پروستات چیست ؟ علل ایجاد ، علائم و را های در مان بزرگی پروستات

پروستات چیست ؟

پروستات غده مهمی در سیستم تولید مثل مردان است. در صورت سالم بودن و در مردان جوانتر از ۵۰ سال ، معمولاً به اندازه یک گردو است و وزن آن حدود ۰.۷۵ اونس است.

پروستات در شکم ، جلوی راست روده و بین آلت تناسلی و مثانه قرار دارد. مجرای ادرار ، همان لوله ای است که اسپرم را از بیضه و ادرار را از مثانه و از طریق آلت تناسلی بیرون می آورد و همچنین از پروستات عبور می کند.

پروستات در باروری مردان نقش دارد و مایع پروستات را که بخشی از مایع منی است ، می سازد و ترشح می کند.

در طول انزال ، اسپرم از بیضه و از یک سری لوله ها حرکت می کند. این باعث می شود عضلات پروستات در مجرای ادرار منقبض شوند. این باعث می شود مجرای ادرار از هرگونه ادرار که از طریق آن عبور می کند مسدود شود. سپس مایع منی می تواند وارد مجرای ادرار شود و مایع پروستات نیز آزاد شود و مخلوط آن با مایع منی حاصل از بیضه باشد.

مایع پروستات حاوی آنزیمی است که آنتی ژن اختصاصی پروستات (PSA) نامیده می شود. PSA به نازک تر شدن مایع منی کمک می کند.

مایع پروستات حاوی آنزیم ها ، اسید سیتریک و روی است. مایع پروستات یکی از قسمت های منی است که به محافظت از اسپرم کمک می کند. به طور خاص ، مایع منی از نظر شیمیایی اساسی است. این به اسپرم ها کمک می کند تا در واژن طولانی تر زندگی کنند و حاوی مایعاتی هستند که از نظر شیمیایی اسیدی هستند.

چندین بیماری وجود دارد که می تواند بر پروستات تأثیر بگذارد ، از جمله پروستاتیت حاد باکتریایی ، هایپرپلازی خوش خیم پروستات (BPH) ، پروستاتیت مزمن باکتریایی ، پروستاتیت مزمن و سرطان پروستات.

هایپرپلازی خوش خیم پروستات (BPH) شرایطی است که هنگام بزرگ شدن پروستات رخ می دهد. این روند با بزرگتر شدن یک مرد اتفاق می افتد. دلیل مهم بودن این امر به این دلیل است که پروستات بزرگتر می تواند شروع به تحریک مثانه یا بسته شدن جزئی مجرای ادرار کند. این ممکن است خروج ادرار را دشوارتر کند.

پروستات چیست ؟

آنتی ژن اختصاصی پروستات(PSA) چیست ؟

آنتی ژن اختصاصی پروستات (PSA) یکی از آنزیم هایی است که در مایع پروستات موجود است. آزمایش PSA سطح این آنزیم را در خون اندازه گیری می کند. سطح PSA به عنوان بخشی از بررسی سلامت پروستات و سرطان پروستات اندازه گیری می شود. PSA ممکن است در آقایانی که شرایط متنوعی از پروستات دارند و مبتلا به سرطان پروستات هستند ، بیشتر باشد.

پروستاتیت که التهاب پروستات است یکی از شرایطی است که می تواند باعث افزایش سطح PSA شود. BPH همچنین می تواند باعث افزایش سطح PSA شود. هر دوی این شرایط سرطانی نیست. افزایش سطح PSA همچنین ممکن است نشانه ای از سرطان پروستات باشد ، اما همیشه اینگونه نیست.

سطح PSA قبلاً سالانه برای همه مردان بالای ۵۰ سال یا قبل از آن در صورت وجود سابقه خانوادگی سرطان پروستات توصیه می شد ، اما این توصیه ها در طول سال ها تغییر کرده است. برای مردانی که هیچ علائمی از مشکلات پروستات ندارند ، ممکن است از آزمایش PSA استفاده نشود.

آرمایش PSA اشکالاتی دارد. هیچ سطح PSA “عادی” یا “غیر طبیعی” وجود ندارد ، به این معنی که نتایج ممکن است هیچ تاثیری در وجود بیماری نداشته باشد یا می تواند مثبت کاذب داشته باشد. علاوه بر این ، بسیاری از آزمایشات سطح PSA بر روی مردان سفید پوست انجام شده است ، که در اعمال نتایج برای سایر گروه ها و نژادها چالش هایی را ایجاد می کند.

در بعضی موارد ، آنچه ممکن است مهمتر باشد پیروی از تغییرات سطح PSA در طول زمان است. اگر در حال افزایش است ، این می تواند نشانه ای از دلایل آزمایش بیشتر باشد.

آیا می دانید بزرگی خوش خیم پروستات چیست ؟

قبل از آن بهتر است که با غده پروستات آشنا شوید :

۱- غده پروستات در کجا واقع شده است ؟

غده پروستات بخشی از سیستم ادراری تناسلی مردان می باشد که در زیر مثانه قرار دارد و مجاری ادراری را احاطه کرده است .

۲- کار غده پروستات چیست ؟

غده پروستات در مردان نقش ایجاد محیط مناسب جهت تغذیه و زنده نگه داشتن اسپرم را بر عهده دارد .

۳- بزرگی خوش خیم پروستات چیست ؟

بزرگی خوش خیم پروستات نوعی بیماری خوش خیم در مردان بوده و شایع ترین تومور موجود در مردان می باشد که به علت افزایش حجم پروستات ایجاد می شود .

۴ – نحوه ایجاد علامت ادراری در بزرگی خوش خیم پروستات چگونه است ؟

بعد از بزرگی پروستات به تدریج بافت پروستات روی مجرای ادراری فشار وارد کرده که باعث علائم ادراری می شود  .

۵- علل ایجاد بزرگی خوش خیم پروستات چیست ؟

مهمترین علت اصلی ناشناخته می باشد ولی از علل مهم میتوان به افزایش سن و به دنبال آن اثر گذاری هورمون مردانه روی بافت پروستات اشاره کرد .

۶- علائم بزرگی خوش خیم پروستات چیست ؟

علائم آن غالبا در حدود ۶۰ سالگی ظاهر می شود که با علائمی همچون تکرر ادرار ، کاهش فشار جریان ادرار ، زور زدن هنگام ادرار ، حالت عدم توانایی نگه داشتن ادرار ، احساس عدم تخلیه کامل ادرار ، بند آمدن ادرار ، شب ادراری ، بی اختیاری ادرار و قطره قطره کردن ادرار پس از پایان ادرار بطوری که لباس زیر بیمار کمی خیس شود می باشد .

۷- چگونه با مشکل بزرگی خوش خیم پروستات برخورد کنیم ؟

در صورت مشاهده این علائم حتما به پزشک مراجعه و از درمان خودسرانه پرهیز کنیم .

۸- نحوه درمان بزرگی خوش خیم پروستات چگونه است ؟

درمان در مرحله اول استفاده از دارو میباشد که در صورت عدم جواب از روش های جراحی استفاده می شود  .

۹- عوارض بزرگی خوش خیم پروستات چگونه است ؟

۱۰ – راه جلوگیری از ایجاد بزرگی خوش خیم پروستات چیست ؟

تقریبا راه مطمئنی جهت جلوگیری از ایجاد آن وجود ندارد .

۱۱- روش های جراحی این بیماری کدام است ؟

۱۲- مراقبت های بعد از عمل جراحی پروستات در منزل

• بیمار را باید تشویق به راه رفتن کرد (نشستن به مدت طولانی شانس خونریزی و ناراحتی را زیاد می کند)
  • برای جلوگیری از یبوست و زور زدن زیاد از ملین دارویی و طبیعی استفاده گردد .
  • آموزش ورزش عضلات لگنی به بیمار جهت بهبود کنترل مثانه پس از خروج سوند انجام شود .
  • مصرف الکل ، قهوه ، غذای تند و ادویه جات ممکن است ایجاد مشکل نماید  .
  • هر شکایتی مثل خونریزی ، عبور لخته های خون ، کاهش جریان ادرار ، احتباس ادرار و عفونت ادراری باید به اطلاع پزشک برسد .

سوند ادراری – موارد استفاده و نکات ایمنی

تراشیدن بافت پروستات از مجرا یا Turp