ادرار دردناک ، علل و درمان آن چیست؟

ادرار دردناک چیست

ادرار دردناک چیست؟

ممکن است به دلیل عفونت، تحریک ناشی از محصولات بهداشتی، سنگ کلیه یا سایر شرایط پزشکی، از جمله التهاب مجرای ادرار یا التهاب پروستات، ادرار دردناکی را تجربه کنید.

ادرار دردناک (دیسوریا) یک اصطلاح گسترده است که ناراحتی در هنگام دفع ادرار را توصیف می کند. این درد ممکن است از مثانه، مجرای ادرار یا پرینه منشاء بگیرد. مجرای ادرار لوله ای است که ادرار را به خارج از بدن شما حمل می کند.

در کسانی که آلت تناسلی دارند، ناحیه بین کیسه بیضه و مقعد به عنوان پرینه شناخته می شود. در افرادی که واژن دارند، پرینه ناحیه بین مقعد و دهانه واژن است.

ادرار دردناک بسیار شایع است. درد یا سوزش می تواند نشان دهنده تعدادی از شرایط پزشکی باشد.

علل ادرار دردناک

عفونت های دستگاه ادراری (UTI)

ادرار دردناک یا دیسوریا یکی از علائم شایع عفونت دستگاه ادراری (UTI) است. عفونت ادراری می تواند نتیجه یک عفونت باکتریایی باشد. همچنین می تواند به دلیل التهاب دستگاه ادراری باشد.

مجرای ادرار، مثانه، حالب ها و کلیه ها ، مجاری ادراری شما را تشکیل می دهند. حالب ها لوله هایی هستند که ادرار را از کلیه ها به مثانه می برند. التهاب در هر یک از این اندام ها می تواند باعث درد در هنگام ادرار شود.

افرادی که واژن دارند بیشتر از افراد دارای آلت تناسلی در معرض ابتلا به عفونت ادراری هستند. این به این دلیل است که مجرای ادرار در افرادی که واژن دارند کوتاهتر است. مجرای ادرار کوتاهتر به این معنی است که باکتری ها مسافت کمتری برای رسیدن به مثانه دارند.

افرادی که باردار یا یائسه هستند نیز در معرض خطر ابتلا به عفونت های ادراری هستند.

عفونت های مقاربتی (STI)

همچنین در صورت ابتلا به عفونت مقاربتی (STI) ممکن است هنگام ادرار کردن درد داشته باشید. برخی از بیماری های مقاربتی که ممکن است باعث ادرار دردناک شوند عبارتند از تبخال تناسلی، سوزاک و کلامیدیا.

غربالگری برای بیماری های مقاربتی مهم است، به خصوص به این دلیل که همیشه علائمی ندارند. بسیاری از افرادی که از نظر جنسی فعال هستند باید برای بیماری های مقاربتی آزمایش شوند.

پروستاتیت

سایر شرایط پزشکی می تواند باعث دیسوریا شود. افراد مبتلا به پروستات ممکن است به دلیل التهاب پروستات یا پروستاتیت ادرار دردناکی را تجربه کنند. این وضعیت التهاب غده پروستات است. این یکی از دلایل اصلی سوزش و ناراحتی ادرار است.

سیستیت

علت دیگر ادرار دردناک التهاب مثانه یا سیستیت است. سیستیت بینابینی (IC) همچنین به عنوان سندرم مثانه دردناک شناخته می شود. این شایع ترین نوع سیستیت است. علائم سیستیت بینابینی شامل درد و حساسیت در ناحیه مثانه و لگن است.

در برخی موارد، پرتودرمانی می تواند باعث درد مثانه و ادرار شود. این وضعیت به عنوان سیستیت پرتویی شناخته می شود.

اورتریت

اورتریت نشان می دهد که مجرای ادرار ملتهب شده است که معمولاً به دلیل عفونت باکتریایی است. اورتریت اغلب باعث درد در هنگام ادرار می شود و همچنین می تواند باعث افزایش میل به ادرار شود.

اپیدیدیمیت

دیسوریا همچنین می تواند ناشی از عفونت بیضه یا اپیدیدیمیت یا التهاب اپیدیدیم در کسانی که آلت تناسلی دارند باشد. اپیدیدیم در پشت بیضه ها قرار دارد و اسپرم را از بیضه ها ذخیره و حرکت می دهد.

بیماری التهابی لگن (PID)

بیماری التهابی لگن می تواند لوله های فالوپ، تخمدان ها، دهانه رحم و رحم را تحت تاثیر قرار دهد. این می تواند باعث درد در شکم، رابطه جنسی دردناک و ادرار دردناک از جمله علائم دیگر شود.

بیماری التهابی لگن یک عفونت جدی است که معمولاً توسط یک عفونت باکتریایی اولیه در واژن ایجاد می شود که سپس به اندام های تولید مثل منتقل می شود.

اوروپاتی انسدادی

اوروپاتی انسدادی زمانی است که انسداد در حالب، مثانه یا مجرای ادرار باعث برگشت ادرار به کلیه ها می شود. علل متفاوت است، اما مهم است که در صورت بروز علائم به دنبال کمک پزشکی باشید.

شرایط دیگر مانند تنگی مجرای ادرار، می‌تواند باعث باریک شدن مجرای ادراری شود و مشکلات مشابهی با ادرار و درد ایجاد کند.

سنگ کلیه

اگر سنگ کلیه دارید ممکن است در ادرار کردن راحت مشکل داشته باشید. سنگ های کلیه توده هایی از مواد سخت شده هستند که در مجاری ادراری قرار دارند.

داروها

برخی از داروها، مانند داروهایی که برای درمان سرطان و برخی آنتی بیوتیک ها هستند، می توانند به عنوان یک عارضه جانبی، ادرار دردناک یا دیسوریا داشته باشند. در مورد عوارض جانبی داروهایی که ممکن است مصرف کنید، با پزشک خود صحبت کنید.

محصولات بهداشتی

گاهی اوقات ادرار دردناک به دلیل عفونت نیست. همچنین می تواند ناشی از محصولاتی باشد که در نواحی تناسلی استفاده می کنید. صابون ها، لوسیون ها و حمام های حباب دار می توانند بافت های واژن را تحریک کنند.

رنگ های موجود در شوینده های لباسشویی و سایر محصولات بهداشتی نیز می توانند باعث تحریک و ادرار دردناک یا دیسوریا شوند.

درمان ادرار دردناک چیست

درمان ادرار دردناک

تعیین علت درد اولین قدم قبل از درمان خواهد بود.

پزشک ممکن است برای درمان ادرار دردناک دارویی تجویز کند. آنتی بیوتیک ها می توانند عفونت های ادراری، برخی عفونت های باکتریایی و برخی بیماری های مقاربتی را درمان کنند. همچنین ممکن است پزشک برای آرام کردن مثانه تحریک شده به شما دارویی بدهد.

دیسوریا ناشی از عفونت باکتریایی معمولاً پس از شروع مصرف دارو به سرعت بهبود می یابد. همیشه دارو را دقیقاً طبق دستور پزشک مصرف کنید.

درد همراه با برخی از عفونت ها، مانند سیستیت بینابینی، ممکن است برای درمان چالش برانگیزتر باشد. نتایج حاصل از درمان دارویی ممکن است کندتر باشد. ممکن است مجبور شوید تا ۴ ماه قبل از شروع احساس بهتر دارو مصرف کنید.

پیشگیری از ادرار دردناک

تغییراتی وجود دارد که می توانید در سبک زندگی خود ایجاد کنید تا به کاهش علائم کمک کنید.

• از مواد شوینده لباس های معطر و لوازم بهداشتی دوری کنید تا خطر تحریک شما کاهش یابد.
  • در طول فعالیت جنسی از کاندوم یا سایر روش های مانع استفاده کنید.
  • رژیم غذایی خود را برای حذف غذاها و نوشیدنی هایی که می توانند مثانه را تحریک کنند (مانند غذاهای بسیار اسیدی، کافئین و الکل) اصلاح کنید.
  • به خوبی هیدراته بمانید.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

با پزشک خود تماس بگیرید:

• اگر درد مداوم یا طولانی مدت باشد
  • اگر باردار هستید
  • درد همراه با تب است
  • اگر ترشح از آلت تناسلی یا واژن خود را تجربه کنید
  • اگر ادرار شما بوی دیگری دارد، خون دارد یا کدر است
  • اگر درد با درد شکم همراه باشد
  • در صورت دفع سنگ مثانه یا سنگ کلیه

پزشک شما ممکن است در مورد علائم دیگر سؤال کند و برای کمک به تعیین علت درد ، درخواست آزمایش نماید.

ترجمه شده از: What Causes Painful Urination