اورژانس های ارولوژی - تورشن بیضه

تورشن بیضه یا پیچش بیضه

در دوران بلوغ مردان ممكن است بیضه دور طنابی كه عروق بیضه را تامین می‌كند، بپیچد و یك حالت گردش پیدا كند . این هیچ ربطی به حالت فرد یا شكل خوابیدن ندارد. خودبه‌خود اتفاق می‌افتد و پیچش بیضه یا پیچ خوردگی بیضه و یا تورشن بیضه نام دارد .

اگر چنین حالتی اتفاق بیفتد فرد باید حداكثر ظرف ۶ ساعت به پزشك متخصص اورولوژی مراجعه كند تا با یك جراحی ساده، بیضه را سر جایش برگرداند. در غیر این صورت بعد از گذشت ۶ ساعت بیضه دچار خون مردگی می‌شود و می‌میرد كه دیگر هیچ كاری برای درمان آن نمی‌توان انجام داد.

علامت پیچ خوردگی بیضه چیست؟

علامت پیچ خوردگی بیضه یا تورشن بیضه درد شدید در ناحیه بیضه است كه به‌صورت ناگهانی به‌وجود می‌آید . همچنین ممكن است بیضه دچار بادكردگی هم بشود.

اگر چنین علائمی دیده شد، فرد باید به سرعت ظرف ۲ یا ۳ ساعت خود را به یك متخصص اورولوژی برساند و حتی فرصت برای مراجعه به پزشك عمومی هم نیست و نباید وقت را تلف كرد.

درد شدید بیضه البته ممكن است به‌ علت ضربه خوردن حین بازی و ورزش و هر گونه فعالیت فیزیکی یا عفونت نیز باشد.

اگر این درد بیضه ناشی از عفونت باشد به راحتی با آنتی بیوتیك درمان می‌شود .

ولی تورسیون بیضه یا گردش بیضه خطرناك است و حتماً باید در زمان طلایی ۶ ساعته، در هر ساعت از شبانه‌روز كه باشد بلافاصله درمان شود.

علت پیچش بیضه چیست؟

علت این بیماری به آناتومیك بیضه مربوط است. ممكن است به‌صورت مادرزادی یك طرف بیضه سنگین‌تر یا سبك‌تر باشد و كمتر از یك درصد پسران ۱۰تا ۲۰ ساله ممكن است با این عارضه مواجه شوند.

آیا بیمار مبتلا به تورشن بیضه عقیم می‌شوند؟

در صورت عدم رسیدگی و درمان به موقع در بیمار مبتلا به پیچش بیضه ، این امکان وجود دارد که یك بیضه از بین برود و در این صورت باید از بدن خارج گردد . ولی ممكن است به‌علت تغییراتی كه در بدن ایجاد می‌كند ، سیستم ایمنی بدن را نیز تحت‌تأثیر قرار دهد. در این صورت ممكن است از طریق خون و عكس‌العمل بدن، بیضه سمت مقابل نیز آسیب وارد گردد . در غیر این صورت ممكن است فرد برای بچه دار شدن دچار مشكل شود یا حتی عقیم شود . شایان دکر است که كمتر از نیم درصد مردان ممكن است به این عارضه مبتلا شوند .

علت و درمان برخی مشکلات جنسی مردانه

بیماری های مردان – آنچه مردان باید بدانند