یائسگی مردانه ، علائم ، تشخیص و درمان آن چیست؟

یائسگی مردانه ، علائم ، تشخیص و درمان یائسگی در مردان چیست ؟

یائسگی مردانه چیست؟

یائسگی مردانه تغییرات مرتبط به سن در سطح هورمون های مردانه را توصیف می کند. همین گروه از علائم مشابه ، به عنوان کمبود تستوسترون ، کمبود آندروژن و هیپوگنادیسم دیررس نیز شناخته می شود.

یائسگی مردانه شامل کاهش تولید تستوسترون در مردان ۵۰ ساله یا بالاتر است. این اغلب وابسته و پیوسته به هیپوگنادیسم می باشد. هر دو حالت شامل کاهش سطح تستوسترون و علائم مشابه دیگر است.

اگر شما یک مرد هستید، تستوسترون هورمون تولید شده در بیضه های شماست. این کار بیشتر از تقویت توان جنسی شما انجام می گردد. همچنین تستوسترون تغييرات در دوران بلوغ را تغذيه و تقویت می کند، انرژی ذهنی و فيزيکی شما را تقویت می کند، توده عضلانی را حفظ می کند و ديگر ويژگی های تکاملی کليدی را تنظيم می نماید.

علائم یائسگی مردان

یائسگی مردانه می تواند مشکلات جسمی، جنسی و روانی را ایجاد کند و به طور مرتب افزایش می یابند. این علائم می توانند شامل موارد زیر باشند :

• انرژی کم
  • افسردگی یا غم و اندوه
  • کاهش انگیزه زندگی
  • کاهش اعتماد به نفس
  • مشکل تمرکز
  • بی خوابی یا مشکل خواب
  • افزایش چربی بدن
  • کاهش توده عضلانی و احساس ضعف فیزیکی
  • بزرگ شدن سینه های مردان
  • کاهش تراکم استخوان
  • اختلال نعوظ
  • کاهش میل جنسی
  • ناباروری

شما همچنین ممکن است سینه های متورم یا ظریف و حساس ، کاهش سایز بیضه ، از دست دادن موی بدن و یا گرگرفتگی داشته باشید.

سطح پایین تستوسترون مرتبط با یائسگی مردان نیز به پوکی استخوان مرتبط است. این دلیلی می شود که استخوان های شما ضعیف و شکننده باشد.

این علائم نادر است و به طور معمول مردان را در همان سن مشابه زنان وارد دوره یائسگی می کند.

تغییرات تستوسترون در طول عمر

قبل از رسیدن به سن بلوغ ، سطح تستوسترون شما پایین است. سپس در سن بلوغ سطح تستوسترون افزایش می یابد.

تستوسترون هورمونی است که تغییراتی در بلوغ مردانه از جمله موارد زیر را شامل می شود :

• رشد توده عضلانی شما
  • رشد موی بدن شما
  • تغییرات در صدای شما
  • تغییرات در عملکرد جنسی شما

همانطور که سن شما پس از دوران بلوغ افزایش می یابد ، سطح تستوسترون شما معمولا شروع به کاهش می کند. با توجه به تحقیقات ، سطوح تستوسترون معمولا پس از ۳۰ سالگی به میزان ۱ درصد کاهش می یابند. بعضی از شرایط و موقعیت های سلامتی می تواند باعث کاهش شدید تستوسترون و زودتر شدن این اتفاق در شما شود.

تشخیص و درمان یائسگی در مردان

پزشک شما می تواند نمونه ای از خون شما را برای اندازه گیری سطح تستوسترون شما بگیرد. یائسگی مردانه می تواند شما را ناراحت کند و یا زندگی شما را مختل نماید ، اما احتمالا شما می توانید علائم خود را بدون درمان کنترل نمایید.

بزرگترین مانع در درمان یائسگی مردان ممکن است صحبت کردن شما در مورد علائمتان با دکتر شما باشد. بسیاری از مردان بیش از حد مضطرب و یا خجالتی هستند تا بحث های جنسی خود را با پزشکان در میان بگذارند.

شایع ترین نوع درمان علائم یائسگی مردانه، انتخاب شیوه زندگی سالم است.

به عنوان مثال، پزشک ممکن است به شما توصیه کند:

• یک رژیم سالم بخورید.
  • ورزش منظم دریافت کنید.
  • به اندازه کافی بخوابید.
  • استرس خود را کاهش دهید.

این عادت های شیوه زندگی می تواند برای همه مردان مفید باشد. پس از اتخاذ این عادت ها، مردان مبتلا به علائم یائسگی ممکن است تغییرات چشمگیر در سلامت کلی خود را ببینند.

اگر در معرض افسردگی هستید، پزشک ممکن است داروهای ضد افسردگی، درمان و تغییر سبک زندگی را تجویز کند.

درمان جایگزینی هورمون تستوسترون یکی دیگر از گزینه های درمان است. با این حال، بسیار بحث برانگیز است. همانند استروئیدهای تقویت کننده عملکرد ، تستوسترون مصنوعی می تواند عوارض جانبی مضر داشته باشد. به عنوان مثال، اگر شما سرطان پروستات دارید، ممکن است سلول های سرطانی شما رشد کند. اگر پزشک شما هورمون جایگزین را پیشنهاد می کند، قبل از تصمیم گیری خود، تمام عواقب و جنبه های منفی را محاسبه کنید.

چشم انداز

طبیعی است که سطح تستوسترون شما کاهش یابد، زیرا شما مسن تر می شوید. برای بسیاری از مردان ، علائم حتی بدون درمان قابل کنترل هستند. اگر نشانه های شما دچار مشکل می شوند، با دکتر اورولوژیست خود صحبت کنید. آنها می توانند توصیه هایی برای کمک به شما در مدیریت یا درمان علائم شما ارائه دهند.

یک نظر

• رضوان گفت: