انواع بیماری بیضه و کیسه بیضه (اسکروتوم)

انواع بیماری بیضه و کیسه بیضه

انواع مختلفی از شرایط بیضه و کیسه بیضه وجود دارد. سرطان بیضه احتمالاً شناخته شده ترین بیماری است، اما بسیاری از بیماری های خوش خیم بیضه و کیسه بیضه وجود دارد که از جزئی تا تهدید کننده زندگی متغیر است.

برخی از شایع ترین اختلالات و شرایطی که بر بیضه ها و کیسه بیضه تأثیر می گذارد عبارتند از:

اپیدیدیمیت

اپیدیدیمیت یا التهاب یا عفونت اپیدیدیم است که لوله بلندی است که در امتداد بیضه ها قرار دارد. اپیدیدیمیت می تواند در اثر بیماری های مقاربتی، آسیب، عوارض جانبی وازکتومی و سایر مشکلات ایجاد شود. علائم اپیدیدیمیت ممکن است شامل درد (از خفیف تا شدید)، تورم بیضه یا کیسه بیضه، تهوع و استفراغ و تب باشد.

هیدروسل

هیدروسل تجمع مایع در اطراف بیضه است. می تواند یک یا هر دو بیضه را درگیر کند و می تواند باعث تورم در ناحیه کیسه بیضه و کشاله ران شود. هیدروسل معمولاً دردناک یا مضر نیست و ممکن است نیازی به درمان نداشته باشد. با این حال، هر گونه تورم در کیسه بیضه باید توسط پزشک ارزیابی شود. هر چند وقت یکبار، هیدروسل می تواند علائمی غیر از تورم ایجاد کند، مانند درد خفیف، حساسیت یا قرمزی کیسه بیضه. هیدروسل اغلب در نوزادانی رخ می دهد که شکافی بین شکم و کیسه بیضه دارند، اما گاهی اوقات در اواخر زندگی رخ می دهد. هنگامی که مردان هیدروسل دارند، معمولاً به دلیل آسیب، التهاب، عفونت بیضه ها یا اپیدیدیمیت ایجاد می شود.

پیچ خوردگی بیضه

پیچ خوردگی بیضه یا تورشن بیضه زمانی اتفاق می افتد که طناب اسپرمی پیچ خورده و جریان خون به بیضه را قطع می کند. این یک اورژانس پزشکی است که برای نجات بیضه نیاز به درمان فوری دارد. اگرچه جراحی تضمین نمی کند که بیضه نجات یابد، اما عدم درمان در عرض شش ساعت تقریباً همیشه منجر به آسیب دائمی می شود که نیاز به برداشتن بیضه دارد. علائم پیچ خوردگی بیضه شامل شروع ناگهانی درد شدید در بیضه است که ممکن است با تورم و حساس شدن بیضه ها و کیسه بیضه، تب و حالت تهوع و استفراغ و سایر علائم همراه باشد.

انواع بیماری بیضه

واریکوسل

واریکوسل وریدهای بزرگ یا گشاد شده در کیسه بیضه است. به طور معمول یک وضعیت بدون درد و بی ضرر است. با این حال، می تواند باعث تولید کم اسپرم و کاهش کیفیت اسپرم شود که می تواند منجر به ناباروری مردان شود. گاهی اوقات، واریکوسل می تواند علائمی مانند درد و تورم ایجاد کند. اگرچه بیشتر واریکوسل ها نیازی به درمان ندارند، اما برخی از آنها باید با جراحی اصلاح شوند.

هیپوگنادیسم

هیپوگنادیسم زمانی ایجاد می شود که بیضه ها به اندازه کافی هورمون تستوسترون تولید نکنند. کمبود تستوسترون در مردان می تواند باعث مشکلاتی مانند اختلال نعوظ، کاهش میل جنسی، ناباروری، پوکی استخوان، افزایش بافت سینه، کاهش موهای بدن و ریش، افسردگی، خستگی و گرگرفتگی شود. اغلب می توان آن را با درمان جایگزینی تستوسترون درمان کرد. اگر یک علت زمینه‌ای برای هیپوگنادیسم، مانند بیماری هیپوفیز وجود داشته باشد، درمان آن مشکل، ممکن است علائم هیپوگنادیسم را برطرف کند.

اورکیت

اورکیت یا التهاب بیضه ، التهاب یک یا هر دو بیضه است. بیشتر اوقات، این بیماری در اثر عفونت باکتریایی یا ویروسی ایجاد می شود. اوریون یکی از علل شایع ارکیت است. عفونت‌های مقاربتی مانند سوزاک و کلامیدیا، زمانی که باعث اپیدیدیمیت (عفونت اپیدیدیم) می‌شوند، هر دو می‌توانند منجر به اورکیت شوند که به نوبه خود می‌تواند منجر به اورکیت شود. به این نوع ارکیت، اپیدیدیم ارکیت می گویند. علائم و نشانه های اورکیت شامل درد بیضه و کیسه بیضه و حساسیت و ناباروری است. در بیشتر مواقع می توان آن را با دارو و درمان های خانگی درمان کرد.

اسپرماتوسل

اسپرماتوسل که به عنوان کیست اسپرماتیک شناخته می شود، کیست پر از مایع است که در اپیدیدیم تشکیل می شود. کیست های کوچک معمولا باعث درد نمی شوند. کیست های بزرگ می توانند باعث درد یا احساس سنگینی در بیضه آسیب دیده و تورم بالا و پشت بیضه شوند. اگر اسپرماتوسل بزرگی دارید و درد یا علائم دیگر دارید، جراحی ممکن است یک گزینه باشد.

درد بیضه

بسیاری از شرایط بیضه و کیسه بیضه می توانند باعث درد بیضه شوند. سایر بیماری ها مانند سنگ کلیه و سنگ حالب ، عفونت ها و فتق مغبنی نیز می توانند باعث دردی شوند که در داخل یا اطراف بیضه ها و کیسه بیضه احساس می شود. اگر درد بیضه دارید، باید فورا با پزشک خود تماس بگیرید و اگر شروع ناگهانی درد بیضه را تجربه کردید، باید به دنبال مراقبت های پزشکی اورژانسی باشید تا شرایط جدی مانند پیچ ​​خوردگی بیضه را رد کنید.

تورم بیضه

بسیاری از شرایط کیسه بیضه و بیضه ها می توانند باعث تورم شوند، از جمله واریکوسل، پیچ خوردگی بیضه، اورکیت، اپیدیدیمیت و هیدروسل. اگر متوجه تورم بیضه یا کیسه بیضه خود شدید، با پزشک خود تماس بگیرید تا یک وقت ملاقات تعیین کند.

سایر شرایط کیسه بیضه

شرایط زیادی وجود دارد که می تواند روی کیسه بیضه تاثیر بگذارد. همه آنها نیاز به درمان ندارند، اما همه شرایط کیسه بیضه باید توسط پزشک ارزیابی شوند. برخی از بیماری های کیسه بیضه عبارتند از سلولیت دیواره کیسه بیضه، آبسه کیسه بیضه (عفونت کیسه بیضه)، قانقاریای فورنیه (همچنین به عنوان فاسییت کیسه بیضه و کشاله ران نیز شناخته می شود) و پورپورای هنوخ شونلین (HSP).

اگر علائم بیماری کیسه بیضه یا بیضه، از جمله درد، تورم، حساسیت به لمس یا توده را دارید، با پزشک خود تماس بگیرید. برخی از شرایط ممکن است شدید باشند و اگر به موقع درمان نشوند حتی می توانند تهدید کننده زندگی باشند.

‫6 نظر

• لطیف گفت:

سلام.بیضه من در کیسه بیضه باهم برخورد میکنن .و جدا از هم نیستن.یعنی کیسه بیضه خط وسط ندارد.ایا این بیماری است .لطفا کمکم کنید تو را خدا؟

• محمد علی گفت:

سلام
    کیسه بیضه من یکی آن بزرگ شده و یکی آن به اندازه خودش است و شاید مربوط هیدروسل شود آیا به دکتر باید مراجع کنم یا خیر.
    لطفا کمک کنید.

• Urology Karami گفت:

درود، اول سونوگرافی بیضه انجام دهید در صورتی که آزار دهنده باشد لازم به جراحی است هر چند که عود خواهد کرد.

• لطیف نظری گفت:

سلام خسته نباشید.بیضه های من فقط با رگ آویزان هستن و طناب بیضه ندارند لطفا بگوئید این بیماری هست .