آبکی بودن مایع منی ، علت و درمان آن چیست؟

آبکی بودن مایع منی

رقیق و آبکی بودن مایع منی

علت آبکی بودن مایع منی چیست؟ منی مایعی است که از مجرای ادرار مردانه در طول انزال آزاد می شود که اسپرم و مایعات را از غده پروستات و سایر اندام های تناسلی مردانه حمل می کند. به طور معمول، مایع منی غلیظ و سفید رنگ است. با این حال، شرایط مختلفی می تواند رنگ و قوام آن را تغییر دهد.

منی آبکی می تواند نشانه ای از تعداد کم اسپرم باشد که نشان دهنده مشکلات احتمالی باروری است. انزال منی نازک و شفاف نیز ممکن است یک وضعیت موقتی باشد که هیچ گونه نگرانی جدی برای سلامتی نداشته باشد.

برای اطلاعات بیشتر در مورد مایع منی آبکی در ادامه مقاله همراه ما باشید.

علل آبکی بودن مایع منی

چند دلیل احتمالی برای آبکی بودن مایع منی وجود دارد. اکثر آنها قابل درمان یا پیشگیری هستند.

۱. کم بودن تعداد اسپرم

یکی از شایع ترین علل آبکی منی، تعداد کم اسپرم است. این به الیگواسپرمی نیز معروف است. اگر تعداد اسپرم شما کم است، به این معنی است که منی شما حاوی اسپرم کمتری نسبت به حالت طبیعی است. تعداد اسپرم کمتر از ۱۵ میلیون اسپرم در هر میلی لیتر مایع منی کمتر از حد نرمال در نظر گرفته می شود.

برخی از علل اولیگواسپرمی عبارتند از:

• واریکوسل. واریکوسل تورم وریدهای بیضه در کیسه بیضه است. این یک علت اصلی، اما قابل درمان، ناباروری مردان است.
  • عفونت. به عنوان مثال می توان به یک بیماری مقاربتی مانند سوزاک یا نوع دیگری از عفونت که باعث التهاب اندام تناسلی می شود، مانند اپیدیدیمیت اشاره کرد.
  • تومورها. تومورهای بدخیم و خوش خیم در بیضه ممکن است بر تولید اسپرم تأثیر بگذارند.
  • عدم تعادل هورمونی. هورمون های تولید شده در بیضه ها، غده هیپوفیز و هیپوتالاموس همگی برای تولید تعداد اسپرم سالم ضروری هستند. تغییر در هر یک از این هورمون ها می تواند بر تولید اسپرم تأثیر بگذارد.

سایر علل بالقوه تعداد کم اسپرم عبارتند از:

• مشکلات انزال مانند انزال رتروگراد
  • آنتی بادی های ضد اسپرم در سیستم ایمنی بدن شما
  • صدمات یا سایر مشکلات لوله های حامل اسپرم

۲. انزال مکرر

انزال مکرر همچنین ممکن است منجر به تولید مایع منی آبکی شود. اگر چندین بار در روز اقدام به خودارضایی و یا رابطه جنسی کنید، کیفیت مایع منی بعد از اولین انزال احتمالاً رقیق و آبکی می شود. بدن شما ممکن است حداقل به چند ساعت برای تولید مقدار طبیعی و سالم مایع منی نیاز داشته باشد.

۳. کمبود روی

یکی دیگر از دلایل احتمالی منی آبکی کمبود روی است. تحقیقات نشان داده است که مردانی که سطح کافی روی دارند یا مردانی که کمبود روی دارند و مکمل‌های سولفات روی مصرف می‌کنند، بهتر می‌توانند با اثرات آنتی‌بادی‌های ضد اسپرم مقابله کنند. این آنتی بادی ها توسط سیستم ایمنی تولید می شود که به اشتباه به اسپرم به عنوان یک جسم خارجی پاسخ می دهد.

۴. مایع پیش از انزال

اگر منی دارید که آبکی به نظر می رسد، توجه داشته باشید که مقداری رنگ وجود دارد یا شفاف است. منی بسیار شفاف ممکن است در واقع مایع قبل از انزال باشد که در طول پیش بازی آزاد می شود و معمولاً حاوی تعداد کمی اسپرم است.

علل آبکی بودن مایع منی

تغییر رنگ منی به چه معناست؟

اگر متوجه شدید که منی شما تغییر رنگ داده است، رنگ ممکن است نشان دهنده یک مشکل سلامتی باشد.

صورتی یا قهوه‌ای مایل به قرمز می‌تواند به این معنی باشد که پروستات شما ملتهب یا خونریزی می‌کند، یا ممکن است خونریزی یا التهاب در وزیکول‌های منی وجود داشته باشد. وزیکول‌های منی یک جفت غده هستند که به تولید بخش مایع منی کمک می‌کنند. اینها معمولاً شرایط قابل درمان هستند.

منی زرد می تواند نشان دهنده مقادیر کمی ادرار یا سطوح بالای غیرعادی گلبول های سفید خون در مایع منی شما باشد.

منی سبز مایل به زرد می تواند به معنای ابتلا به عفونت پروستات باشد.

چه زمانی به کمک نیاز داریم؟

اگر متوجه شدید که مایع منی شما به طور مداوم آبکی یا تغییر رنگ داده است، به پزشک مراقبت های اولیه خود اطلاع دهید یا به متخصص اورولوژی مراجعه کنید. اگر شما و همسرتان در تلاش برای باردار شدن ناموفق بوده اید، با یک متخصص ناباروری مردان مشورت کنید.

یکی از اولین آزمایشاتی که انجام خواهد شد، آنالیز مایع منی است. این برای بررسی سلامت اسپرم و منی شما استفاده می شود. این آزمایش از جمله موارد زیر را بررسی می کند:

• حجم مایع منی حاصل از انزال
  • زمان مایع سازی، که مدت زمان لازم برای تبدیل مایع منی از مایع غلیظ و ژل مانند به مایع آبکی تر است.
  • اسیدیته
  • تعداد اسپرم
  • تحرک اسپرم، توانایی حرکت اسپرم
  • مورفولوژی اسپرم یا اندازه و شکل اسپرم

پزشک شما همچنین سوالاتی در مورد سابقه پزشکی شما می پرسد و یک معاینه فیزیکی انجام می دهد. همچنین از شما سوالاتی درباره شیوه زندگی پرسیده می شود، مانند سیگار کشیدن و مصرف الکل.

اگر پزشک مشکوک به وجود مشکلاتی در سطح هورمون یا سلامت فیزیکی بیضه ها و اندام های تناسلی مجاور باشد، ممکن است آزمایشات دیگری لازم باشد.

درمان مایع منی آبکی

منی آبکی ناشی از تعداد کم اسپرم لزوماً نیازی به درمان ندارد. کم بودن تعداد اسپرم به طور خودکار به این معنی نیست که نمی توانید باردار شوید. ممکن است تلاش‌های بیشتری لازم باشد، یا ممکن است چیزی مانند عفونت داشته باشید که به طور موقت باعث کاهش تعداد اسپرم شده است.

درمان عفونت ممکن است شامل درمان آنتی بیوتیکی باشد. اگر مشخص شود که عدم تعادل هورمونی دلیل تعداد کم اسپرم شماست، ممکن است درمان های هورمونی توصیه شود. اگر واریکوسل کشف شود، جراحی معمولاً می تواند آن را با خیال راحت درمان کند.

تغییر سبک زندگی

در برخی موارد، تغییر در سبک زندگی ممکن است به افزایش تعداد اسپرم و بهبود کیفیت مایع منی شما کمک کند. تغییرات مثبت عبارتند از:

• سیگار کشیدن را ترک کنید.
  • اگر اضافه وزن دارید وزن کم کنید.
  • مصرف الکل خود را کاهش دهید.
  • به طور منظم تمرین کنید.

همچنین ممکن است پزشک به شما توصیه کند که برای مدتی از رابطه جنسی خودداری کنید تا انزال کمتری داشته باشید. انجام این کار می تواند به شما کمک کند که آیا قوام مایع منی شما تغییر می کند یا خیر.

در بسیاری از موارد، تغییرات در قوام مایع منی موقتی و قابل درمان است. اگر علت منی آبکی تعداد کم اسپرم است و شما در تلاش برای بارداری هستید، درمان های زیادی وجود دارد. با یک متخصص باروری در مورد بهترین گزینه برای شما صحبت کنید.

قبل از اینکه هر تصمیم مهمی بگیرید، با پزشک خود صحبت کنید و آزمایش های لازم را برای تشخیص درست انجام دهید.

برگرفته از : Why Is My Semen Watery? 4 Possible Causes

علت آبکی بودن مایع منی چیست؟

چند دلیل احتمالی برای آبکی بودن مایع منی وجود دارد از جمله : کمبود تعداد اسپرم به دلایل مختلف ، انزال مکرر ، کمبود روی و غیره

درمان آبکی بودن مایع منی چیست؟

درمان ممکن است شامل درمان آنتی بیوتیکی ، درمان هورمونی و اگر واریکوسل کشف شود، جراحی معمولاً می تواند آن را با خیال راحت درمان کند.