اختلال نعوظ ، علائم و عوارض آن چیست؟

اختلال نعوظ چیست؟

اختلال نعوظ (ED: Erectile dysfunction) یک مشکل رایج در مردان است که به سختی نعوظ را بدست می آورند و یا حفظ می کنند. در حالی که ناتوانی در حفظ نعوظ در برخی مواقع، ممکن است چیزی برای نگرانی نداشته باشد، اما موارد مکرر اختلال نعوظ می تواند در زندگی شخصی و رابطه جنسی شما آسیب وارد کند.

صبر کنید تا با پزشک متخصص خود درباره مشکلاتی که در حال حاضر با آن مواجه هستید مشاوره کنید. پزشک شما در ابتدا اختلال نعوظ شما را به دنبال سایر شرایط پزشکی بررسی خواهد کرد و سپس با شما درباره قدم ها و مراحل بعدی صحبت خواهد کرد.

علائم مکرر اختلال نعوظ

اختلال نعوظ یک مشکل رایج در میان مردان است و علائم و نشانه ها ممکن است از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. یک مرد ممکن است بتواند برای مدت کوتاهی نعوظ داشته باشد، در حالی که ممکن است فرد دیگری ناتوانی کامل برای دستیابی به نعوظ داشته باشد.

با این وجود، کلید بهبودی اختلال نعوظ به تشخیص و پیگیری نشانه های هشدار دهنده و علائم اولیه در اسرع وقت می باشد.

در ادامه به شرح انواع اختلال نعوظ خواهیم پرداخت.

مشکل به دست آوردن نعوظ در زمان مناسب

علامت اولیه اختلال نعوظ ، ناتوانی در دستیابی به نعوظ کافی برای داشتن رابطه جنسی در مواقع لزوم خواهد بود. اختلال ممکن است یک مشکل کوتاه مدت یا بلند مدت برای شما باشد. اما می تواند تا آنجا ادامه یابد که در نهایت شروع به دخالت و مشکلاتی در روابط زناشویی شما نماید.

یک مشکل متناوب و مکرر با ایجاد نعوظ ممکن است بخش عادی زندگی باشد. اما اگر توانایی شما برای دستیابی به نعوظ غیر قابل پیش بینی باشد، به این معنی است که در طول زمانی که میخواهید رابطه جنسی داشته باشید نمی توانید برای یک بار نعوظ داشته باشید، ممکن است علائمی از اختلال باشد، حتی اگر بتوانید یک بار در چندین تجربه نعوظ داشته باشید.

ناتوانی در حفظ نعوظ

شاید شما بتوانید نعوظ داشته باشید، اما ممکن است شما نتوانید آن را برای مدت کافی و طولانی برای لذت بردن از رابطه جنسی حفظ نمایید. این مورد نیز میتواند یکی از موارد مشکوک به اختلال نعوظ باشد.

طبق تحقیق موسسه ملی دیابت و بیماری های گوارشی و کلیه امریکا ، حدود ۳۰ میلیون مرد با مشکل اختلال نعوظ زندگی می کنند و با رسیدن به سن ۴۰ سالگی، این بیماری در مردان بیشتر می شود.

مهم است که ذکر کنیم اختلال میتواند با استرس، هورمون ها، رفاه عاطفی، سیستم عصبی، تنش عضلانی، گردش خون، داروها و موارد دیگر مرتبط باشد.

ناتوانی در داشتن نعوظ

بعضی از مردان ممکن است مشکلات اساسی در بدست آوردن نعوظ داشته باشند که ممکن است منجر به احساس ناراحتی، گناه، خجالت، شرم و یا دیگر احساسات شود.

اگر خودتان را در این موقعیت یافتید، ممکن است این احساس ناتوانی منتهی به ضربات شدید جنسی در رابطه شما با همسر شما گردد و اعتماد به نفس شما را تحت تاثیر قرار دهد و احساس امنیت و سلامت شما را کاهش دهد.

ترکیبی از عوامل فیزیکی و روانشناختی ممکن است به اختلال کمک کند. به عنوان مثال، یک بیماری فیزیکی می تواند توانایی بدن شما را در ایجاد نعوظ کاهش دهد. این ممکن است موجب اضطراب و مشکل تر شدن اختلال نعوظ گردد.

علائم نادر اختلال نعوظ

طبق تحقیقات صورت گرفته و به گفته منابع معتبر ممکن است اختلال نعوظ به افزایش شیوع بیماری عروق کرونر (CAD) مرتبط باشد.

مطالعاتی که قبلا منتشر شده، یک دوره زمانی دو تا پنج ساله را از زمانی که علائم اولیه اختلال تا زمان شروع بیماری عروق کرونر مشخص گردد ، شناسایی کرده است. علاوه بر این، عوامل خطرساز بیماری شریانی محیطی و سکته مغزی ممکن است در مردان مبتلا به اختلال نعوظ افزایش یابد.

این مقاله از همه مردان مبتلا به این علائم درخواست می کند تا رویکرد فعالانه ای را در زمینه مراقبت های بهداشتی به کار گیرند و برای بیماری عروق کرونر و شرایط مرتبط مورد معاینه و بررسی قرار گیرند.

سایر علایم

علائم دیگر که ممکن است مربوط به اختلال نعوظ باشد عبارتند از:

عوارض جانبی

اختلال نعوظ می تواند بیش از جنبه های جنسی زندگی یک فرد باشد. این می تواند منجر به ناراحتی شدید روانشناختی و روانی و تاثیر بر عزت نفس شود. عوارض ناهنجاری نعوظ عبارتند از:

• مشکلات ارتباطی و عدم صمیمیت
  • ناتوانی حامله شدن شریک زندگی
  • افزایش استرس
  • اضطراب
  • عزت نفس پایین یا خود کم بینی
  • احساس ناراحتی و نارضایتی از زندگی جنسی

در حالی که این اختلال ممکن است به علائم روانشناختی مانند افسردگی، اضطراب، اعتماد به نفس پایین و عزت نفس شما منتهی گردد، اما چنین علائمی ممکن است خودشان علت اصلی اختلال نعوظ باشند که به همین جهت بایستی ریشه های روانشناختی اختلالات جنسی بررسی گردند.

چه موقع به پزشک مراجعه نماییم؟

اگر ناتوانی در داشتن یا نگهداری نعوظ یک یا دو بار اتفاق بیفتد، ممکن است لازم نباشد دکتر را ببینید. بسیاری از عوامل سبک زندگی، مانند استرس یا مصرف بیش از حد الکل، می توانند توانایی جنسی شما را تحت تاثیر قرار دهند. اگر متوجه شوید مشکل بر اساس یک روال و مکرراً اتفاق می افتد و بر توانایی شما برای داشتن یک زندگی جنسی رضایت بخش تأثیر می گذارد، وقت آن است که به پزشک مراجعه کنید.

اگرچه برای شما همیشه راحت نیست که در مورد این موضوع با پزشک صحبت کنید، اما در نظر داشته باشد مطمئناً پزشک شما چندین بیمار مبتلا به مشکلات مشابه دارد و بحث های زیادی در رابطه با سلامت جنسی با آنها داشته است و به هر حال رابطه جنسی بخشی جدایی ناپذیر از زندگی است و در این بحث شما را یاری خواهد کرد.

دلیل اصلی جستجو برای مشاوره با یک متخصص مجرب این است که گزینه های مختلفی برای درمان اختلال نعوظ وجود دارد و دکتر شما می تواند به شما کمک کند که گزینه مناسب برای شما را انتخاب نماید.

همچنین مهم است که یک پزشک تشخیص دهد یا رد کند که علت اصلی اختلال چیست. اگر پزشک شما می تواند منشاء مشکل را دقیقا مشخص کند، این امر می تواند به طور قابل توجهی کاهش یابد و یا موارد عود را کاهش دهد و زندگی جنسی شما را بهبود دهد.

مطالعه مقالات زیر نیز به شما توصیه می گردد:

‫2 نظر

• مرتضی رضوی گفت:

سلام
    لطف بفرمایید و راهنمایی کنید که چگونه می توانم ناتوانی نعوظ خود را درمان کنم. دو هفته ای هست که به طور ناگهانی نعوظ انجام نمی شود و در برقراری ارتباط مشکل پیدا کرده ام . سن من ۴۷ سال است