سرطان کلیه چیست؟

مروری بر سرطان کلیه

سرطان کلیه بیماری های مختلفی را شامل می شود ، اگرچه سرطان سلول کلیوی شایعترین نوع آن است.

از نظر تاریخی علائم درد پهلو (درد در پهلو و کمر) ، یک توده شکمی و خون در ادرار شایع ترین علائم بروز بوده است ، اما امروزه اغلب وقتی فرد دچار کم خونی (تعداد کم گلبول های قرمز ) می شود مشکوک است  ، یا هنگام آزمایش تصویربرداری که برای شرایط دیگری انجام می شود بطور ناگهانی دیده می شود. سی تی اسکن رایج ترین آزمایش تشخیصی است ، هرچند ممکن است سایر مطالعات تصویربرداری نیز انجام شود.

انواع سرطان کلیه

انواع مختلفی از سرطان کلیه وجود دارد ، از جمله:

سرطان سلول کلیوی

کارسینوم سلول کلیوی تقریباً رایج ترین شکل سرطان کلیه است و از بین ۱۰ مورد سرطان کلیه ۹ مورد را شامل می شود.

کارسینوم سلول ترانزیشنال

کارسینوم سلول ترانزیشنال حدود ۷ درصد از سرطان های کلیه را تشکیل می دهد. آنها از همان نوع سلولهای درگیر در سرطان مثانه بوجود می آیند و کارسینوم سلول ترانزیشنال بیشتر شبیه سرطان مثانه است تا کارسینوم سلول کلیوی.

تومور ویلم کلیه

تومور ویلم ، سرطانی است که معمولاً در دوران کودکی بروز می کند و در بین سرطان های کودکی نسبتاً شایع است.

سارکوم کلیوی

سارکوم کلیه یک تومور نادر است که در بافت کلیه پیوندی شروع می شود.

این مقاله در درجه اول به سرطان سلول کلیوی متمرکز خواهد شد.

آناتومی و عملکرد کلیه

دانستن کمی در مورد آناتومی و عملکرد کلیه می تواند به شما در درک بهتر علائم کمک کند و همچنین بفهمید که سرطان در این منطقه چه تاثیری در بدن شما دارد.

کلیه ها از دو اندام لوبیایی شکل به اندازه یک مشت کوچک تشکیل شده است. هر کلیه به ترتیب در پشت اندام های شکمی ، در هر طرف ستون فقرات قرار دارد. برخی از افراد تنها به دلیل نقص هنگام تولد یا بیماری ، تنها یک کلیه دارند. آنها تا زمانی که عملکرد خوب کلیه داشته باشند ، می توانند با تنها یک کلیه به خوبی زندگی کنند.

وظایف اصلی کلیه ها ، فیلتر ناخالصی ها ، از بین بردن مواد معدنی و نمک اضافی و از بین بردن آب اضافی از خون است که در ادرار دفع می شود. حدود ۱۸۰ کوارتز (حدود ۴۵ گالن) خون در کلیه های ما فیلتر می شود. در روز تقریباً ۱ تا ۲ کوارت ادرار تولید می کنیم. سپس ادرار لوله‌هایی را به نام حالب یا مجرای ادرار طی کرده و در مثانه جهت دفع ادرار ذخیره می شود.

در کلیه بیش از یک میلیون نفرون ، واحد عملکردی کلیه وجود دارد. هر نفرون از گلومرول و لوله‌ای ساخته شده است.

تصور می شود سرطان کلیه (سرطان سلول کلیوی) از لوله های نفرون ناشی می شود.

علائم سرطان کلیه

متأسفانه علائم سرطان کلیه تا زمان پیشرفت بیماری ظاهر نمی شود. در حقیقت ، شایع ترین علامت بروز سرطان کلیه تعداد گلبولهای قرمز خون کم (کم خونی) است .

برخی از این علائم ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• خون در ادرار و یا بعد از ادرار و یا میکروسکوپی دیده می شود.
  • توده ای در اطراف شکم (توده پهلو)
  • درد در پهلو یا کمر (ناحیه پهلو)
  • کاهش وزن غیرعمدی

برای آشنایی بیشتر: علائم سرطان کلیه و عوارض آن چیست؟

علل و عوامل وقوع سرطان کلیه

در حالی که ما از دلایل دقیق مطمئن نیستیم ، محققان چندین عامل خطر سرطان کلیه را شناسایی کرده اند. برخی از این موارد عبارتند از:

• سن: خطر سرطان کلیه با افزایش سن و در سن ۴۰ سالگی به بالا رخ می دهد. (در مقابل ، تومور ویلم در کودکان شایع تر است)
  • جنسیت: سرطان کلیه در مردان بیشتر از زنان است.
  • نژاد: سرطان کلیه کمی در سیاه پوستان و سرخپوستان آمریکایی شایع تر است.
  • سیگار کشیدن: افرادی که سیگار می کشند خطر ابتلا به سرطان کلیه را افزایش می دهند.
  • شغل: قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی و موادی مانند آزبست ، بنزن و غیره در محل کار
  • سابقه خانوادگی سرطان کلیه یا سندرمهای ژنتیکی خاصی
  • برخی از داروها

برای آشنایی بیشتر: علل و عوامل سرطان کلیه چیست؟

تشخیص سرطان کلیه

تشخیص سرطان کلیه ممکن است براساس کم خونی ، خون در ادرار ، علائم جسمی و اغلب با ترکیبی از تست های تصویربرداری انجام می شود.

بسیاری اوقات ، یافتن یک توده در یک بررسی رادیوگرافی مانند اشعه ایکس ، سی تی اسکن یا MRI در طی تحقیقات برای شرایط دیگری ممکن است پزشک را به سرطان کلیه سوق دهد.

سونوگرافی

آزمایش اولیه وقتی مشکوک به سرطان کلیه است ، اغلب سونوگرافی است. سونوگرافی برای ایجاد تصویر از امواج صوتی استفاده می کند و می تواند تومورهای سخت را از کیست تشخیص دهد.

سی تی اسکن (CT)

سی تی اسکن (CT) یا توموگرافی کامپیوتری شاید مفیدترین آزمایش باشد و می تواند برای تشخیص و انجام مراحل سرطان کلیه مورد استفاده قرار گیرد . سی تی اسکن از یک سری از اشعه ایکس برای ایجاد تصاویر ۳ بعدی از قسمت های داخلی بدن استفاده می کند .

ام آر آی (MRI)

ام آر آی (MRI) یا تصویربرداری با رزونانس مغناطیسی ممکن است برای افرادی که قادر به داشتن CT نیستند (به دلیل آلرژی به مواد کنتراست CT یا عملکرد ضعیف کلیه) انجام شود. ام آر آی از تصویربرداری مغناطیسی به جای اشعه X استفاده می کند. درصورتی که تصور می شود تومور به رگهای نزدیک کلیه گسترش یافته است ،MRI نیز مفید است.

سایر روش های تشخیص سرطان کلیه

بعضی اوقات برای کمک به مرحله بندی تومور کلیه ، اسکن PET یا اسکن استخوانی انجام می شود.

برخلاف بسیاری از تومورها ، معمولاً بیوپسی برای تشخیص سرطان کلیه لازم نیست.

بیوپسی در صورت نیاز ممکن است از چند طریق مختلف انجام شود و به آسیب شناسان این امکان را می دهد تا در زیر میکروسکوپ حضور سلولهای سرطانی را بررسی کنند.

مرحله بندی سرطان کلیه

در صورت یافتن سرطان ، ممکن است لازم باشد آزمایشات بیشتری انجام شود تا مشخص شود که سرطان کلیه به بافتهای اطراف یا سایر ارگان ها گسترش یافته است یا خیر. به این فاز مرحله بندی گفته می شود.

سرطان کلیه با اندازه گیری اندازه تومور در ساختار کلیه ، از جمله لایه رویی و مرکز کلیه و همچنین هرگونه شواهدی از شیوع در بافت های اطراف یا مناطق دور افتاده تر بدن انجام می شود.

مراحل سرطان کلیه

• تومورهای مرحله ۱ محدود به قشر کلیه است (محیط بیرونی آن)
  • تومورهای مرحله ۲ از نظر اندازه بزرگتر هستند، اما هنوز در کلیه محدود می شوند.
  • تومورهای مرحله ۳ به رگهای خونی اطراف گسترش یافته است.
  • تومورهای مرحله ۴ در خارج از پوشش بیرونی کلیه گسترش یافته و می توانند در اندام های مجاور نیز گسترش یابند.

درمان سرطان کلیه

درمان سرطان کلیه بستگی به مرحله بیماری و همچنین بسیاری از عوامل دیگر مانند سلامت عمومی شما ، محل قرارگیری سرطان در کلیه و موارد دیگر دارد.

بیشتر افراد مبتلا به سرطان کلیه نوعی جراحی خواهند داشت. کسانی که به سرطان کلیه در مراحل اولیه مبتلا هستند بهترین کاندیداهای عمل جراحی هستند ، اما سرطان کلیه یکی از معدود تومورهای سفت و سخت است که در آن جراحی ممکن است حتی با بیماری متاستاتیک پیشرفته (مرحله ۴) نیز مفید باشد.

در حالی که عمل جراحی ، درمانی برای بسیاری از سرطانهای کلیه است ، اما این در افراد مسن یا افراد دارای بیماریهای پزشکی جدی بسیار دشوار است. برای كسانی كه جراحی را تحمل نمی كنند ، روشهای درمانی مانند سرما جراحی یا سرما درمانی (یخ زدن تومور) یا سوزاندن تومور ، ممكن است گزینه های انتخابی باشد.

داروهای هدفمند چند درمانی برای استفاده در برخی از افراد مبتلا به سرطان پیشرفته کلیه تأیید شده است. این داروها از رشد و گسترش سلولهای بدخیم جلوگیری کرده و مانع از رشد آنها می شوند.

عوارض جانبی این داروها با دارو درمانی متفاوت است و اغلب تحمل بهتری دارند.

ایمنی درمانی یا ایمونوتراپی که به عنوان درمان بیولوژیک نیز شناخته می شود ، یک روش درمانی جدیدتر برای سرطان است که با تحریک سیستم ایمنی بدن در مبارزه با سلول های سرطانی ، به سادگی عمل می کند. چند دسته مختلف از این داروها وجود دارد که مشخص شده است که برای سرطان کلیه مؤثر است.

آزمایشات بالینی و درمان سرطان کلیه

علاوه بر گزینه های درمانی مورد تأیید موجود ، در حال حاضر آزمایش های بالینی زیادی در دست انجام است که به دنبال روش های درمانی جدیدتر یا بهتری برای درمان سرطان کلیه هستند.

بایستی در نظر داشته باشید که هر درمانی که در حال حاضر برای سرطان داریم یک بار در یک کارآزمایی بالینی مورد مطالعه قرار گرفت.

پرتودرمانی معمولاً به عنوان درمانی برای سرطان کلیه مورد استفاده قرار نمی گیرد ، اما ممکن است برای تسکین ناراحتی ناشی از اثرات گسترش سرطان به عنوان “تسکین دهنده و مسکن” استفاده شود.

شیمی درمانی فقط دارای اثر محدودی در برابر سرطان سلول کلیوی است.

برای یافتن سرطان کلیه در اولین مراحل ممکن ، آگاهی افراد از علائم احتمالی این بیماری و همچنین عوامل خطر آنها مهم است. در صورت تشخیص ، گزینه های بسیاری برای درمان وجود دارد.

گفته می شود ، یک اونس از پیشگیری بر یک پوند درمان غلبه می کند و کارهای ساده بسیاری وجود دارد که افراد می توانند برای کاهش خطر خود انجام دهند.

سیگار کشیدن را ترک کنید یا از این کار خودداری کنید ، زیرا این یک عامل خطرناک است. هنگام ترک سیگار، خطر کاهش می یابد و بنابراین هرگز دیر نیست و دلایل زیادی برای ترک سیگار پس از تشخیص سرطان وجود دارد.

هنگامی که بیماری تشخیص داده شده است، برای آشنایی بیشتر در مورد هرگونه مواد شیمیایی یا مواد دیگری که در محل کار در معرض آن قرار دارید ، وقت بگذارید و اقدامات احتیاطی توصیه شده را دنبال کنید.

سرانجام خوردن یک رژیم غذایی سالم برای حفظ وزن سالم مهم است ، زیرا چاقی یک عامل خطر برای بسیاری از سرطان ها است ، نه فقط سرطان کلیه.