به سیستم ایمنی ضعیف، باکتری می تواند عفونت های مثانه را ایجاد کند. عفونت مثانه نوعی عفونت ادراری است که به عفونت در هر نقطه از دستگاه ادراری مثل مثانه ، کلیه ، حالب یا مجرای ادراری اشاره دارد.

در اکثر موارد عفونت مثانه حاد هستند، به این معنی که آنها ناگهان رخ می دهند. موارد دیگر ممکن است مزمن باشند، به این معنی که آنها در طولانی مدت تجدید می شوند. درمان اولیه برای جلوگیری از گسترش عفونت بسیار اساسی و مهم است.

علت عفونت مثانه

باکتری هایی که از طریق مجرای ادرار وارد می شوند و به مثانه انتقال می یابند، باعث عفونت های مثانه می شوند. به طور معمول، در طی ادرار کردن باکتری ها از بین می روند.

گاهی اوقات باکتری ها می توانند به دیواره های مثانه متصل شوند و به سرعت پخش شوند. این ناتوانی بدن برای نابودی آنها ، منجر به بروز عفونت می شود.

به گفته موسسه ملی دیابت و بیماری های گوارشی و کلیه ، اکثر عفونت های مثانه به وسیله Escherichia coli (E. coli) ایجاد می شود. این نوع باکتری ها به طور طبیعی در روده بزرگ وجود دارد. هنگامی که باکتری از مدفوع روی پوست قرار می گیرد و وارد مجرای ادرار می شود، عفونت ممکن است رخ دهد. در زنان، مجرای ادرار کوتاه است و مجرای ادراری دور از سوراخ مقعد نیست، بنابراین باکتری ها به راحتی می توانند از یک سیستم بدن به دیگری حرکت کنند.

علائم عفونت مثانه چیست؟

علائم عفونت مثانه

علائم عفونت مثانه بسته به شدت آن متفاوت است. شما بلافاصله تغییرات را در هنگام ادرار میبینید. برخی از نشانه های رایج عبارتند از:

هنگامی که عفونت مثانه پخش می شود، می توانند کمر درد ایجاد کنند. این درد با عفونت در کلیه ها همراه است. برعکس درد عضلانی، این درد بدون توجه به موقعیت یا فعالیت شما پایدار خواهد ماند. عفونت کلیه اغلب باعث تب، لرز، تهوع و استفراغ می شود. شما معمولا احساس بدی می کنید. عفونت های کلیه جدی تر از عفونت های مثانه هستند و نیازمند مراقبت پزشکی فوری هستند.

چه کسانی در معرض خطر عفونت مثانه هستند؟

هر کسی می تواند عفونت مثانه را دریافت کند، اما زنان بیشتر از مردان در معرض ابتلا به این بیماری هستند. این به این دلیل است که زنان دارای مجرای کوتاهتر هستند و باعث می شود که مسیر باکتری برای رسیدن به مثانه آسان تر شود.

مجرای ادراری زنان نیز در نزدیکی مجاری انتهای روده بزرگ و مقعد نسبت به مجرای ادرار مردان قرار دارد. این به این معنی است که فاصله ای کوتاه برای سفر باکتری ها وجود دارد.

با افزایش سن مردان پروستات می تواند بزرگ شود. این می تواند منجر به انسداد جریان ادرار شود و احتمال ایجاد یک عفونت ادراری را افزایش دهد و در نتیجه احتمال عفونت ادراری در مردان مسن افزایش می یابد.

عوامل دیگر نیز می توانند خطر ابتلا به عفونت های مثانه را برای مردان و زنان افزایش دهند، از جمله شامل :

• افزایش سن
  • بی حرکتی و کم حرکتی
  • مصرف و نوشیدن مایع ناکافی
  • کسانی که در معرض جراحی داخلی دستگاه ادراری قرار دارند.
  • سوند ادراری
  • انسداد مجاری ادرار که انسداد مثانه یا مجرای ادرار است.
  • اختلالات دستگاه ادراری که ناشی از نقص مادرزادی و مجروحیت است.
  • احتباس ادرار که به معنی مشکل تخلیه مثانه است.
  • مجرای ادرار باریک و تنگ (تنگی مجرای ادرار)
  • پروستات بزرگ شده
  • بی اختیاری روده
  • شرایط سیستم عصبی که بر عملکرد مثانه تاثیر می گذارد، مانند مولتیپل اسکلروزیس
  • سیستم ایمنی ضعیف

تشخیص عفونت مثانه

جهت تشخیص عفونت ، پزشک می تواند با تجویز انجام یک آزمایش ادرار شروع نماید. این آزمایش بر روی نمونه ای از ادرار برای بررسی وجود گزینه های زیر صورت می گیرد :

•  گلبول های سفید خون
  •  سلول های قرمز خون
  •  نیتریت ها
  •  باکتری ها

پزشک شما همچنین ممکن است آزمایش ادراری را انجام دهد که برای تعیین نوع باکتری در ادرار است که باعث عفونت می شود. هنگامی که نوع باکتری شناخته شد، حساسیت آنتی بیوتیکی آزمایش خواهد شد تا تعیین شود که آنتی بیوتیک بهترین درمان عفونت است یا خیر.

درمان عفونت مثانه

روند درمان معمولا با تجویز داروهایی جهت از بین بردن باکتریها که معمولا آنتی بیوتیک ها و داروهایی که درد و سوزش را کاهش می دهند می باشد.

درمان دارویی عفونت مثانه

آنتی بیوتیک های خوراکی برای کشتن باکتری هایی که باعث عفونت مثانه می شوند استفاده می گردد. اگر درد و سوزش احساس می کنید، پزشک ممکن است دارو را برای تسکین این علائم تجویز کند.

درمان خانگی عفونت مثانه

هنگامی که عفونت مثانه دارید با مصرف زیاد مایعات و نوشیدنی ها می توانید باکتری ها را از مثانه خود بیرون کنید.

آب بهترین گزینه است ، زیرا آب ، آزاد و خالی از کافئین و شیرین کننده های مصنوعی میباشد که در معرض عوامل مثبت مثانه هستند.

آبمیوه ها و عصاره ها ممکن است نقش مهمی در جلوگیری از عفونت مثانه در برابر باکتری داشته باشد. در یک مطالعه اخیر که منتشر گردید، آب زغال اخته تعداد باکتری ها در مثانه را کاهش داد، اما این عفونت را به طور کامل درمان نمی کرد.

پیشگیری از عفونت مثانه

برخی تغییرات در شیوه زندگی احتمال عفونت مثانه را کاهش می دهد. اگر در معرض عفونت مجاری مثانه هستید، پزشک ممکن است از درمان پیشگیرانه استفاده کند. این شامل آنتی بیوتیک هایی است که در دوزهای روزانه کوچک برای جلوگیری یا کنترل عفونت مثانه صورت می گیرد.

تغییر سبک زندگی

کالج آمریكایی متخصص زنان و زایمان توصیه می كند كه برخی از تغییرات شیوه زندگی باعث كاهش بروز عفونت مثانه شود، از جمله:

•  شش تا هشت لیوان آب در روز بنوشید.
  •  هر روز آبمیوه بخورید.
  •  به محض این که احساس ادرار کردید، ادرار نمایید.
  •  اگر شما زن هستید ، جلو و عقب را بعد از ادرار بشویید.
  •  از اسپری های بهداشتی زنانه، صابون های عطردار و یا پودری استفاده نکنید.
  •  به جای استفاده از وان در حمام دوش بگیرید.
  •  لباس زیر پنبه ای و لباس های پاکیزه بپوشید.
  •  از کاندوم های روان کننده روغنی استفاده نکنید.
  •  قبل و بعد از فعالیت جنسی ادرار کنید.

درمان آنتی بیوتیک پیشگیرانه جهت عفونت مثانه

درمان آنتی بیوتیک پیشگیرانه

اگر شما یک زن مبتلا به عفونت مثانه هستید، ممکن است دکتر شما یک نسخه از آنتی بیوتیک های روزانه برای جلوگیری از عفونت و یا زمانی که شما علائم عفونت مثانه را احساس می کنید تجویز نماید. آنها همچنین ممکن است سفارش کنند پس از فعالیت جنسی یک عدد آنتی بیوتیک مصرف کنید.

بیشتر عفونت های مثانه در ۴۸ ساعت پس از مصرف آنتی بیوتیک مناسب کاهش می یابند. مهم است که تمام آنتی بیوتیک های تجویز شده مصرف شوند ، حتی اگر احساس بهتر شدن می کنید.

بعضی از عفونت ها می توانند به علت مقاوم شدن باکتری ها به آنتی بیوتیک، درمان با تاخیر یا ناکافی یا سایر مسائل مربوط به سلامت، به کلیه ها گسترش پیدا کنند. اگر عفونت های مثانه مجدد و مکرر داشته باشید، مهم است که اورولوژیست خود را ببینید.

گاهی اوقات به آزمایش های خاص نیاز می باشد تا مطمئن شوید سیستم ادراری شما سالم است. عفونت های مزمن نیازمند ترکیبی از درمان و اقدامات پیشگیرانه تر تهاجمی است.

در بعضی موارد ممکن است آنتی بیوتیک های طولانی مدت روزانه لازم باشد. فعال و پیگیر بودن در مورد جلوگیری و درمان عفونت های مثانه می تواند به کاهش وقوع آنها و همچنین درد و عوارض احتمالی همراه با آنها کمک کند.

هر چه زودتر و سریعتر پیگیر درمان عفونت باشید، احتمال این که عفونت گسترش یابد کمتر است و زودتر احساس بهتر شدن می کنید.