تاخیر در انزال ، تشخیص ، علل ، علائم آن چیست؟

تاخیر در انزال - تشخیص ، علل ، علائم و درمان تاخیر در انزال چیست ؟

انزال دیررس یا دیر انزالی چیست؟

تاخیر در انزال که با نام های دیر انزالی و انزال دیررس (DE) نیز نامیده می شود ، زمانی اتفاق می افتد که یک مرد به بیش از ۳۰ دقیقه تحریک جنسی برای رسیدن به ارگاسم و انزال نیاز دارد. تاخیر در انزال دارای علل متعددی از جمله اضطراب ، افسردگی ، نوروپاتی و واکنش به داروها می باشد. هیچ داروی خاصی برای تاخیر تایید نشده است، اما داروهایی که برای بیماری هایی مانند بیماری پارکینسون استفاده می شوند به آنها کمک می کند.

دیر انزالی بیماری شایع پزشکی است که ضعف انزال نیز نامیده می شود. این حالت زمانی رخ می دهد که طول مدت تحریک جنسی برای انزال طول می کشد.

در برخی موارد، انزال را نمی توان به طور کلی به دست آورد که  به آن عدم انزال گفته می شود.

اکثر مردان گاهی اوقات ممکن است که این تاخیر را تجربه کنند، اما برای افراد دیگر ممکن است یک مشکل همیشگی باشد.

در حالی که این وضعیت هیچ خطر جدی در سلامتی ایجاد نمی کند، می تواند منبع استرس باشد و در زندگی جنسی و روابط شخصی شما مشکلاتی ایجاد کند. با این حال برای این مشکل نیز درمان وجود دارد .

علائم تاخیر در انزال چیست؟

انزال دیررس زمانی اتفاق می افتد که یک مرد نیاز به بیش از ۳۰ دقیقه تحریک جنسی برای رسیدن به ارگاسم و انزال دارد.
انزال زمانی است که اسپرم از آلت تناسلی تخلیه می شود. برخی از مردان تنها می توانند با تحریک دستی یا خوراکی انزال گردند . برخی دیگر به هیچ عنوان نمیتوانند به این مرحله برسند.

یک مشکل مادام العمر و همیشگی با تاخیر در انزال ، خیلی متفاوت از مشکلی است که بعدا در زندگی ایجاد گردیده است. برخی از مردان یک مشکل عمومی دارند که در آن تاخیر در تمام شرایط جنسی رخ می دهد. برای بعضی دیگر مردان ، تنها با شرکای خاص یا در شرایط خاصی اتفاق می افتد. این به عنوان “تاخیر در انزال موقتی” شناخته شده است.

در موارد نادر، ضعف انزال نشانه ای از مشکل سلامتی بدتر از بیماری قلبی یا دیابت است.

علت تاخیر در انزال چیست؟

بسیاری از علل احتمالی ، از جمله نگرانی های روانی، شرایط سلامتی مزمن و واکنش به داروها برای انزال دیررس وجود دارد.

• علل روانشناختی تاخیر در انزال ممکن است به علت تجربه های جراحت رخ دهد.
  • تابوهای فرهنگی یا مذهبی می توانند یکی از دلایل منفی و مشکلات در تاخیر باشند.
  • اضطراب و افسردگی می تواند میل جنسی را سرکوب کند که در نتیجه ممکن است به تاخیر منجر شود.
  • استرس در ارتباطات، ارتباطات ضعیف و خشم باعث می گردند که این مشکل بدتر شود.
  • ناامیدی در واقعیت های جنسی با شریک در مقایسه با فانتزی های جنسی نیز می تواند به تاخیر در انزال منجر گردد.

اغلب مردان با این مشکل ، می توانند با تحریک دستی انزال داشته باشند ، اما در زمان تحریک با یک شریک به هیچ عنوان نمی توانند.

تاثیر داروها و مواد شیمیایی بر تاخیر در انزال

برخی از مواد شیمیایی می توانند اعصاب مربوط به انزال را تحت تاثیر قرار دهند. داروهای زیر همه می توانند باعث تاخیر گردند:

• داروهای ضد افسردگی مانند فلوکستین (Prozac)
  • ضد روانپزشکی، مانند ترییدیزین (ملاریل)
  • داروهای فشار خون بالا مانند پروپرانولول (Inderal)
  • دیورتیک ها
  • الکل

علل فیزیکی و جراحتی در دیر انزالی

جراحی یا ضایعه ممکن است موجب ایجاد اختلال و تاخیر گردد.

• آسیب به اعصاب در ستون فقرات یا لگن شما
  • برخی از جراحی های پروستات باعث آسیب عصبی می شوند.
  • مشکلات قلبی که بر فشار خون در ناحیه لگن تأثیر می گذارد.
  • عفونت ها، به خصوص عفونت پروستات یا عفونت اداری
  • نوروپاتی یا سکته مغزی
  • کم هورمونی تیروئید
  • سطوح پایین تستوسترون
  • نقص های مادرزادی که باعث نقصان در روند انزال می شود .

یک مشکل انزال موقت می تواند موجب اضطراب و افسردگی گردد.
این می تواند منجر به عودت و بازگشت دیر انزالی شود، حتی زمانی که علت فیزیکی بر طرف گردیده باشد.

چگونه تاخیر در انزال تشخیص داده می شود؟

چگونه انزال دیررس تشخیص داده می شود؟

معاینه فیزیکی و توضیح علائم شما برای تشخیص اولیه لازم است. اگر یک مشکل سلامت مزمن به عنوان علت اصلی ضعف انزال در نظر گرفته شود ، ممکن است لازم باشد آزمایشات بیشتری انجام شود. این شامل آزمایش خون و آزمایش ادرار است. این آزمایش ها به عفونت ها ، عدم تعادل هورمونی و غیره می پردازد.

آزمایش واکنش آلت تناسلی شما به وسیله ویبراتور ممکن است نشان دهد که آیا مشکل روانی یا فیزیکی است یا خیر.

چه درمان هایی برای تاخیر در انزال در دسترس هستند؟

درمان دیر انزالی بستگی به علت اصلی دارد. اگر مشکلات مادام العمر و همیشگی وجود داشته است یا هرگز انزال نداشته اید، یک متخصص اورولوژی می تواند تعیین کند که آیا شما یک مشکل مادرزادی ساختاری دارید یا خیر.

پزشک شما می تواند تعیین کند که آیا علت استفاده از داروی خاص است. اگر چنین باشد ، تغییرات و تنظیماتی به رژیم دارویی شما اعمال خواهد شد و علائم شما تحت نظارت قرار خواهد گرفت.

برخی از داروها برای کمک به تاخیر در انزال مورد استفاده قرار گرفته اند، اما هیچ کدام به طور خاص برای آن تایید نشده اند.

طبق گفته کلینیک مایو، این داروها عبارتند از:

• سایپه اپاتیدین (پریاکتین) که یک دارو آلرژی است .
  • آمونادین (Symmetrel)، که یک داروی مورد استفاده برای درمان بیماری پارکینسون است .
  • Buspirone (Buspar) که یک دارو ضد اضطراب است .

درمان مواد مخدر غیرقانونی و الکل، در صورت لزوم همچنین می تواند به تاخیر در انزال کمک کند. پیدا کردن برنامه های بازیابی بستری یا سرپایی یکی از گزینه های درمانی است.

مشاوره روانشناختی می تواند به درمان افسردگی، اضطراب و ترس هایی که موجب تحریک و یا تداوم ضعف انزال می شود کمک کند.

درمان جنسی نیز ممکن است در رفع علت اصلی اختلال عملکرد جنسی مفید باشد. این نوع درمان ممکن است به تنهایی یا با همسرتان تکمیل شود.

تاخیر عموما با درمان علل ذهنی یا فیزیکی حل می شود. شناسایی و دنبال کردن درمان دیر انزالی بعضی اوقات یک وضعیت پزشکی اولیه را مطرح می کند. هنگامی که این درمان می شود، ضعف انزال اغلب حل می شود.

درست است که علت اصلی دارو است، با این حال استفاده از داروهای بدون توصیه پزشک خود را متوقف فرمایید.

عوارض تاخیر در انزال چیست ؟

عوارض تاخیر در انزال چیست؟

انزال دیررس می تواند علاوه بر احساسات منفی و ناکافی ، مشکلاتی برای شما در ارتباط با اعتماد به نفس ایجاد کند.

مردانی که چنین شرایطی را تجربه می کنند ممکن است از صمیمیت با دیگران به دلیل ناامیدی و ترس از شکست دوری کنند.

عوارض دیگر ممکن عبارتند از:

تاخیر در انزال همچنین می تواند مناقشاتی را در روابط شما ایجاد کند، که اغلب ناشی از سوء تفاهم ها از هر دو طرف است.

برای مثال، شریک زندگی شما ممکن است احساس کند که ایشان برای شما جذاب نیستند. شما ممکن است ناخوشایند یا خجالت زده در مورد میل به دستیابی به انزال باشید، اما از لحاظ جسمی یا ذهنی قادر به انجام آن نیستید.

درمان یا مشاوره می تواند به حل این مسائل کمک کند. با تسهیل ارتباطات باز و صادق، درک می تواند اغلب به دست می آید.

انتظارات بلند مدت

بسیاری از علل احتمالی ضعف انزال وجود دارد. صرف نظر از علت، درمان در دسترس است. خجالت نکشید و یا نترسید که حرف بزنید. این شرایط بسیار شایع است. با درخواست کمک، می توانید از حمایت روانی و فیزیکی مورد نیاز برای رسیدگی به این مسئله برخوردار شوید و از لذت جنسی بیشتری برخوردار شوید.

چه گزینه های غذایی را می توانیم برای کمک به درمان تاخیر در انزال استفاده کنیم؟

سوال : چه گزینه های غذایی را می توانیم برای کمک به درمان تاخیر در انزال استفاده کنیم؟

پاسخ : اطلاعات بسیار کمی در رابطه با توصیه های غذایی مرتبط به انتخاب غذا وجود دارد که به درمان تاخیر در انزال کمک می کند. با این حال، از آنجا که تاخیر در انزال می تواند به فشار خون بالای کنترل نشده، بیماری قلبی و دیابت مربوط باشد ، جستجوی رژیم غذایی مناسب برای کمک به این شرایط ممکن است کمک کند و می تواند پیشرفت این بیماری را کندتر نماید. اگر دچار بیماری فشار خون بالا یا بیماری قلبی هستید و یا اگر قند و دیابت دارید، قند ساده را محدود کنید. بهتر است میزان مصرف نمک و چربی را محدود کنید. همچنین باید مصرف الکل را محدود کنید، زیرا مصرف بیش از حد می تواند منجر به انزال دیررس شود.

بزرگ کردن آلت تناسلی