کیست کلیه ، علت ، عوارض ، تشخیص و درمان آن چیست؟

کیست کلیه - علت ، عوارض ، تشخیص و درمان کیست کلیه

کیست کلیه چیست؟

کیست کلیه ، کیسه ای مملو از مایعات است که در کلیه های شما رشد می کند. کلیه ها اندامهایی به شکل لوبیا هستند که زباله های خارج از جریان خون شما را برای تولید ادرار فیلتر می کنند. ممکن است شما حداکثر در یک کلیه یک کیست داشته باشید یا در هر دو کلیه کیست های فراوانی داشته باشند.

انواع کیست کلیه

دو نوع کیست وجود دارد:

کیست ساده ، کیست های منفردی هستند که روی کلیه ها تشکیل می شوند. آنها دیواره های نازکی دارند و حاوی مایع آب مانند هستند. کیست های ساده به کلیه ها آسیب نمی رسانند و عملکرد آنها را تحت تأثیر قرار نمی دهند.

بیماری کلیه پلی کیستیک (PKD) یک بیماری ارثی است که باعث تشکیل بسیاری از کیست ها در کلیه ها می شود. این کیست ها با رشد خود می توانند به کلیه ها آسیب برسانند.

کیست ها معمولاً بی خطر هستند. از آنجا که کیست ها غالباً علائمی ایجاد نمی کنند ، تا زمانی که به دلیل دیگر اسکن و تصویربرداری انجام ندهید ، ممکن است حتی متوجه نشوید.

اندازه کیست کلیه و معانی آن

برخی کیست ها آنقدر کوچک هستند که نمی توانید آنها را بدون میکروسکوپ مشاهده کنید. برخی دیگر می توانند به اندازه یک توپ تنیس بزرگ شوند. با بزرگتر شدن ، کیست ها می توانند اندام های اطراف را فشار داده و باعث درد شوند.

علائم کیست کلیه

یک کیست ساده ممکن است هیچ علامتی ایجاد نکند. با این حال ، اگر کیست بزرگ شود یا آلوده شود ، ممکن است علائمی مانند:

کلیه پلی کیستیک یا PKD می تواند علائم و نشانه های زیر را دارا باشد:

علل و عوامل خطر کیست کلیه

پزشکان دقیقاً نمی دانند چه عواملی باعث ایجاد کیست های ساده کلیه می شود. آنها چند توضیح ممکن دارند. به عنوان مثال ، هر کلیه حدود یک میلیون لوله کوچک دارد که ادرار را جمع می کند. کیست ممکن است با مسدود شدن لوله ها ، متورم شدن و پر شدن از مایعات شروع به رشد کند. احتمال دیگر این است که کیست ها از زمانی شروع می شوند که کیسه هایی به نام دیورتیکول در مناطق ضعیف شده توبول کلیوی تشکیل شده و از مایع پر می شوند.

با افزایش سن به احتمال زیاد به کیست کلیه مبتلا می شوید. در سن ۴۰ سالگی ، حدود ۲۵ درصد از افراد به آن مبتلا می شوند. تا ۵۰ سالگی ، حدود ۵۰ درصد افراد دچار کیست کلیه می شوند. همچنین مردان بیش از زنان در معرض ابتلا به کیست کلیه هستند.

کلیه پلی کیستیک یک بیماری ارثی است ، به این معنی که در اثر تغییر ژن هایی که از طریق خانواده ها منتقل می شود ، ایجاد می شود.

عوارض کیست کلیه

معمولاً کیست ها مشکلی ایجاد نمی کنند. با این حال ، گاهی اوقات می توانند منجر به عوارضی شوند ، از جمله:

• عفونت در کیست
  • ترکیدن کیست
  • انسداد ادرار از کلیه
  • فشار خون بالا

کلیه پلی کیستیک با گذشت زمان می تواند به کلیه ها آسیب برساند. تقریباً نیمی از افراد مبتلا به این بیماری در سن ۶۰ سالگی دچار نارسایی کلیه می شوند.

تشخیص و درمان کیست کلیه

تشخیص کیست کلیه

برای تشخیص کیست کلیه ، ممکن است به متخصصی به نام اورولوژیست مراجعه کنید. پزشک شما ممکن است از خون یا ادرار نمونه برداری کند تا ببیند کلیه های شما چطور عمل می کنند.

همچنین ممکن است به یکی از این آزمایشات تصویربرداری نیاز داشته باشید:

• توموگرافی کامپیوتری (CT) اسکن ، که از اشعه ایکس قدرتمند برای ایجاد تصاویر سه بعدی از کلیه های شما استفاده می کند.
  • تصویربرداری تشدید مغناطیسی (MRI) ، که با استفاده از آهن ربا و امواج رادیویی از کلیه ها عکس می گیرد.
  • سونوگرافی ، که از امواج صوتی برای ایجاد تصاویر از کلیه های شما استفاده می کند و می تواند بزرگتر شدن کیست را نشان دهد.

اگر کیست کوچک باشد و مشکلی در کلیه شما ایجاد نکند ، ممکن است نیازی به درمان آن نباشد. شما ممکن است فقط آزمایشات تصویربرداری را هر ۶ تا ۱۲ ماه یک بار انجام دهید تا مطمئن شوید کیست رشد نکرده است.

برای کیست های بزرگتر یا آنهایی که علائم ایجاد می کنند ، درمان ها شامل اسکلروتراپی و جراحی است.

درمان کیست کلیه

اسکلروتراپی

اسکلروتراپی برای تخلیه کیست انجام می شود. در ابتدا بی حسی موضعی دریافت می کنید تا دردی احساس نکنید. سپس با استفاده از سونوگرافی به عنوان راهنما ، پزشک شما یک سوزن نازک را از طریق پوست در کیست فرو می کند و تمام مایعات کیست را تخلیه می کند. گاهی اوقات ، پزشک کیست را با محلول الکلی پر می کند تا از رشد مجدد آن جلوگیری کند. به احتمال زیاد همان روز می توانید به روال عادی زندگی برگردید .

عمل جراحی کلیه

ممکن است لازم باشد کیست های بزرگتر که بر عملکرد کلیه شما تأثیر می گذارد با جراحی برداشته شود. در حین انجام عمل با بیهوشی عمومی خواهید خوابید. جراحان اغلب کیست ها را از طریق چندین برش کوچک به روش لاپاراسکوپی برمی دارند. این بدان معنی است که آنها جراحی را با استفاده از دوربین و ابزارهای کوچک انجام می دهند. ابتدا جراح کیست را تخلیه می کند. سپس آنها دیواره های کیست را برش می دهند یا می سوزانند. بعد از انجام عمل باید یک یا دو روز در بیمارستان بستری بمانید.

بیشتر کیست های کلیه ساده و بی خطر هستند و مشکلی ایجاد نمی کنند. اگر کیست رشد کند ، اسکلروتراپی یا جراحی می تواند آن را بدون هیچ گونه عارضه طولانی مدت برطرف کند.

بیماری کلیه پلی کیستیک می تواند جدی تر باشد. عدم درمان کلیه پلی کیستیک می تواند عوارضی مانند فشار خون بالا و نارسایی کلیه ایجاد کند.