۵ علامت شایع ناباروری در زنان و مردان

5 علامت شایع ناباروری در زنان و مردان

علائم شایع ناباروری در زنان و مردان چیست؟

معمولاً زوجین دچار مشکلات ناباروری می شوند. بسیاری از این زوج ها علائمی ندارند. آنها تا زمانی که شروع به تلاش برای باردار شدن نمی کنند، هیچ دلیلی برای شک به احتمال ناباروری ندارند.

به همین دلیل ، توصیه می شود زوجینی که بیش از یک سال است که سعی در باردار شدن دارند و موفق نشده ان ، از مشاوره با پزشک متخصص ناباروری استفاده کنند. برای زنان بالای ۳۵ سال ، این جدول زمانی به شش ماه کاهش می یابد. مشکلات ناباروری زنان با افزایش سن افزایش می یابد.

علائم و نشانه های ناباروری

علائم و نشانه های ناباروری اغلب به سایر موارد زمینه ای مربوط می شود. به عنوان مثال ، ۱۰ تا ۱۵ درصد موارد کلامیدیا درمان نشده که نوعی بیماری مقاربتی است و منجر به بیماری التهابی لگن (PID) می شود. بیماری التهابی لگن منجر به انسداد لوله های رحمی می شود که از لقاح جلوگیری می کند.

—> مطالعه مقالات زیر به شما توصیه می شود:

شرایط بی شماری وجود دارد که می تواند به ناباروری در مردان و زنان منتهی گردد. علائم و نشانه های هر یک می تواند بسیار متفاوت باشد. اگر نگران هستید ، مهم است که با پزشک خود مشورت کنید.

علائم رایج ناباروری شامل موارد زیر است:

علائم رایج ناباروری در زنان

پریودهای نامنظم

چرخه متوسط ​​زنان ۲۸ روز است. اما هر موردی را که چند روز از آن نمی گذرد ، می توان طبیعی دانست ، به شرط آنکه این چرخه ها سازگار باشند. به عنوان مثال ، خانمی که یک چرخه ۳۳ روزه یک ماه ، چرخه ۳۱ روزه دیگر و چرخه ۳۵ روزه بعد از آن دارد ، احتمالاً دوره های “عادی” دارد.

اما زنی که چرخه آن به قدری متفاوت است که حتی نمی تواند شروع به تخمین زدن زمان پریود کند ، قاعدگی نامنظمی را تجربه می کند. این می تواند به مسائل هورمونی یا سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) مرتبط باشد. هر دوی اینها می توانند به ناباروری کمک کنند.

پریودهای دردناک یا سنگین

بیشتر خانم ها با پریود شدن گرفتگی عضله را تجربه می کنند. اما دوره های دردناکی که در زندگی روزمره شما تداخل ایجاد می کنند ممکن است نشانه ای از آندومتریوز باشد.

عدم پریود شدگی

غیرمعمول نیست که زنان یک ماه استراحت در دوره قاعدگی داشته باشند. عواملی مانند استرس یا تمرینات سنگین باعث از بین رفتن موقت پریود می شود. اما اگر ماه ها پریود نشده اید، وقت آن است که باروری خود را بررسی کنید.

علائم نوسان هورمون ها

علائم نوسان هورمون در زنان می تواند موارد بالقوه ناباروری را نشان دهد. اگر موارد زیر را تجربه کردید با پزشک خود صحبت کنید:

درد در هنگام رابطه جنسی

برخی از زنان در تمام زندگی خود رابطه جنسی دردناکی را تجربه کرده اند، بنابراین خود را متقاعد کرده اند که این طبیعی است. اما اینطور نیست این می تواند مربوط به مسائل هورمونی ، آندومتریوز یا سایر بیماری های زمینه ای باشد که همچنین می توانند در ناباروری نقش داشته باشند.

علائم رایج ناباروری در مردان

تغییر در میل جنسی

باروری یک مرد با سلامت هورمون او نیز ارتباط دارد. تغییرات در میزان ناباروری ، که غالباً توسط هورمون ها کنترل می شود، می تواند بیانگر مسائل مربوط به باروری باشد.

درد یا تورم بیضه

چندین حالت مختلف وجود دارد که می تواند منجر به درد یا تورم در بیضه ها شود ، بسیاری از آنها می توانند به ناباروری کمک کنند.

مشکلات حفظ نعوظ

توانایی یک مرد در حفظ نعوظ یا اختلال در نعوظ اغلب با سطح هورمون وی در ارتباط است. این ممکن است با کاهش هورمون مردانه یا تستوسترون ایجاد شود که به طور بالقوه می تواند به مشکل باروری تبدیل شود.

مسائل مربوط به انزال

به همین ترتیب ، عدم توانایی در انزال یا انزال ضعیف نشانه این است که زمان مراجعه به پزشک فرا رسیده است.

بیضه های کوچک و محکم

بیضه ها ، اسپرم یک مرد را در خود جای داده اند ، بنابراین سلامت بیضه در باروری مردان مهم است. بیضه های کوچک یا محکم می توانند موارد بالقوه ای را نشان دهند که باید توسط یک پزشک بررسی شود.

—> مطالعه مقالات زیر به شما توصیه می شود:

حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد از زوج هایی که برای بچه دار شدن تلاش می کنند با مشکل ناباروری مواجه می شوند. ناباروری عامل زنانه معمولاً در ۴۰ درصد موارد مقصر است، در حالی که ناباروری عامل مردانه، علت مشکلات ۳۰ تا ۴۰ درصد موارد است. ترکیبی از این عوامل در ۲۰ تا ۳۰ درصد مواقع منجر به ناباروری می شود.

اگر برای شما تشخیص داده شده است که ناباروری دارید ، یا می ترسید در آینده باردار شوید ، تنها نیستید. علم پزشکی برای همیشه در این زمینه پیشرفت می کند. با پزشک خود قرار ملاقات بگذارید و نگرانی های خود را برطرف کنید. حتی اگر تشخیص داده شود که ناباروری دارید، باز هم می توانید باردار شوید.

ترجمه شده از: ۵ Common Signs of Infertility in Men and Women