خون در منی یا هماتو اسپرمی ، علل و درمان آن چیست؟

مشاهده خون در مایع منی

مشاهده خون در مایع منی یا هماتو اسپرمی می تواند حیرت انگیز باشد. این مشاهده غیر معمول است و در مردان زیر ۴۰ سال به ندرت یک مشکل جدی را نشان می دهد . خون در منی اغلب طولانی نمی شود ، زیرا معمولاً مسئله ای است که به خودی خود حل و فصل می شود .

علائم هماتو اسپرمی

مقدار خون در منی شما می تواند از یک قطره کوچک تا اندازه ای متفاوت باشد که به منی شما ظاهر خونی بدهد. میزان خون در مایع منی شما به علت خونریزی شما بستگی دارد. همچنین ممکن است موارد زیر را تجربه کنید:

• درد در هنگام انزال
  • درد در هنگام ادرار کردن
  • حساسیت یا تورم در کیسه بیضه شما
  • حساسیت در ناحیه کشاله ران
  • درد در کمر
  • خون در ادرار (هماچوری)

علل مشاهده خون در منی

مایع منی در امتداد یک لوله از راه مجرای ادرار برای انزال عبور می کند. موارد زیادی می تواند باعث شکسته شدن و پاره شدن رگهای خونی در این مسیر و نشت خون به درون مایع شود.

در بسیاری از موارد ، هرگز علت دقیق مشاهده خون در منی مشخص نمی شود. بیشتر موارد خون در منی جدی نیست ، به خصوص اگر ۴۰ سال یا کمتر دارید.

در زیر برخی از دلایل احتمالی وجود خون در مایع منی وجود دارد که ممکن است پزشک بررسی کند:

معاینه پروستات

التهاب

التهاب وزیکول های منی یکی از علل شایع مایع منی خونی است. التهاب هر غده ، مجرا ، لوله یا عضوی که در دستگاه تناسلی مردان نقش دارد می تواند باعث ایجاد خون در منی شما شود. این شامل:

• پروستاتیت (التهاب غده پروستات) ، که می تواند باعث درد ، مشکلات ادرار و اختلال عملکرد جنسی شود.
  • اپیدیدیمیت (التهاب اپیدیدیم یا لوله پیچ خورده در پشت بیضه که اسپرم در آن ذخیره می شود) ، که اغلب در اثر عفونت باکتریایی ، از جمله عفونت های منتقله از راه مقاربتی (STI) مانند تبخال تناسلی ، سوزاک یا کلامیدیا ایجاد می شود. علائم شامل بیضه قرمز یا متورم ، درد و حساسیت بیضه در یک طرف ، ترشح و ادرار دردناک است.
  • اورتریت (التهاب مجرای ادرار) ، که می تواند باعث درد هنگام ادرار ، خارش یا سوزش در نزدیکی دهانه آلت تناسلی مرد یا ترشح آلت تناسلی شود.

التهاب همچنین می تواند در اثر تحریکات ناشی از سنگ در پروستات ، وزیکول های منی ، مثانه یا مجرای ادرار ایجاد شود.

عفونت ها

درست مانند التهاب ، عفونت در هر غده ، مجرا ، لوله یا عضوی که در دستگاه تناسلی مردان درگیر است می تواند باعث ایجاد خون در منی شود.

بیماری های مقاربتی مانند کلامیدیا ، سوزاک یا تبخال نیز می توانند باعث ایجاد خون در منی شوند. عفونت های ناشی از ویروس ها ، باکتری ها یا قارچ ها نیز می توانند منجر به این بیماری شوند.

انسداد

اگر مجاری مانند مجرای انزال مسدود شده باشد ، رگ های خونی اطراف می توانند متسع و شکسته شوند. اگر پروستات شما بزرگ شده باشد ، می تواند مجرای ادرار شما را تحت فشار قرار دهد که می تواند باعث مشاهده خون در مایع منی شود.

تومورها

پولیپ های خوش خیم یا تومورهای بدخیم در پروستات ، بیضه ها ، اپیدیدیم یا وزیکول های منی می توانند منجر به وجود خون در مایع منی شما شوند.

ناهنجاری های عروقی

ناهنجاری های عروقی در دستگاه تناسلی مردان ، مانند کیست های عروقی ، می تواند خونی را که در مایع منی خود دیده اید ، توضیح دهد.

عوامل دیگر

شرایطی که روی کل بدن شما تأثیر می گذارد می تواند باعث ایجاد خون در منی شود. این موارد شامل فشار خون بالا و هموفیلی (اختلالی است که منجر به خونریزی آسان و بیش از حد می شود). سایر احتمالات شامل سرطان خون و بیماری مزمن کبدی است.

اقدامات تروما یا پزشکی

ضربه های فیزیکی و جسمی، مانند ضربه خوردن به بیضه هنگام ورزش ، می تواند منجر به وجود خون در مایع منی شود. ضربه می تواند باعث نشت رگ های خونی شود و ممکن است خون در مایع منی از بدن خارج شود. همچنین یک درمان پزشکی مانند معاینه پروستات یا بیوپسی یا وازکتومی می تواند باعث ایجاد خون در مایع منی شما شود.

چه زمانی بایستی به پزشک مراجعه کنید؟

به عنوان یک قاعده کلی، اگر سابقه خانوادگی یا شخصی سرطان یا بیماری های مقاربتی دارید، باید به پزشک مراجعه کنید تا درباره مشاهده خون در مایع منی مشورت نمایید. سن شما نیز می تواند به عنوان یک راهنما باشد.

اگر بالای ۴۰ سال دارید

مردان ۴۰ ساله و بالاتر در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به بیماری هایی مانند سرطان پروستات هستند. به همین دلیل ، هر زمان که خون در مایع منی خود مشاهده کردید ، باید به پزشک خود بگویید. پزشک شما می خواهد علت خون را در اسرع وقت بررسی کند.

اگر زیر ۴۰ سال دارید

اگر زیر ۴۰ سال دارید و علائمی غیر از منی خونی ندارید ، صبر کنید و ببینید خون به خودی خود از بین می رود یا خیر.

اگر مایع منی شما همچنان خون آلود است یا اگر علائم اضافی مانند درد یا تب را تجربه می کنید ، با پزشک خود قرار ملاقات بگذارید. آنها ممکن است معاینه پروستات یا تجزیه و تحلیل مایع منی و ادرار شما را برای تعیین منبع خون انجام دهند.

تشخیص علت وجود خون در مایع منی

هنگامی که به پزشک مراجعه می کنید ، ابتدا باید علت مشاهده خون در منی را تعیین کنند. کارهایی که ممکن است انجام دهند شامل موارد زیر است:

• معاینات بدنی. پزشک ممکن است شما را برای سایر علائم ، از جمله تورم بیضه ، قرمزی یا سایر علائم قابل مشاهده عفونت یا التهاب معاینه کند.
  • آزمایشات بیماری های مقاربتی. از طریق آزمایش‌هایی از جمله آزمایش خون، پزشک شما بررسی می‌کند که آیا عفونت‌های مقاربتی ندارید که می‌تواند باعث خونریزی شود.
  • آزمایش ادرار. این می تواند به تشخیص عفونت های باکتریایی یا سایر ناهنجاری های ادرار کمک کند.
  • آزمایش PSA ، که آنتی ژن های ایجاد شده در پروستات را آزمایش می کند و سلامت پروستات را ارزیابی می کند.
  • آزمایش های غربالگری مانند سونوگرافی ، CT و MRI که می تواند به تشخیص انسداد کمک کند.
  • سونوگرافی ترانس رکتال ، که از قلم مبدل برای جستجوی تومورها و سایر ناهنجاری های اطراف پروستات استفاده می کند.

مردان بالای ۴۰ سال ممکن است برای ارزیابی بیشتر به متخصص ارولوژی ارجاع شوند. افراد زیر ۴۰ سال نیز ممکن است در صورت ادامه علائم با وجود درمان ، به یک متخصص ارولوژی مراجعه کنند.

درمان وجود خون در منی

بسته به علت وجود خون در منی ، ممکن است بتوانید خود را در خانه معالجه کنید. اگر علت اصلی آن نیاز به درمان پزشکی داشته باشد ، پزشک با شما همکاری می کند تا در مورد دوره مناسب درمانی شما تصمیم بگیرد.

درمان در خانه

اگر در نتیجه یک ضربه ، خون در مایع منی داشته باشید ، به سادگی استراحت و اجازه دادن به بهبودی بدن ممکن است کمک کند. اگر در کشاله ران نیز تورم دارید ، می توانید هر بار ۱۰ تا ۲۰ دقیقه یخ را در آن ناحیه قرار دهید ، اما بیشتر از آن خیر.

اکثر موارد هماتو اسپرمی ها به خودی خود برطرف می شوند. علائم خود را تحت نظر داشته باشید و در صورت بدتر شدن یا ماندگاری بیش از یک ماه به پزشک مراجعه نمایید.

درمان پزشکی

اگر خون در منی شما به دلیل عفونت باشد ، پزشک آنتی بیوتیک تجویز می کند. اگر تورم دلیل اصلی آن باشد ، داروهای ضد التهابی در دسترس هستند.

اگر خون در منی شما به دلیل انسداد دستگاه ادراری تناسلی شما باشد ، ممکن است جراحی لازم باشد. جراحی های احتمالی شامل برداشتن سنگ مثانه است که مانع مجاری ادراری می شود یا تومورها را از بین می برد.

اگر سرطان باعث ایجاد خون در مایع منی شما شود ، پزشک احتمالاً شما را به یک متخصص آنکولوژیست ارجاع می دهد که بهترین درمان را تعیین می کند.

همانطور که مشاهده خون در مایع منی شما حیرت آور است ، یادآوری این نکته مهم است که در بیشتر موارد این علامت یک بیماری جدی نیست.

اگر همچنان مایع منی خونی را تجربه می کنید ، از پزشک خود بخواهید یک متخصص اورولوژی خوب به شما پیشنهاد کند. این پزشک متخصص می تواند به شما در درمان علل جدی خون در مایع منی کمک کند.

برگرفته از: Blood in the Semen: Causes, Symptoms & Treatments

‫2 نظر

• عبد گفت:

سلام خستە نباشید بندە یک بارپس از تحریک شدن طولانی وعدم ارضا شدن به مدت دوسه ساعت درد در بیضه هام احساس کردم ،بعدا که رابطه داشتم در مایع منی دولختە خون ریز دیدم و الان دوسە هفتە است کە مایع منی بە رنگ قهوەای کم رنگ میاد هیچ دردی هم ندارم . لازم به معاینه هست یا صبر کنم. ممنون