التهاب پروستات یا پروستاتیت ، علل ، علائم و درمان آن چیست؟

پروستاتیت چیست

التهاب پروستات یا پروستاتیت چیست؟

پروستاتیت التهاب پروستات است، غده کوچکی که درست زیر مثانه در مردان قرار دارد. عفونت پروستات (پروستاتیت) زمانی رخ می دهد که پروستات شما و ناحیه اطراف آن ملتهب می شود.

پروستات مسئول تولید مایع منی است که اسپرم را حمل می کند و ۵۰ تا ۷۵ درصد منی را تشکیل می دهد. اندازه پروستات تقریباً به اندازه یک گردو است. بین مثانه و پایه آلت تناسلی قرار دارد. لوله ای که ادرار را از مثانه به آلت تناسلی (مجرای ادراری) حرکت می دهد از مرکز پروستات شما می گذرد. مجرای ادرار نیز مایع منی را از غدد جنسی به آلت تناسلی منتقل می کند.

اگرچه پروستاتیت در غده پروستات شروع می شود، اما التهاب ممکن است به ناحیه اطراف پروستات شما سرایت کند. انواع مختلفی از عفونت ها می توانند بر پروستات تأثیر بگذارند. برخی از مردان مبتلا به التهاب پروستات هیچ علائمی را تجربه نمی کنند، در حالی که برخی دیگر علائم بسیاری از جمله درد شدید را گزارش می کنند.

انواع پروستاتیت

انواع پروستاتیت شامل موارد زیر است:

• پروستاتیت مزمن. این شایع ترین نوع پروستاتیت است و اغلب ماه ها طول می کشد. هر پروستاتیت مزمن بدون وجود باکتری در این دسته قرار می گیرد.
  • پروستاتیت حاد باکتریایی. این شدیدترین و کمترین نوع پروستاتیت است. ناشی از عفونت باکتریایی است. به طور ناگهانی با علائم شدید مانند تب، لرز و منی خونی ظاهر می شود. این نوع نیاز به درمان فوری دارد.
  • پروستاتیت باکتریایی مزمن. این یک عفونت خفیف تر و کمتر شایع است که ممکن است به مرور زمان بیاید و از بین برود. علائم ممکن است مشابه پروستاتیت حاد باکتریایی باشد اما به طور مشخصی با شدت کمتری همراه باشد.
  • پروستاتیت بدون علامت. پزشکان گاهی اوقات در حین انجام یک معاینه غیرمرتبط، التهاب پروستات را کشف می کنند. بدون علائم است و درمان لازم نیست.

علائم پروستاتیت

علائم پروستاتیت چیست؟

علائم پروستاتیت برای هر یک از سه نوع علامت دار متفاوت است.

اگر پروستاتیت حاد باکتریایی دارید، ممکن است موارد زیر را تجربه کنید:

• درد در قسمت پایین شکم، کمر یا راست روده
  • درد در اطراف آلت تناسلی یا کیسه بیضه
  • نیاز فوری به ادرار کردن
  • مشکل در ادرار کردن یا تخلیه کامل مثانه
  • درد هنگام ادرار کردن
  • درد هنگام انزال
  • لرز
  • حالت تهوع یا استفراغ

همچنین ممکن است ادرار بدبو یا کدر داشته باشید. اگر پروستاتیت باکتریایی مزمن دارید، ممکن است علائم مشابهی داشته باشید، اما شدت آنها کمتر خواهد بود.

در موارد پروستاتیت باکتریایی مزمن و حاد، باکتری ها نیز می توانند وارد دستگاه ادراری شده و باعث عفونت دستگاه ادراری (UTI) شوند.

علامت اولیه پروستاتیت مزمن درد یا ناراحتی در بدن شما است:

• پایین کمر
  • شکم
  • راست روده
  • ناحیه تناسلی

ممکن است هنوز نسخه های خفیف بسیاری از علائم ذکر شده در بالا را تجربه کنید.

اگر پروستاتیت التهابی بدون علامت دارید، هیچ علامتی را متوجه نخواهید شد.

علل بروز التهاب پروستات

اغلب اوقات عفونت پروستات توسط باکتری ایجاد می شود که می تواند باعث عفونت مثانه یا عفونت مجاری ادراری نیز شود. برای پروستاتیت باکتریایی حاد و مزمن، عفونت های باکتریایی علت هستند. گاهی اوقات، باکتری ها می توانند از طریق مجرای ادرار وارد پروستات شوند.

در صورت استفاده از کاتتر یا انجام یک روش پزشکی که مجرای ادرار را درگیر می کند، در معرض خطر ابتلا به عفونت پروستات هستید. سایر عوامل خطر عبارتند از:

• انسداد مثانه
  • بیماری های مقاربتی (STD)
  • بزرگ شدن پروستات یا آسیب، که می تواند عفونت را تحریک کند

یکی از شایع‌ترین باکتری‌های درگیر در پروستاتیت، به ویژه در افراد بالای ۳۵ سال، اشریشیا کلی (E. coli) است. عفونت و بیماری های مقاربتی (STI)، از جمله سوزاک و کلامیدیا نیز می توانند باعث پروستاتیت باکتریایی شوند.

در بسیاری از موارد، علت دقیق پروستاتیت مزمن ناشناخته است، اگرچه می توان آن را با آسیب های پروستات یا وضعیت سیستم ایمنی مرتبط دانست. محققان معتقدند:

• یک میکروارگانیسم می تواند باعث پروستاتیت مزمن شود
  • سیستم ایمنی بدن شما به عفونت ادراری قبلی پاسخ می دهد
  • سیستم ایمنی بدن شما به آسیب عصبی در ناحیه واکنش نشان می دهد

چه کسانی در خطر ابتلا به پروستاتیت هستند؟

عفونت پروستات می تواند در هر سنی رخ دهد، اگرچه بروز در افراد بین ۲۰ تا ۴۰ سال و افراد بالای ۷۰ سال به اوج خود می رسد. برای مردان زیر ۵۰ سال، التهاب پروستات شایع ترین مشکل دستگاه ادراری است.

عوامل دیگری نیز می توانند خطر شما را افزایش دهند، از جمله داشتن:

داشتن رابطه جنسی بدون کاندوم یا سایر روش های بازدارنده و HIV مثبت نیز احتمال ابتلا به پروستاتیت را افزایش می دهد.

آیا می توانید از التهاب پروستات پیشگیری کنید؟

بسیاری از موارد عفونت پروستات قابل پیشگیری نیستند، زیرا علت اغلب ناشناخته است. اما راه هایی برای به حداقل رساندن خطر ابتلا به پروستاتیت باکتریایی وجود دارد.

رعایت بهداشت دستگاه تناسلی به دور نگه داشتن باکتری ها کمک می کند. از آنجا که بیماری های مقاربتی می تواند منجر به التهاب پروستات شود، انجام رابطه جنسی با کاندوم یا سایر روش های مانع نیز می تواند خطر ابتلا به این بیماری را کاهش دهد.

معاینه پروستات

پروستاتیت چگونه تشخیص داده می شود؟

اگر مشکوک به پروستاتیت هستید، با پزشک خود قرار ملاقات بگذارید. آنها باید سایر علل احتمالی علائم شما را رد کنند. به عنوان مثال، بزرگ شدن پروستات، سیستیت و برخی شرایط دیگر می توانند علائم مشابهی ایجاد کنند.

پزشک شما یک معاینه فیزیکی انجام می دهد که به عنوان معاینه دیجیتال رکتوم (DRE) نیز شناخته می شود. در طول این معاینه، که به پزشک اجازه می دهد تا قسمتی از پروستات را برای تورم یا حساسیت احساس کند، ممکن است ماساژ پروستات نیز انجام شود.

ماساژ پروستات باعث آزاد شدن مایع منی انباشته شده در غده می شود که ممکن است پزشک بخواهد آن را برای باکتری آزمایش کند.

در برخی موارد، پزشک ممکن است یک مرحله تشخیصی اضافی را توصیه کند. این می تواند یکی از موارد زیر باشد:

• سی تی اسکن
  • MRI، به خصوص اگر معاینه رکتوم شما غیر معمول بود
  • سونوگرافی ترانس رکتال
  • سیستوسکوپی، روشی که در آن یک لوله کوچک به مجرای ادرار شما وارد می شود تا به مثانه و غده پروستات شما نگاه کند.

پزشک شما همچنین احتمالاً می خواهد نمونه هایی از خون، ادرار یا مایع منی را برای آزمایش های آزمایشگاهی بگیرد. اینها می توانند به تعیین نوع التهاب پروستات یا باکتری خاصی که باعث آن می شوند کمک کنند.

پروستاتیت چگونه درمان می شود؟

در صورت تشخیص پروستاتیت باکتریایی، پزشک آنتی بیوتیک تجویز می کند. بسته به نوع باکتری که باعث علائم شما می شود، نوع آنتی بیوتیک و طول درمان متفاوت است.

همچنین ممکن است پزشک داروهای مسکن یا آلفا بلوکرها را تجویز کند. آلفا بلوکرها اسپاسم عضلانی اسفنکتر مجرای ادرار را کاهش می دهند، ماهیچه ای که به شما کمک می کند جریان ادرار را کنترل کنید. اسفنکتر ممکن است در پاسخ به التهاب پروستاتیت اسپاسم کند.

پزشک شما همچنین ممکن است داروهای ضد التهاب، گرما درمانی یا ماساژ منظم پروستات را برای کاهش درد توصیه کند.

درمان پروستاتیت غیر باکتریایی عموماً برای کاهش ناراحتی و درد در نظر گرفته شده است و بسته به علائم خاص شما می تواند بسیار متفاوت باشد.

اگر به طور منظم علائم پروستاتیت مزمن را تشدید می کنید، با پزشک خود در مورد استراتژی های جایگزین مانند فیزیوتراپی که ممکن است دفعات و شدت آنها را کاهش دهد صحبت کنید.

چشم انداز چیست؟

اکثر مردم به درمان پروستاتیت حاد باکتریایی پاسخ خوبی می دهند. درمان پروستاتیت مزمن سخت تر است، اما اغلب می توان آن را مدیریت کرد. از پزشک خود در مورد وضعیت خاص، برنامه درمانی و چشم انداز خود سوال کنید.

التهاب یا عفونت پروستات یک بیماری بسیار شایع و گاهی مزمن است. اگرچه دلایل ناشناخته‌ای دارد و می‌تواند با سایر نگرانی‌های سلامتی مرتبط باشد، اما می‌تواند ناشی از عفونت باکتریایی در دستگاه ادراری نیز باشد. اگر درد یا حساسیت غیرعادی در ناحیه تناسلی یا مقعدی خود احساس می‌کنید، به‌ویژه اگر درد، تب یا هر گونه علائم گسترده مشابهی را نیز تجربه می‌کنید، با پزشک مشورت کنید.

ترجمه شده از: prostatitis, causes, symptoms and treatment?

‫2 نظر

• مصطفی اسکندری گفت:

سلام ‌‌خسته‌ن باشید ‌‌آقای دکتر‌عزیز‌‌آقای‌دکتر‌ما‌‌درگیر‌پرستاتیت‌هستیم‌دو‌سه‌نوبت‌هم‌به‌دکتر‌مراجعه‌کردیم‌ولی‌تاثیر‌نداشته‌الان‌میشه‌‌شما‌لطف‌کنی‌کمک‌کنی‌ما‌ازشهرستان‌مزاحم‌میشیم

• Urology Karami گفت:

درمان پروستاتیت مزمن طولانی مدت و کم پاسخ است افزایش دفعات نزدیکی علائم را بهبود می بخشد.