سیستوسکوپی، کاربرد، روش اجرا و عوارض آن چیست؟

سیستوسکوپی چیست؟

سیستوسکوپ یک لوله نازک با دوربین و نور در انتهای آن است. در طول سیستوسکوپی، پزشک این لوله را از طریق مجرای ادرار (لوله ای که ادرار را از مثانه خارج می کند) وارد مثانه می کند تا بتواند داخل مثانه را مشاهده نماید. تصاویر بزرگ‌نمایی شده از دوربین روی صفحه‌ای نمایش داده می‌شوند که پزشک شما می‌تواند آنها را ببیند.

کاربرد سیستوسکوپی

در صورت داشتن مشکلات ادراری، مانند تکرر ادرار یا نیاز دائمی به ادرار کردن یا ادرار دردناک، پزشک ممکن است آزمایش سیستوسکوپی را تجویز کند. پزشک شما همچنین ممکن است این روش را برای بررسی دلایل زیر تجویز کند:

سیستوسکوپی می تواند چندین بیماری از جمله تومورهای مثانه، سنگ ها یا سرطان مثانه را نشان دهد. پزشک شما همچنین می تواند از این روش برای تشخیص موارد زیر استفاده کند:

• انسداد
  • بزرگ شدن غده پروستات
  • رشد غیر سرطانی
  • مشکلات حالب (لوله هایی که مثانه شما را به کلیه ها متصل می کند)

سیستوسکوپی همچنین می تواند برای درمان بیماری های زمینه ای مثانه استفاده شود. پزشک شما می‌تواند ابزارهای جراحی کوچکی را برای برداشتن تومورها و سنگ‌های کوچک مثانه یا نمونه‌برداری از بافت مثانه استفاده نماید.

کاربردهای دیگر عبارتند از:

• گرفتن نمونه ادرار برای بررسی تومور یا عفونت
  • قرار دادن یک لوله کوچک برای کمک به جریان ادرار
  • تزریق رنگ برای تشخیص مشکلات کلیوی با اشعه ایکس

سیستوسکوپی چیست؟

آمادگی برای سیستوسکوپی

اگر عفونت ادراری یا سیستم ایمنی ضعیفی دارید، ممکن است پزشک برای شما قبل و بعد از عمل آنتی بیوتیک تجویز کند. همچنین ممکن است لازم باشد قبل از آزمایش نمونه ادرار بدهید. اگر پزشک شما قصد دارد به شما بیهوشی عمومی بدهد، پس از آن احساس گیجی خواهید کرد. همچنین برنامه ریزی کنید که پس از عمل زمانی را برای استراحت در خانه اختصاص دهید.

از پزشک خود بپرسید که آیا می توانید به مصرف داروهای معمولی ادامه دهید یا خیر. برخی از داروها می توانند باعث خونریزی بیش از حد در طول عمل شوند.

بیهوشی در طی سیستوسکوپی

این روش ممکن است در بیمارستان یا مطب پزشک انجام شود. شما به نوعی از بیهوشی نیاز خواهید داشت، بنابراین قبل از عمل با پزشک خود در مورد گزینه های خود صحبت کنید. این شامل:

• بی‌حسی موضعی: روش‌های سرپایی معمولاً شامل بی‌حسی موضعی است. این بدان معنی است که شما بیدار خواهید بود. شما می توانید به طور معمول در روز عمل بنوشید و غذا بخورید و بلافاصله پس از عمل به خانه بروید.
  • بیهوشی عمومی: بیهوشی عمومی به این معنی است که در طول سیستوسکوپی بیهوش خواهید شد. برای بیهوشی عمومی، ممکن است لازم باشد چندین ساعت قبل از زمان عمل ، ناشتا باشید.
  • بی حسی منطقه ای: بی حسی منطقه ای شامل تزریق در پشت شما است. این کار شما را تا زیر کمر بی حس می کند. ممکن است در محل تزریق احساس سوزش کنید.

با بیهوشی منطقه ای یا عمومی، احتمالاً باید چند ساعت بعد از عمل در بیمارستان بمانید.

نحوه انجام سیستوسکوپی

روش اجرای سیستوسکوپی

درست قبل از سیستوسکوپی، باید برای تخلیه مثانه به دستشویی بروید. سپس لباس جراحی پوشیده و به پشت روی میز درمان دراز بکشید. پاهای شما ممکن است برای راحتی عمل جراحی باز باشند. پرستار ممکن است برای جلوگیری از عفونت مثانه به شما آنتی بیوتیک بدهد.

در این مرحله، به شما بیهوشی داده می شود. اگر بیهوشی عمومی دریافت کنید، این آخرین چیزی است که تا زمانی که از خواب بیدار شوید، متوجه هستید. اگر یک بی‌حسی موضعی یا منطقه‌ای دریافت پکنید، ممکن است به شما یک آرام‌بخش نیز داده شود تا آرامش داشته باشید. مجرای ادرار شما با اسپری یا ژل بی حس کننده بی حس می شود. شما هنوز هم برخی از اتفاقات و تغییرات را احساس خواهید کرد، اما ژل باعث می شود این روش درد کمتری داشته باشد. پزشک اسکوپ را با ژل روغن کاری کرده و با احتیاط وارد مجرای ادرار می کند. این ممکن است کمی بسوزد و ممکن است شبیه ادرار کردن باشد.

پزشک شما از طریق یک دوربین به مثانه شما نگاه می کند. یک محلول استریل نیز از طریق مثانه شما جاری می شود. این باعث می‌شود که پزشک شما راحت‌تر ببیند که چه اتفاقی در حال رخ دادن است. این مایع ممکن است به شما احساس ناراحتی و نیاز به ادرار بدهد.

با بی حسی موضعی، سیستوسکوپی شما ممکن است کمتر از پنج دقیقه طول بکشد. اگر آرام بخش استفاده کرده اید یا بیهوشی عمومی داده شود، کل این عمل ممکن است ۱۵ تا ۳۰ دقیقه طول بکشد.

تصاویر سیستوسکوپی

خطرات احتمالی سیستوسکوپی

داشتن احساس سوزش در حین ادرار به مدت دو تا سه روز پس از عمل طبیعی است. ممکن است نیاز به دفع ادرار بیشتر از حد معمول داشته باشید. سعی نکنید آن را نگه دارید، زیرا خون در مثانه شما می تواند لخته شده و انسداد ایجاد کند.

وجود خون در ادرار نیز پس از عمل شایع است، به خصوص اگر بیوپسی داشته باشید. نوشیدن آب زیاد به کاهش سوزش و خونریزی کمک می کند.

برخی افراد دچار عوارض جدی تری می شوند، از جمله:

• التهاب مجرای ادرار (اورتریت) : این شایع ترین عارضه است و دفع ادرار را سخت می کند. اگر نمی توانید بیش از هشت ساعت بعد از عمل ادرار کنید، با پزشک خود تماس بگیرید.
  • عفونت ادراری : در موارد نادر، میکروب ها وارد دستگاه ادراری شما شده و باعث عفونت می شوند. تب، بوی عجیب ادرار، حالت تهوع و کمردرد همگی از علائم عفونت ادراری هستند و ممکن است به آنتی بیوتیک نیاز داشته باشید.
  • خونریزی : تعداد کمی از افراد از خونریزی جدی تری رنج می برند. اگر این اتفاق افتاد با پزشک خود تماس بگیرید.

همچنین اگر هر کدام از موارد زیر اتفاق افتاد، باید با پزشک خود تماس بگیرید:

• ایجاد تب بالاتر از ۳۸ درجه سانتیگراد
  • وجود خون قرمز روشن یا لخته های بافتی در ادرار
  • نمی توانید ادرار کنید، حتی اگر احساس نیاز به ادرار کردن کنید.
  • معده درد مداوم دارید.

بهبودی پس از سیستوسکوپی

به خودتان زمان استراحت بدهید. مایعات زیاد بنوشید و نزدیک توالت بمانید. نگه داشتن یک پارچه مرطوب و گرم روی مجرای ادرار می تواند به تسکین هر گونه دردی کمک کند. اگر پزشک به شما اجازه داد، از داروهای مسکن مانند استامینوفن یا ایبوپروفن استفاده کنید.

اگر به شما بیهوشی عمومی داده شد، از کسی بخواهید که پیش شما بماند. بعد از عمل ممکن است احساس خواب آلودگی یا سرگیجه داشته باشید. در بقیه روز الکل ننوشید، رانندگی نکنید یا با دستگاه یا ماشین آلات پیچیده کار نکنید.

اگر بیوپسی انجام شده باشد، برای بهبودی به زمان نیاز دارید. تا دو هفته آینده از انجام کارهای سنگین خودداری کنید. از پزشک خود بپرسید که چه زمانی برای برقراری رابطه جنسی بی خطر است.

تفسیر نتایج آزمون سیستوسکوپی

پزشک شما ممکن است فوراً نتایج شما را دریافت کند یا ممکن است چند روز طول بکشد. اگر بیوپسی انجام دادید، باید منتظر نتایج آزمایشگاهی باشید. از پزشک خود بپرسید که تا چه زمانی باید منتظر خبر نتایج باشید.

مطالعه مقالات زیر نیز به شما توصیه می گردد: