مشکل در ادرار کردن ، علل و درمان آن چیست؟

تاخیر در ادرار

هر آنچه باید درباره مشکل در ادرار کردن بدانید!

اگر در شروع ادرار کردن یا حفظ جریان ادرار مشکل دارید، ممکن است دچار تردید یا تاخیر در ادرار شوید که به تزلزل در ادرار نیز نامیده می شود. این اختلال ممکن است در مردان و زنان در هر سنی رخ دهد، اما در مردان مسن بیشتر شایع است.

در برخی موارد ممکن است منجر به احتباس ادرار شود و زمانی است که شما نمی توانید ادرار کنید. این مشکل می تواند بسیار جدی باشد.

مشکلات ادرار کردن می تواند ناشی از انواع شرایط پزشکی باشد. اگر آن را تجربه کردید، با پزشک خود قرار ملاقات بگذارید. آنها می توانند به شناسایی دقیق علت بیماری شما کمک کرده و گزینه های درمانی را ارائه دهند.

علل مشکل در ادرار کردن

دلایل متعددی برای تاخیر در ادرار وجود دارد. در مردان، این بیماری معمولاً به دلیل هایپرپلازی خوش‌ خیم پروستات (BPH) ایجاد می‌شود.

هم در مردان و هم در زنان، ممکن است ناشی از موارد زیر باشد:

• اختلالات عضلات مثانه
  • آسیب عصبی
  • جراحی ها
  • عفونت ها
  • مسائل روانی
  • داروهای خاص
  • تومور سرطانی که مجرای ادرار یا مثانه را مسدود می کند

پروستات بزرگ‌شده

اگر مرد هستید، غده پروستات دارید که مجرای ادرار شما را احاطه کرده است. مجرای ادرار شما لوله ای است که ادرار را از مثانه به خارج از بدن شما می برد.

بسیاری از مردان با افزایش سن دچار بزرگی خوش خیم پروستات می شوند. همانطور که در مرکز غده پروستات متورم می شود، بر مجرای ادراری پروستات فشار وارد می کند. این فشار شروع و حفظ جریان ادرار را دشوارتر می کند.

اختلالات سیستم عصبی و آسیب عصبی

اعصاب آسیب دیده نیز می توانند در جریان ادرار شما اختلال ایجاد کنند. اعصاب ممکن است در موارد زیر آسیب ببینند:

• تصادفات
  • سکته
  • زایمان
  • عفونت های مغزی یا نخاعی
  • مولتیپل اسکلروزیس (MS) و سایر اختلالات سیستم عصبی نیز می تواند منجر به آسیب عصبی شود.

عمل جراحي

بیهوشی در حین جراحی می تواند به برخی از اعصاب شما آسیب برساند. این می تواند منجر به مشکلات ادراری پس از آن شود. جراحی روی مثانه، کلیه ها یا مجرای ادرار نیز می تواند بافت اسکار ایجاد کند که مجرای ادرار شما را منقبض می کند. این می تواند باعث مشکل ادرار شود.

عفونت

پروستاتیت در مردان شایع است. این التهاب غده پروستات است که می تواند به دلیل عفونت باشد. می تواند باعث تورم پروستات و فشار بر مجرای ادرار شود. این می تواند منجر به تزلزل در ادرار شود.

عفونت های دستگاه ادراری (UTI) و عفونت های مقاربتی (STI) نیز می توانند منجر به تاخیر در جریان ادرار در مردان و زنان شوند.

سندرم مثانه خجالتی (پارورزیس)

در موارد نادر، تردید در ادرار ممکن است نشانه ای از یک وضعیت روانی باشد که به عنوان سندرم مثانه خجالتی (پارورزیس) شناخته می شود. اگر از ادرار کردن در حضور دیگران احساس ناراحتی می کنید، ممکن است در شرایط خاصی برایتان سخت باشد که ادرار کنید.

برای مثال، ممکن است در هنگام استفاده از حمام عمومی دچار تردید ادراری شوید.

داروها

برخی از داروها نیز می توانند باعث ایجاد تاخیر در ادرار شوند. به عنوان مثال، برخی از داروهای سرماخوردگی، ضد احتقان بینی و داروهای ضد حساسیت می توانند بر ادرار شما تأثیر بگذارند.

آنتی کولینرژیک ها که برای درمان گرفتگی معده، اسپاسم عضلانی و بی اختیاری ادراری استفاده می شوند نیز می توانند باعث احتباس ادرار و تزلزل شوند. داروهای ضد افسردگی نیز ممکن است بر عادات ادراری شما تأثیر بگذارند.

چه موقعی به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر دچار تردید ادراری مداوم یا مکرر هستید، به پزشک اورولوژیست مراجعه کنید. آنها می توانند به تعیین علت وضعیت شما کمک کرده و درمان را برای کمک به کاهش علائم شما توصیه کنند.

در برخی موارد، تزلزل در ادرار ممکن است نشانه یک وضعیت پزشکی اورژانسی باشد. در صورت داشتن مشکل در ادرار کردن همراه با موارد زیر باید فوراً به دنبال کمک باشید:

• لرز
  • درد کمر

همچنین اگر اصلاً نمی توانید ادرار کنید، باید کمک اضطراری دریافت کنید. به این حالت احتباس ادراری می گویند. اگر به اندازه کافی سریع درمان نشود، می تواند بسیار جدی شود.

اوروفلومتری

تشخیص تزلزل ادراری

برای تشخیص علت اصلی تزلزل ادرار یا سایر مشکلات مربوط به ادرار، پزشک احتمالاً با گرفتن سابقه پزشکی شما شروع می کند. به عنوان مثال، آنها می خواهند بدانند:

• چه مدت است که دچار تردید ادراری شده اید؟
  • به تدریج یا ناگهانی ایجاد شده است؟
  • جریان ادرار شما ضعیف است یا خیر؟
  • آیا چیزی علائم شما را تسکین می دهد یا بدتر می کند؟

آنها همچنین ممکن است از شما در مورد علائم دیگری که تجربه کرده اید بپرسند. حتماً سایر شرایط پزشکی که برای شما تشخیص داده شده است و هر دارو یا مکملی که مصرف می کنید ذکر کنید.

پزشک شما همچنین ممکن است یک یا چند آزمایش را برای کمک به تعیین علت علائم شما تجویز کند. به عنوان مثال، آنها ممکن است نمونه ای از ادرار شما را برای تجزیه و تحلیل جمع آوری کنند.

آنها ممکن است داخل مجرای ادرار شما را سواب بکشند. در برخی موارد، آنها ممکن است نیاز داشته باشند که یک لوله انعطاف پذیر کوچک، که به عنوان کاتتر شناخته می شود، در مجرای ادراری شما وارد کنند. این به آنها اجازه می دهد تا نمونه ای از ادرار را مستقیماً از مثانه شما جمع آوری کنند.

مطالعات یورودینامیک مشکلات ادراری

پزشک شما همچنین ممکن است یک یا چند مورد از مطالعات یورودینامیک زیر را انجام دهد:

• اوروفلومتری. حجم و سرعت جریان ادرار دفع شده هنگام تخلیه مثانه را اندازه گیری می کند.
  • آزمایش جریان فشار. به یک کاتتر برای اندازه گیری فشار در مثانه نیاز دارد که سپس با سرعت جریان در هنگام ادرار مقایسه می شود.
  • تست یورودینامیک ویدئویی. از مایع مخصوصی استفاده می‌کند که از طریق کاتتر در مثانه قرار می‌گیرد تا تصویر کنتراست را در حین پر کردن و تخلیه مثانه ایجاد کند.

اگر مرد هستید، پزشک ممکن است یک معاینه پروستات رکتوم انجام دهد. آنها همچنین ممکن است با استفاده از سونوگرافی یا سایر فناوری های تصویربرداری، تصویری از پروستات شما ایجاد کنند.

درمان تزلزل ادراری

برنامه درمانی توصیه شده توسط پزشک به علت اصلی علائم تاخیر در ادرار شما بستگی دارد. بسته به تشخیص شما، آنها ممکن است داروها، جراحی یا سایر روش های درمانی را توصیه کنند.

در برخی موارد، درمان های خانگی ممکن است به تسکین علائم شما کمک کند. به عنوان مثال، قرار دادن یک بطری آب گرم یا پد گرم کننده در قسمت پایین شکم ممکن است کمک کند. این می تواند به آرامش عضلات شما کمک کند و ممکن است جریان ادرار شما را بهبود بخشد.

ماساژ ملایم این ناحیه نیز ممکن است به افزایش جریان ادرار کمک کند. همچنین نوشیدن مقدار زیادی مایعات مهم است.

چشم انداز تزلزل در ادرار

اگر مشکلات مربوط به جریان ادرار را نادیده بگیرید، علائم شما ممکن است بدتر شود. ادرار کردن ممکن است تا حد غیرممکن دشوار شود و منجر به احتباس ادرار شود. این وضعیت می تواند دردناک و جدی باشد.

بهتر است به محض بروز مشکل در جریان ادرار به پزشک مراجعه کنید. پیروی از برنامه درمانی توصیه شده آنها ممکن است به بهبود چشم انداز کوتاه مدت و بلندمدت شما کمک کند. از پزشک خود برای اطلاعات بیشتر در مورد تشخیص خاص، گزینه های درمانی و چشم انداز خود توضیح وبررسی بیشتر بخواهید.

‫2 نظر

• علیرضا گفت:

آیا ممکنه مشکلات جنسی و احتباس ادرار به هم ربط داشته باشند؟