سرطان پروستات تهاجمی ، علل و علائم آن چیست؟

سرطان پروستات تهاجمی

سرطان پروستات تهاجمی چیست؟

در حالی که اکثر سرطان های پروستات به کندی رشد می کنند، برخی ممکن است بر اساس مرحله و درجه به عنوان سرطان های پروستات تهاجمی یا پیشرفته طبقه بندی شوند.

سرطان های پروستات بیشتر از آدنوکارسینوم ها تشکیل شده اند که در داخل سلول های غده پروستات ایجاد می شوند.

به طور کلی، سرطان هایی که تهاجمی یا پیشرفته هستند، سرطان هایی هستند که می توانند به سرعت شکل بگیرند، رشد کنند یا گسترش یابند. در برخی موارد، داشتن سرطان تهاجمی می تواند به این معنی باشد که بیماری شدیدتر است یا پس از درمان عود کرده است.

سرطان پروستات آناپلاستیک یک سرطان تهاجمی است که سیستم عصبی و غدد درون ریز (عصبی غدد اعصاب) را درگیر می کند و رایج در نظر گرفته نمی شود.

سرطان پروستات تهاجمی نیاز به تشخیص دقیق و درمان فوری دارد.

چه چیزی به عنوان سرطان تهاجمی پروستات واجد شرایط است؟

سرطان تهاجمی پروستات ساختار سلولی متفاوتی نسبت به آدنوکارسینوم غده پروستات دارد که می تواند باعث رشد و تکثیر سریع آن شود. همچنین گاهی اوقات در مقابل درمان های هورمونی خاصی که معمولاً برای سرطان پروستات استفاده می شود مقاومت می کند.

همچنین ممکن است پزشک بر اساس داده های جمع آوری شده از موارد زیر، سرطان پروستات را «تهاجمی» تشخیص دهد:

نمره گلیسون پروستات

بر اساس نمونه بیوپسی، داشتن نمره گلیسون ۸ تا ۱۰ می تواند نشان دهنده خطر گسترش سرطان از پروستات به سایر قسمت های بدن باشد.

آزمایش خون آنتی ژن اختصاصی پروستات (PSA)

نمره ۲۰ یا بالاتر می تواند نشان دهنده سرطان پروستات پرخطر باشد. با این حال، در زیرگروه های تهاجمی مقاوم به هورمون، PSA ممکن است در مراحل اولیه در سطح پایینی باشد.

سیستم مرحله بندی سرطان TNM

این سیستم مرحله بندی اندازه تومور و اینکه آیا سرطان به هر غدد لنفاوی یا نواحی دورتر بدن گسترش یافته است را ارزیابی می کند. رده T4، N1، یا M1 نشان دهنده یک تومور بزرگ با گسترش غدد لنفاوی (متاستاز) است و اغلب با سرطان تهاجمی پروستات همراه است.

سیستم مرحله بندی TNM از ۰ تا ۴ متغیر است، مرحله ۳ نشان دهنده سرطان تهاجمی و مرحله ۴ به معنای گسترش سرطان به اندام های دوردست است.

درجه بندی سرطان

درجه ۳ نشان می دهد که سلول های سرطانی غیرطبیعی هستند و احتمال بیشتری برای رشد تهاجمی دارند.

سرطان تهاجمی پروستات در چه مرحله ای است؟

سرطان های تهاجمی پروستات به سرعت گسترش می یابند. هنگامی که سرطان در مرحله پیشرفته تشخیص داده می شود، به عنوان مرحله ۳ طبقه بندی می شود. این مرحله به این معنی است که سرطان ممکن است به خارج از غده پروستات گسترش یافته باشد.

تشخیص سرطان تهاجمی پروستات ممکن است در مرحله ۴ نیز رخ دهد. مرحله ۴ یا سرطان متاستاتیک، پیشرفته ترین مرحله است و به این معنی است که سرطان حداقل به یک عضو دیگر بدن گسترش یافته است.

علائم سرطان پروستات پیشرفته

سرطان پروستات – از جمله انواع فرعی تهاجمی – ممکن است تا زمانی که تومور بزرگ نشود علائمی داشته باشد یا نداشته باشد.

همانطور که سرطان تهاجمی تر یا پیشرفته تر می شود، ممکن است این موارد را تجربه کنید:

علت سرطان پروستات تهاجمی

علت سرطان تهاجمی پروستات چیست؟

در حالی که علت دقیق سرطان تهاجمی پروستات مشخص نیست، این نوع فرعی ممکن است در نتیجه مقاومت هورمونی ایجاد شود. این ممکن است توضیح دهد که چرا سرطان های تهاجمی پروستات ممکن است در افرادی که قبلا تحت درمان آدنوکارسینوما قرار گرفته اند، شایع تر باشد.

محققان همچنین در حال بررسی احتمال جهش های ژنتیکی هستند که می تواند نقش داشته باشد.

سرطان تهاجمی پروستات با چه سرعتی رشد می کند؟

هیچ جدول زمانی واحدی وجود ندارد، اما سرطان تهاجمی پروستات به سرعت در بدن پیشرفت می کند. این تمایل کاملاً در تضاد با آدنوکارسینوم های سنتی غده پروستات است که برای سال ها به کندی پیشرفت می کنند.

تشخیص سرطان پروستات تهاجمی

سرطان تهاجمی پروستات با وجود سطح پایین PSA تمایل دارد با متاستاز در استخوان ها و غدد لنفاوی در ناحیه لگن ظاهر شود.

پزشک ممکن است سرطان تهاجمی پروستات را با آزمایش‌های زیر تأیید کند:

• آزمایش خون PSA
  • سایر آزمایشات خون، مانند شمارش کامل خون
  • معاینه دیجیتال رکتوم
  • تست های تصویربرداری تومور
  • بیوپسی تومور
  • اسکن استخوان

آیا سرطان تهاجمی پروستات قابل درمان است؟

به دلیل سرعت بالای انتشار و مقاومت احتمالی در برابر درمان‌های مبتنی بر هورمون، سرطان تهاجمی پروستات قابل درمان نیست.

هدف انجام درمان هایی است که ممکن است به کوچک شدن تومور، جلوگیری از گسترش بیشتر و کمک به کاهش علائم سرطان پروستات کمک کند.

درمان سرطان تهاجمی پروستات

گزینه های درمانی ممکن است به مدیریت گسترش سرطان تهاجمی پروستات کمک کند و در عین حال از پیشرفت سرطان و بهبود علائم جلوگیری کند.

جراحی ممکن است موثرترین استراتژی درمانی برای سرطان های تهاجمی پروستات باشد که هنوز به نواحی دوردست بدن گسترش نیافته اند. جراحی ممکن است شامل برداشتن بافت های پروستات یا برداشتن غده پروستات باشد.

درمان های اضافی برای سرطان تهاجمی پروستات عبارتند از:

• شیمی درمانی
  • ایمونوتراپی
  • پرتو درمانی
  • هورمون درمانی
  • درمان های استخوان

امید به زندگی سرطان تهاجمی پروستات

در حالی که اکثر موارد سرطان پروستات رشد آهسته دارند، انواع تهاجمی ممکن است امید به زندگی کمتری داشته باشند، اگر به موقع تشخیص داده و درمان نشوند.

بر اساس داده‌های بین سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۹ از برنامه نظارت، اپیدمیولوژی و نتایج نهایی مؤسسه ملی سرطان (SEER)، نرخ بقای ۵ ساله برای همه موارد سرطان پروستات ۹۷.۱٪ و برای سرطان‌های پروستات که به نقاط دور گسترش یافته است (نواحی فراتر از محل اصلی تومور) ۳۴.۱٪ بود.

چشم انداز دقیق سرطان تهاجمی پروستات به عوامل متعددی بستگی دارد. بر اساس یک بررسی بالینی در سال ۲۰۲۰ از ۹۴ مورد سرطان تهاجمی پروستات، میانگین امید به زندگی کمتر از ۲۴ ماه بوده است.

سرطان تهاجمی پروستات یک نوع فرعی است که به سرعت رشد می کند و احتمالاً ممکن است به درمان های هورمونی مقاوم باشد. در حالی که قابل درمان نیست، درمان هایی برای کمک به جلوگیری از گسترش بیشتر سرطان و بهبود کیفیت زندگی در دسترس هستند.

ترجمه شده از: What Is Aggressive Prostate Cancer