اورتریت یا التهاب مجرای ادرار ، علل ،تشخیص ،درمان و پیشگیری

اورتریت چیست؟

اورتریت چیست؟ اورتریت وضعیتی است که در آن مجرای ادرار یا لوله ای که ادرار از مثانه به خارج از بدن می برد، ملتهب و تحریک می شود. همچنین مایع منی از مجرای ادرار مرد عبور می کند.

اورتریت به طور معمول باعث درد در هنگام ادرار و افزایش میل به ادرار می شود. علت اصلی اورتریت معمولاً عفونت توسط باکتری است.

اورتریت مشابه عفونت دستگاه ادراری (UTI) نیست. اورتریت التهاب مجرای ادرار است، در حالی که UTI عفونت مجاری ادراری است. ممکن است علائم مشابهی داشته باشند، اما بسته به علت زمینه‌ای اورتریت، به روش‌های درمانی متفاوتی نیاز دارند.

التهاب مجرای ادرار افراد در هر سنی را تحت تاثیر قرار می دهد. هم زن و هم مرد می توانند به این بیماری مبتلا شوند. با این حال، زنان شانس بیشتری برای ابتلا به این بیماری نسبت به مردان دارند. این تا حدودی به این دلیل است که مجرای ادرار مردان، که طول آلت تناسلی است، بسیار بلندتر از مجرای ادرار زنان است. مجرای ادرار زنان معمولاً یک و نیم اینچ طول دارد. به همین دلیل ورود باکتری ها به مجرای ادرار را آسان تر می کند.

علائم اورتریت چیست؟

علائم اورتریت در مردان

مردان مبتلا به اورتریت ممکن است یک یا چند مورد از علائم زیر را تجربه کنند:

علائم اورتریت در زنان

برخی از علائم التهاب مجرای ادرار در زنان عبارتند از:

• میل مکرر به ادرار کردن
  • ناراحتی در هنگام ادرار کردن
  • سوزش یا تحریک در دهانه مجرای ادرار
  • ترشحات غیر طبیعی از واژن نیز ممکن است همراه با علائم ادراری وجود داشته باشد.

افرادی که اورتریت دارند همچنین ممکن است علائم قابل توجهی نداشته باشند. این امر به ویژه در مورد زنان صادق است. در مردان، اگر اورتریت در نتیجه کلامیدیا یا گاهی اوقات عفونت تریکومونیازیس ایجاد شود، علائم ممکن است آشکار نباشد.

به همین دلیل، مهم است که در صورت ابتلا به عفونت مقاربتی (STI) تحت آزمایش قرار بگیرید.

شماتیک اورتریت

چه چیزی باعث اورتریت می شود؟

به طور کلی، در بیشتر موارد التهاب مجرای ادرار نتیجه عفونت باکتری یا ویروس است. باکتری ها شایع ترین علل هستند. همان باکتری هایی که می توانند باعث عفونت مثانه و عفونت کلیه شوند، می توانند پوشش مجرای ادرار را نیز آلوده کنند. باکتری هایی که به طور طبیعی در ناحیه تناسلی یافت می شوند نیز در صورت ورود به دستگاه ادراری ممکن است باعث اورتریت شوند.

باکتری های مرتبط با اورتریت عبارتند از:

• نایسریا گونوره
  • کلامیدیا تراکوماتیس
  • مایکوپلاسما تناسلی

پاتوژن ها عوامل بیولوژیکی هستند که باعث بیماری می شوند. همان پاتوژن هایی که باعث بیماری های مقاربتی می شوند نیز می توانند باعث التهاب مجرای ادرار شوند. اینها شامل باکتری هایی است که باعث سوزاک و کلامیدیا می شود و انگلی که باعث تریکومونیازیس می شود.

همچنین ویروس هایی وجود دارند که می توانند منجر به ایجاد اورتریت شوند. اینها شامل ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ، ویروس هرپس سیمپلکس (HSV) و سیتومگالوویروس (CMV) است.

انواع اورتریت

انواع مختلفی از التهاب مجرای ادرار وجود دارد که بر اساس علت التهاب طبقه بندی می شوند. آنها اورتریت گنوکوکی و اورتریت غیر گونوکوکی هستند.

اورتریت گونوکوکی توسط همان باکتری ایجاد می شود که باعث سوزاک STI می شود که ۲۰ درصد از موارد اورتریت را تشکیل می دهد.

اورتریت غیر گنوکوکی اورتریت ناشی از سایر عفونت‌هایی است که سوزاک نیستند. کلامیدیا یکی از علل شایع اورتریت غیرگنوکوکی است و سایر بیماری های مقاربتی نیز عامل احتمالی آن هستند.

با این حال، ممکن است تحریک غیر مرتبط با عفونت های مقاربتی رخ دهد. این علل می تواند شامل آسیب، مانند کاتتر، یا انواع دیگر آسیب های تناسلی باشد.

در حالی که بسیاری از بیماران یا یک نوع اورتریت یا نوع دیگر را دارند، برخی نیز ممکن است به طور همزمان علل مختلف اورتریت داشته باشند. این امر به ویژه در زنان صادق است.

اورتریت چگونه تشخیص داده می شود؟

پزشک متخصص اورولوژیست از شما در مورد علائم شما سوال خواهد کرد. آنها احتمالاً ناحیه تناسلی را از نظر ترشح، حساسیت، زخم‌ها و هر نشانه‌ای از عفونت مقاربتی بررسی خواهند کرد. این می تواند به آنها در تشخیص کمک کند.

آنها ممکن است آزمایشاتی را برای تجزیه و تحلیل نمونه ادرار یا سواب گرفته شده از مجرای ادرار یا ناحیه واژن درخواست کنند. اگر پزشک به یک بیماری مقاربتی خاص مشکوک باشد، احتمالاً آزمایشی وجود خواهد داشت که به پزشک اجازه می دهد آن تشخیص احتمالی را تأیید یا رد کند. ممکن است آزمایش خون برای بررسی سایر بیماری های مقاربتی مانند HIV و سفلیس انجام شود.

بسته به پزشک و آزمایشگاه ، می‌توانید نتایج آزمایش را پس از چند روز دوباره دریافت کنید. این به آنها اجازه می دهد تا در اسرع وقت شروع به درمان کنند و به شما اطلاع دهند که آیا شریک زندگی شما نیز نیاز به آزمایش و درمان دارد یا خیر.

گزینه های درمانی برای اورتریت چیست؟

درمان التهاب مجرای ادرار معمولاً شامل یک دوره آنتی بیوتیک یا داروهای ضد ویروسی است. برخی از درمان های رایج برای اورتریت عبارتند از:

• آزیترومایسین، یک آنتی بیوتیک که معمولا فقط یک مرتبه مصرف می شود.
  • داکسی سایکلین، یک آنتی بیوتیک خوراکی که معمولا دو بار در روز به مدت هفت روز مصرف می شود.
  • اریترومایسین، یک آنتی بیوتیک است که می تواند به صورت خوراکی، چهار بار در روز به مدت هفت روز تجویز شود.
  • افلوکساسین، یک آنتی بیوتیک خوراکی که معمولا دو بار در روز به مدت هفت روز مصرف می شود.
  • لووفلوکساسین، یک آنتی بیوتیک خوراکی که معمولاً یک بار در روز به مدت هفت روز مصرف می شود.

اگر یک بیماری مقاربتی باعث عفونت شده باشد، بسیار مهم است که همه شرکای جنسی تحت آزمایش و در صورت لزوم درمان شوند. این از گسترش عفونت بیماری های مقاربتی و عود مجدد جلوگیری می کند.

ممکن است تنها چند روز پس از شروع درمان، بهبودی در علائم خود مشاهده کنید. همچنان باید طبق توصیه پزشک نسخه خود را تمام کنید، در غیر این صورت ممکن است عفونت بدتر شود. افراد مبتلا به اورتریت باید یک هفته صبر کنند و پس از اتمام کامل نسخه خود و همسرشان ، درمان را قبل از از سرگیری فعالیت جنسی به پایان رسانند.

تداخلات دارویی بالقوه برای داروهای مورد استفاده برای درمان اورتریت عبارتند از:

• داروهای رقیق کننده خون
  • داروهای قلب
  • داروهای تشنج

عوارض مرتبط با اورتریت چیست؟

دارو اغلب می تواند اورتریت را به سرعت درمان کند. با این حال، اگر عفونت درمان نشود، اثرات آن می تواند پایدار و کاملا جدی باشد. به عنوان مثال، عفونت ممکن است به سایر قسمت های دستگاه ادراری از جمله حالب، کلیه ها و مثانه سرایت کند. این عفونت ها به تنهایی می توانند دردناک باشند. در حالی که می‌توان آن‌ها را با دوره‌های فشرده‌تری از آنتی‌بیوتیک‌ها درمان کرد، اما اگر برای مدت طولانی درمان نشوند، می‌توانند باعث آسیب به اندام‌ها شوند. این عفونت های درمان نشده همچنین می توانند به خون سرایت کنند و منجر به سپسیس شوند که می تواند کشنده باشد.

علاوه بر این، بیماری های مقاربتی که اغلب باعث اورتریت می شوند، می توانند به سیستم تولید مثل آسیب برسانند. زنان ممکن است به بیماری التهابی لگن (PID) مبتلا شوند که دردناک است و می‌تواند منجر به ناباروری، درد لگنی مداوم یا درد حین رابطه جنسی شود. زنان مبتلا به بیماری های مقاربتی درمان نشده نیز در معرض خطر بیشتری برای حاملگی خارج از رحم هستند که می تواند تهدید کننده زندگی باشد.

مردان ممکن است دچار التهاب یا عفونت دردناک غده پروستات شوند، یا باریک شدن بخشی از مجرای ادرار به دلیل زخم شدن، منجر به ادرار دردناک شود. به این دلایل، در صورت مشاهده علائم اورتریت، باید در اسرع وقت با پزشک صحبت کنید.

مطالعه مقالات زیر به شما توصیه می گردد:

چگونه می توانم از اورتریت پیشگیری کنم؟

بسیاری از باکتری هایی که باعث اورتریت می شوند می توانند از طریق تماس جنسی به فرد دیگری منتقل شوند. به همین دلیل، انجام رابطه جنسی ایمن یک اقدام پیشگیرانه مهم است. نکات زیر می تواند به کاهش خطر کمک کند:

• از آمیزش با چندین شریک جنسی خودداری کنید.
  • هر بار که رابطه جنسی دارید از کاندوم استفاده کنید.
  • به طور منظم آزمایش دهید.
  • از دیگران محافظت کنید. اگر متوجه شدید که مبتلا به بیماری مقاربتی هستید، به دیگرانی که در معرض خطر عفونت نیز هستند اطلاع دهید.

جدای از اقدامات جنسی ایمن تر، راه های دیگری نیز برای ارتقای سلامت مجاری ادراری وجود دارد. این می تواند خطر ابتلا به اورتریت و برخی شرایط دیگر را که این قسمت از بدن را تحت تاثیر قرار می دهد کاهش دهد. مقدار زیادی مایعات بنوشید و کمی بعد از مقاربت حتماً ادرار کنید. از غذاهای اسیدی خودداری کنید. همچنین از قرار گرفتن در معرض اسپرم کش ها خودداری کنید، به خصوص اگر می دانید که آنها مجرای ادرار شما را تحریک می کنند.

زغال اخته و درمان اورتریت

پرسش و پاسخ

سوال: موثرترین درمان های خانگی برای اورتریت کدامند؟

پاسخ: بسیاری از مردم شنیده اند که آب زغال اخته برای سلامت ادرار مفید است. این بر این واقعیت استوار است که PAC ها (پروآنتوسیانیدین ها) در زغال اخته یافت می شوند. دانشمندان کشف کرده اند که PAC ها در تعداد کافی بالا می توانند نحوه تعامل باکتری ها در سیستم ادراری را تغییر دهند. مشکل این است که سطوح PAC مورد نیاز برای ایجاد تغییر در دستگاه ادراری در آب زغال اخته فرآوری شده و شرکتی یافت نمی شود. PAC ها در سطح مورد نیاز در حال حاضر فقط در کپسول های کرن بری یا زغال اخته ، نوعی زغال اخته غلیظ، یافت می شوند. بنابراین نوشیدن آب زغال اخته برای شرکت تولیدی آبمیوه می تواند مفید باشد ، اما لزوماً برای شما نیست!

نکاتی جهت تسکین علائم اورتریت

در زیر چند نکته برای تسکین علائم شما تا زمانی که توسط پزشک ویزیت شوید آورده شده است:

• از مصرف محصولات معطر یا صابون در ناحیه تناسلی خودداری کنید.
  • چیزهایی مانند کافئین، شیرین کننده های مصنوعی، الکل، گوجه فرنگی و غذاهای تند را از رژیم غذایی خود حذف کنید.

مطالعه مقالات زیر نیز به شما توصیه می گردد: