تکرر ادرار ، دلایل ، علائم ، تشخیص و درمان آن چیست؟

تکرر ادرار چیست؟

تکرر ادرار نیاز به ادرار کردن بیش از حد معمول است. این میل می تواند به طور ناگهانی ایجاد شود و باعث شود کنترل مثانه خود را از دست بدهید. ممکن است احساس ناراحتی کنید، مثل اینکه مثانه شما به شدت پر است.

تکرر ادرار اولین علامت بیماری مثانه بیش فعال است و گاهی اوقات این اصطلاحات به جای هم استفاده می شوند. عفونت های دستگاه ادراری یکی دیگر از علل شایع تکرر ادرار است.

طبق گفته بنیاد مراقبت از اورولوژی، تکرر ادرار زمانی است که شما باید حداقل ۸ بار در یک دوره ۲۴ ساعته برای دفع ادرار بروید.

کلید درمان تکرر ادرار، رسیدگی به علت اصلی است.

علل تکرر ادرار

علل مثانه بیش فعال که می تواند منجر به تکرر ادرار شود، عبارتند از:

• آسیب به نواحی مانند مثانه، ستون فقرات و لگن
  • شرایط عصبی، مانند سکته مغزی و ام اس (MS)
  • داشتن اضافه وزن، که فشار بیشتری بر مثانه وارد می کند

عفونت ادراری زمانی رخ می دهد که باکتری از طریق مجرای ادرار وارد مثانه می شود. عوامل خطر رایج عبارتند از:

• سن بالاتر
  • کم آبی بدن
  • نگه داشتن ادرار برای مدت طولانی یا تخلیه نشدن کامل مثانه
  • تغییرات در ساختار سیستم ادراری
  • شرایط پزشکی مزمن که بر سیستم ایمنی تأثیر می گذارد

علل تکرر ادرار به غیر از مثانه بیش فعال و عفونت مجاری ادراری عبارتند از:

• دیورتیک ها
  • مصرف بیش از حد نوشیدنی
  • مقادیر بیش از حد کافئین، الکل، نیکوتین یا شیرین کننده های مصنوعی، که ممکن است دیواره مثانه را تحریک کند.
  • اضطراب
  • دیابت بی بو
  • بیماری های کلیوی، مانند عفونت کلیه و سنگ کلیه
  • ضعیف شدن عضلات کف لگن
  • سیستیت بینابینی، یک وضعیت دردناک و غیر عفونی مثانه
  • سنگ مثانه
  • سرطان مثانه

تکرر ادرار در زنان

عفونت ادراری در زنان بیشتر از مردان شایع است. زنان بیشتر در معرض خطر هستند زیرا مجرای ادرار زنانه کوتاهتر است. باکتری ها قبل از اینکه بتوانند مجاری ادراری را آلوده کرده و علائم ایجاد کنند، فاصله کمتری برای سفر دارند.

عوامل خطر عفونت مجاری ادراری برای زنان عبارتند از:

• تحریک و التهاب واژن
  • پاک کردن نامناسب (از پشت به جلو) پس از استفاده از دستشویی، که مجرای ادرار را در معرض آلودگی و عفونت قرار می دهد.
  • رابطه جنسی که می تواند باکتری را وارد دستگاه ادراری کند (ممکن است در افرادی که آلت تناسلی دارند نیز رخ دهد، اما نادر است)

سایر شرایطی که می تواند منجر به تکرر ادرار شود عبارتند از:

• فیبروم ها
  • سطوح پایین استروژن در نتیجه یائسگی
  • سرطان تخمدان

تکرر ادرار در مردان

شرایطی که پروستات را تحت تاثیر قرار می دهد ممکن است باعث تکرر ادرار در مردان هستند. این شرایط عبارتند از:

علائم تکرر ادرار

آنچه به عنوان یک تکرر ادرار طبیعی در نظر گرفته می شود می تواند در افراد مختلف متفاوت باشد. برخی افراد به طور طبیعی نیاز دارند که بیشتر یا کمتر از دیگران برای ادرار کردن به توالت بروند. گفته می شود، متخصصان معمولاً حداقل ۸ بار ادرار کردن در روز را تکرر ادرار می دانند.

هر علائم دیگری که دارید به علت تکرر ادرار شما بستگی دارد.

اگر مثانه بیش فعال دارید

علاوه بر تکرر ادرار، سایر علائم مثانه بیش فعال عبارتند از:

اگر مثانه بیش فعال دارید، نباید احساس بیماری یا درد در هنگام ادرار داشته باشید.

اگر عفونت ادراری دارید

سایر علائم عفونت ادراری عبارتند از:

• بی اختیاری ادرار یا نشت ادرار
  • درد یا سوزش در هنگام ادرار
  • ادرار با بوی قوی
  • خون در ادرار
  • درد زیر شکم
  • لرز

اگر شرایط متفاوتی دارید

شرایطی که مثانه یا پروستات را تحت تاثیر قرار می دهد همچنین می تواند منجر به سایر علائم ادراری مانند ادرار دردناک یا خون در ادرار شود. اختلال عملکرد کف لگن نیز می تواند باعث ادرار دردناک شود.

هم در مراحل اولیه و هم در مراحل پایانی سرطان تخمدان می تواند باعث فوریت ادرار شود.

افراد مبتلا به دیابت ممکن است متوجه شوند که ادرار آنها کدر به نظر می رسد یا بوی شیرین می دهد.

در دیابت بی بو ، ادرار به طور معمول شفاف و بی بو است.

تشخیص تکرر ادرار

تشخیص و آزمایشات تکرر ادرار

اورولوژیست آزمایشاتی را برای تعیین علت تکرر ادرار شما انجام می دهد. آنها از شما سؤالاتی می پرسند، مانند:

• علائم شما از چه زمانی شروع شد؟
  • چند بار ادرار می کنید؟
  • چه علائم دیگری را تجربه می کنید؟
  • آیا نشت غیرمنتظره ادرار دارید؟ اگر چنین است، در چه شرایطی؟

آنها به احتمال زیاد از شما نمونه ادرار می خواهند تا موارد زیر را بررسی کنند:

• خون
  • سایر یافته های غیر طبیعی مانند پروتئین یا قند

پزشک شما همچنین شکم شما را معاینه خواهد کرد. آنها احتمالاً سایر معاینات فیزیکی را انجام خواهند داد، مانند:

تست های دیگری که می توانند مفید باشند عبارتند از:

• اسکن مثانه. این یک سونوگرافی است که پس از ادرار کردن روی مثانه انجام می شود تا میزان ادرار باقی مانده را ببینید.
  • سیستوسکوپی. با استفاده از یک ابزار روشن، پزشک می‌تواند داخل مثانه را دقیق‌تر نگاه کند و در صورت لزوم نمونه‌هایی از بافت بگیرد. درباره سیتوسکوپی بیشتر بدانید.
  • آزمایش ادرار اضافی. این شامل آزمایش‌های مختلفی است که بررسی می‌کنند سیستم ادراری شما چقدر خوب کار می‌کند. به عنوان مثال می توان به تست یورودینامیک و یوروفلومتری اشاره کرد.

درمان تکرر ادرار

درمان تکرر ادرار به علت آن بستگی دارد. پزشک شما ابتدا سعی می کند هر بیماری زمینه ای که باعث تکرر ادرار می شود را درمان کند.

اگر عفونت باکتریایی مقصر باشد، برای خلاص شدن از شر آن آنتی بیوتیک تجویز می کنند.

داروهایی که اسپاسم عضلانی مثانه را کنترل می کنند می توانند به کاهش بی اختیاری ادرار کمک کنند.

همچنین ممکن است پزشک انجام تمرینات لگنی مانند تمرینات کگل یا تمرینات بازآموزی مثانه را برای کمک به تاخیر در دفع ادرار پیشنهاد دهد.

طب سوزنی

طب سوزنی نوعی درمان باستانی چینی است که برای قرن ها برای درمان بیماری استفاده می شود. معمولاً برای درمان بیماری های ادراری مانند مثانه بیش فعال و بی اختیاری استفاده می شود.

در حال حاضر، هیچ داده ثابتی وجود ندارد که نشان دهد طب سوزنی یک گزینه درمانی قابل اعتماد برای شرایط ادراری است.

بررسی در سال ۲۰۱۳ از طیف گسترده ای از مطالعات در مورد طب سوزنی و بی اختیاری در نشان دادن اثربخشی آن شکست خورد. یک بررسی در سال ۲۰۱۸ همچنین به این نتیجه رسید که شواهد کافی برای بیان قطعی اینکه طب سوزنی به مثانه بیش فعال کمک می کند وجود ندارد.

پیشگیری از تکرر ادرار

اقداماتی وجود دارد که می توانید برای کاهش احتمال تکرر ادرار انجام دهید.

رژیم غذایی

با نزدیک شدن به شب، سعی کنید از خوردنی ها و نوشیدنی های خاصی که احتمال ادرار شبانه را افزایش می دهند اجتناب کنید. مثال ها عبارتند از:

• الکل
  • آب مرکبات
  • قهوه
  • چای
  • گوجه فرنگی و محصولات مبتنی بر گوجه فرنگی
  • شیرین کننده های مصنوعی

یبوست همچنین می تواند با فشار بر مثانه به تکرر ادرار کمک کند، بنابراین ممکن است بخواهید برای حفظ منظم دفع ادرار ، فیبر مصرفی خود را افزایش دهید.

فعالیت بدنی

در مورد روش صحیح انجام تمرینات کگل با پزشک صحبت کنید. اینها می توانند عضلات کف لگن شما را تقویت کنند.

همچنین از پزشک خود در مورد فیزیوتراپی که عضلات لگن شما را هدف قرار می دهد، سوال کنید. این تمرینات فراتر از تمرینات کگل برای تقویت گسترده عضلاتی است که از مثانه و اندام های لگن شما حمایت می کنند.

اگر متوجه شدید که باید بیش از حد معمول ادرار کنید، برای تشخیص صحیح با پزشک تماس بگیرید. تکرر ادرار دلایل مختلفی دارد. مهم است که بدانید کدام یک را دارید تا بتوانید درمان مناسب را شروع کنید.

مثانه بیش فعال و عفونت مجاری ادراری محتمل ترین مقصر هستند. ممکن است نتوانید از مثانه بیش فعال پیشگیری یا درمان کنید. با این حال، اگر عفونت‌های ادراری دارید که مدام عود می‌کنند، پزشک می‌تواند به شما کمک کند تا برخی از تغییرات سبک زندگی را که ممکن است خطر شما را کاهش می‌دهند، کشف کنید.

برگرفته از: Understanding Frequent Urination