چه چیزی باعث درد در مجرای ادرار می شود؟

درد در مجرای ادرار

مجرای ادرار لوله ای است که ادرار را از مثانه تخلیه می کند. در مردان، مجرای ادرار یک لوله بلند در داخل آلت تناسلی است. در زنان کوتاهتر است و در داخل لگن قرار دارد.

درد در مجرای ادرار ممکن است مبهم یا تیز، ثابت یا متناوب باشد، به این معنی که می آید و می رود. ابتدای شروع درد ، حاد نامیده می شود و هنگامی که درد برای مدت طولانی ادامه یابد، مزمن نامیده می شود.

مشکلات در مجرای ادرار ممکن است به دلایل زیر رخ دهد:

علل تحریک مجرای ادرار

تحریک ممکن است به طور موقت باعث درد در مجرای ادرار شود. منابع تحریک عبارتند از:

• حمام با وان آب گرم
  • شیمی درمانی
  • کاندوم
  • ژل های ضد بارداری
  • دوش ها یا محصولات بهداشتی زنانه
  • آسیب ناشی از ضربه به ناحیه لگن
  • قرارگیری در معرض تشعشع
  • صابون های معطر یا تند
  • فعالیت جنسی

در بیشتر موارد، اجتناب از محرک ها درد را کاهش می دهد.

درد در مجرای ادرار همچنین می تواند نشانه ای از طیف گسترده ای از بیماری های زمینه ای باشد، از جمله:

• التهاب ناشی از عفونت های باکتریایی، قارچی یا ویروسی دستگاه ادراری، که شامل کلیه ها، مثانه و مجرای ادرار می شود.
  • التهاب ناشی از عفونت های باکتریایی یا ویروسی پروستات یا بیضه ها
  • التهاب ناشی از عفونت های باکتریایی یا ویروسی لگن که به آن بیماری التهابی لگن در زنان گفته می شود.
  • سرطان دستگاه ادراری
  • انسداد، تنگی یا باریک شدن مجرای خروجی ادرار، که می تواند به دلیل سنگ کلیه یا مثانه رخ دهد.
  • اپیدیدیمیت یا عفونت بیضه ها
  • اورکیت یا التهاب بیضه ها
  • واژینیت آتروفیک پس از یائسگی یا آتروفی واژن
  • عفونت قارچی واژن

علت درد مجاری ادراری

علائمی همراه با درد در مجرای ادراری

علائمی که می تواند همراه با درد در مجرای ادرار باشد عبارتند از:

اگر یک یا چند مورد از این علائم را همراه با درد در مجرای ادرار خود تجربه کردید، به پزشک مراجعه کنید.

تشخیص علت درد در مجرای ادرار

پزشک شما ممکن است انواع آزمایشات تشخیصی را تجویز کند. در بیشتر موارد، پس از تشخیص دقیق پزشک و درمان علت ، درمان تشخیص داده شده ، درد را برطرف می کند.

در طول معاینه، آنها باید شکم شما را لمس کنند یا از نظر حساسیت احساس کنند. اگر شما یک زن هستید، ممکن است معاینه لگن ضروری باشد. این احتمال وجود دارد که پزشک شما آزمایش ادرار و کشت ادرار را نیز تجویز کند.

بسته به علائم و نتایج معاینه فیزیکی، آزمایشات اضافی و مطالعات تصویربرداری ممکن است به پزشک شما در رسیدن به تشخیص علت درد مجرای ادراری کمک کند. این آزمایشات عبارتند از:

درمان درد مجرای ادراری

درمان بستگی به علت درد شما دارد. اگر علت عفونت باشد، ممکن است به یک دوره آنتی بیوتیک نیاز داشته باشید. نوشیدن مایعات زیاد و تکرر ادرار ممکن است مدت زمان لازم برای بهبودی را کوتاه کند.

سایر داروهای درمان درد در مجرای ادرار ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• مسکن ها
  • ضد اسپاسم برای کنترل اسپاسم عضلانی در مثانه
  • آلفا بلوکرها برای آرام کردن تون عضلانی

اگر یک عامل تحریک کننده باعث درد شما شده است، پزشک احتمالاً به شما می گوید که سعی کنید در آینده از آن اجتناب کنید.

جراحی می تواند یک درمان موثر برای اصلاح تنگی مجرای ادرار باشد. درمان علت درد معمولاً منجر به تسکین درد می شود.

مطالعه مقالات زیر نیز به شما توصیه می گردد:

‫6 نظر

• فرهاد حسین زاده گفت:

فعالیت انجام نزدیکی مدتش بیشتر از معمول بود ،فکر کنم فشار زیادی به لوله ادرار وارد شده آ نهم شاید بخاطر طولانی بودن مدت فعالیت برای ارگازم، از راهنمایی انسان دوستانه شما پیشاپیش سپاسگزارم

• رضا گفت:

با سلام…مدت سه ماه هست هر ده روز یکبار در ناحیه داخل الت تناسلی سرالت از داخل تیر و سوزش دارم به مدت یکی و دوثانیه و بعد خوب میشود درضمن موقع ادرار و امیزش جنسی هیچگونه ترشح و درد و سوزش و خونریزی ندارم خواستم ببینم خطرناک است یا نه با تشکر ۴۱ ساله…

• نیلوو گفت: